• Nataliesliv

Fördröjt missfall -nu då?

Vi var på ultraljud igår, inte för att vi misstänkte något fel, utan endast för att få veta hur långt gången graviditeten var då vår dotter är 8 månader och jag inte fått mens efter förlossningen innan vi upptäckte att vi väntade igen. Gynekologen konstaterade Missed Abortion/Fördröjt Missfall då fostret inte hade några hjärtslag. Hon mätte att den dött i vecka 7+4.

Hon ville boka mig för medicinsk abort eller skrapning för att få ut det döda fostret då min kropp själv inte stött ut det. Jag som var aningen chockad över det oväntade beskedet kunde inte tänka på vilken metod jag skulle välja. Bara att jag gärna vill slippa en medicinsk abort då jag gått igenom det tidigare och verkligen vill undvika gå igenom det igen.

När det nu har landat lite och jag börjar söka efter information om de olika behandlingarna inser jag att det är att föredra Expektans/Expectans, alltså att avvakta och "hoppas" att kroppen stöter ut det själv till slut. Detta ska dokumenteras och dubbelkollas och gå vidare om kroppen inte efter X antal veckor sätter igång en blödning. Detta nämnde inte min gynekolog överhuvudtaget. Och det är det alternativet som faktiskt känns bäst för mig, även om det är aningen obehagligt att veta att man har ett dött foster i magen.

Jag vill som sagt undvika medicinsk abort och jag har inte mycket "erfarenhet" av skrapning eller MA alls, då jag tidigare haft missfall och andra i min omgivning, men inte fördröjt missfall. Så jag vänder mig till er. Vad har ni för erfarenheter att dela med er av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-25 19:39
    Hmmmm Var precis och duschade och såg som en liten finne på bröstvårtan. Började klämma på den (kan aldrig låta bli en finne) och då kom det mjölk! Provade även på andra bröstet och även där kom det mjölk. Vet inte vad det här ska betyda??? Jag slutade amma min dotter för mer än 2 månader sen.

Har börjat fundera på att ringa MVC och be om ett andra utlåtande på ultraljudet...
  • Svar på tråden Fördröjt missfall -nu då?
  • Newchans

Beklagar verkligen ditt ma, hände mig nu i maj. va då i v 11 men fostret hade dött i v 8-9. Jag fick välja o valde skrapning. kändes minst smärtsamt då allt kommer ut direkt, kände mig inte stark nog att låta kroppen stöta ut det mha tabletter då man då får som kraftiga värkar. men man är ju olika o bara du kan välja. hoppas det går bra för dig!!!!

• Den lilla M

jag beklagar din situation. jag väntade ut min ma (fostret slutade växa 7+6 upptäcktes i v 9+3). min gyn sa att jag lugnt kunde vänta i nån vecka för att se om kroppen själv tog hand om det, och det gjorde den. Mitt första MA fick jag piller, inget jag skulle rekomendera.

lycka till!

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Newchans
    Den lilla M skrev 2011-07-22 13:56:38 följande:
    jag beklagar din situation. jag väntade ut min ma (fostret slutade växa 7+6 upptäcktes i v 9+3). min gyn sa att jag lugnt kunde vänta i nån vecka för att se om kroppen själv tog hand om det, och det gjorde den. Mitt första MA fick jag piller, inget jag skulle rekomendera.

lycka till!

mitt ma kom inte ut på två veckor o då fanns inet val... då kändes skrapning bättre.
  • Darek

jag gjorde en skrapning i v 14 då det var dött, det gick smidigt, blödde dock en hel del efterått men efter en vecka så var jag helt återställd, 

• Nataliesliv
    Amizah skrev 2011-07-22 13:26:38 följande:
    Det var precis det jag menade. Har läst om många och även om en tjej här där läkare båda gångerna bokat in skrapning, men när de gjort ul innan så har de sett hjärtat slå. Även en vän till mig var med om detta. Jätte bra att de gör ett extra ul! Förlåt om jag gjorde dig upprörd inte alls meningen. Jag litar inte alltid på läkare, förlåt.
    Det är ingen fara. Jag bara undrade vad du menade :)  Jag kommer garanterat (och det är väl även rutin) att göra ett till UL innan en eventuell abort.
  • Nataliesliv
    aaaaa skrev 2011-07-22 13:36:47 följande:
    Fick ett MA konstaterat i v 14.
    Fostret var stort som i v 9.

