• Svar på tråden Ensam vårdnad...
  • Marnet

Om ni inte kommer överrens så får man ju gå till tingsrätten...

• Lilith Dark

Nej, du får lämna in en stämningsansökan. De på tingsrätten vet vad du ska fylla i, hur och vilka papper du behöver bifoga.

LILITH - Sveriges mest menlösa blogg www.lilith.se
  • lovas

Jag och dotterns pappa var överens, då var det bara att fylla i papper och skicka till tingsrätten (?), vi skrev också under papper på soc familjeenhet för att det skulle gälla på en gång, då det skulle ta 6 månader för tingsrätten att ta beslut. Om man inte är överens vet jag inte