Fick komma tillbaka och kolla igen efter en vecka för att vara på den säkra sidan.
    Fick lite småblödningar däremellan, men inte mer än typ några droppar.

Jag fick vaginala tabletter för att framkalla sammandragningar. Jag tyckte det var skönt att få avsluta hela processen. Hade inte klarat att gå och vänta. Det mesta kom ut med tabletternas hjälp. Resten kom av sig själv några dagar senare. Fick komma på återbesök efter en vecka för att kontrollera att allt kommit ut. Skrapning blev jag aldrig erbjuden.
    Okej. Jag tror hon nämnde skrapning då jag sa att jag vart med om en medicinsk abort tidigare som jag tyckte var jobbig.
  • Nataliesliv

Tack för alla andra svar också! Jag ska nog avvakta. Kontakta min BM nästa vecka och bestämma hur länge man kan avvakta på en "naturlig" abortion innan det kan bli farligt att gå med det. Och isådantfall blir det nog skrapning, men jag hoppas innerligt att det kommer naturligt.

Fler erfarenheter mottags självklart gärna.

• EeMe

Har du styrkan att vänts ut det då gör det. Det är inte farligt men det kan vara smärtsamt o ta tid, prata med läkaren innan du gör någon typ sv medicinskt/kirurgiskt ingrepp.

• Annica P

Beklagar ditt missfall. Jag har 5 MA bakom mig med olika erfarenheter. Min grundinställning är att det är bättre att låta naturen sköta det hela. Första MA gick det inte vägen att vänta ut det. Jag började störtblöda och det blev en akut skrapning för att det som var kvar skapade sår i livmodern som inte kunde lösa sig självt. Andra MA blev det Cytotec som inte heller fungerade utan det blev skrapning. Sedan dess har jag haft ytterligare tre MA som kommit ut av sig självt. Sista gången väntade jag nästan fyra veckor efter konstaterat dött foster tills att det kom ut.

Ens situation och psykisk status är viktig i sammanhanget. Känns det ok att vänta, rekommenderar jag det. Mina två skrapningar orsakade antagligen de sammanväxningar jag haft i livmodern, som i sin tur kan orsaka ytterligare missfall...       

• Themis

Kort summering:

Cytotec- aldrig mer, det var det jävligaste jag varit med om.

Kirurgi- yes please, mådde tipptopp fysiskt redan nästa morgon.

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • aaaaa

Jag tyckte inte Cytotec var så farligt, men jag hade redan börjat småblöda, så det var väl på gång. Men visst det var lite som en förlossning förutom att det inte var något stort som skulle ut. Vattnet gick, fostret kom och sen en massa blodkoagler. Fick göra det hemma. Fysiskt var det inget problem, psykiskt tog det ett bra tag att hantera.

Skrapning var aldrig aktuellt eftersom jag precis blivit opererad för brusten blindtarm och de ville inte gärna göra fler ingrepp så nära inpå.

• Nataliesliv

Okej, ännu fler "röster" för skrapning om jag måste agera. Tack för era erfarenheter!

• Nataliesliv
    aaaaa skrev 2011-07-23 19:35:09 följande:
    Jag tyckte inte Cytotec var så farligt, men jag hade redan börjat småblöda, så det var väl på gång. Men visst det var lite som en förlossning förutom att det inte var något stort som skulle ut. Vattnet gick, fostret kom och sen en massa blodkoagler. Fick göra det hemma. Fysiskt var det inget problem, psykiskt tog det ett bra tag att hantera.

Skrapning var aldrig aktuellt eftersom jag precis blivit opererad för brusten blindtarm och de ville inte gärna göra fler ingrepp så nära inpå.
    Jag har gjort medicinsk abort för några år sen, och det vill jag helst slippa göra om. Det var väl egentligen inte så jobbigt fysisk, förutom att "värkarna" gör ont, men det psykiska att ta pillren och vänta ut det var outlidigt. Dock gick inget vatten för mig och jag kunde inte se fostret utan antar att det var någonstans bland blodklumparna. Men du var säkert längre gången. Fostret i min magen nu är ju också väldigt liten.

Jag fick en liten liten blödning igår så jag hoppas att det är påväg att sätta igång av sig självt, även om det inte kommit något idag...
  • GulTussilago

Jag fick MA i höstas (filuren hade dött i v 7, men jag trodde jag var i v.11)
    Fick Cytotec som funkade fint, fast det tog 10 timmar innan de började verka.
    Visst gjorde det rätt ont, men jag tog värktabletter och sov mej genom det mesta. Blödde nästan bara under natten, inget direkt dagen efter.

Hur går det för dej?

Kram

• Nataliesliv
    Carisma95 skrev 2011-07-24 14:16:15 följande:
    Hur går det TS (för övrigt)? Har du kvar symptom och så? Inga blödningar än?
    Jag mår lite illa, men inte lika mycket som tidigare (tror jag, är så svårt att veta när man aktivt känner efter). Jag hade nog aldrig ömma bröst eller något annat direkt.

Jag fick en ytterpytteliten blödning igår och idag, typ en droppe. Det fick jag även när jag var gravid och det gick vägen, så det ger inga direkta "hopp" på att det ska komma igång tyvärr.
  • Nataliesliv
    GulTussilago skrev 2011-07-24 14:20:25 följande:
    Jag fick MA i höstas (filuren hade dött i v 7, men jag trodde jag var i v.11)
    Fick Cytotec som funkade fint, fast det tog 10 timmar innan de började verka.
    Visst gjorde det rätt ont, men jag tog värktabletter och sov mej genom det mesta. Blödde nästan bara under natten, inget direkt dagen efter.

Hur går det för dej?

Kram
    Känner igen mig i det fysiska av medicinsk abort, förutom att mitt kom igång lite tidigare. Men rent psyksikt känner jag svårt för det. Dessutom blödde jag i över en månad efter den...
     kram
  • Nataliesliv

Hmmmm Var precis och duschade och såg som en liten finne på bröstvårtan. Började klämma på den (kan aldrig låta bli en finne) och då kom det mjölk! Provade även på andra bröstet och även där kom det mjölk. Vet inte vad det här ska betyda??? Jag slutade amma min dotter för mer än 2 månader sen.

Har börjat fundera på att ringa MVC och be om ett andra utlåtande på ultraljudet...

• Carisma95
    Nataliesliv skrev 2011-07-25 19:39:17 följande:

Jag vill inte ge dig falskt hopp, men tycker absolut att du ska dubbelkolla det. (Även om de förvisso gör ett UL innan ev. ingrepp).
    Det är inte ovanligt att de missar hjärtljud, särskilt när det är tidigt i graviditeten.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Nataliesliv
    Carisma95 skrev 2011-07-25 20:00:44 följande:
    Jag vill inte ge dig falskt hopp, men tycker absolut att du ska dubbelkolla det. (Även om de förvisso gör ett UL innan ev. ingrepp).
    Det är inte ovanligt att de missar hjärtljud, särskilt när det är tidigt i graviditeten.
    Jag är också orolig över att ge mig själv falskt hopp och sen få det tråkiga beskedet igen så att säga. Men jag borde nog kolla igen för säkerhetsskull. Min gynekolog sa att hon var väldigt säker men hon erbjöd rutinmässigt ett andra utlåtande plus att hon påpekade att hennes ultraljudsmaskin är från -92. Blir att ringa dem imorgon, berätta om mjölken och be om en tid på sjukhuset för ett till ultraljud (där de har bättre maskiner).
Svar på tråden Fördröjt missfall -nu då?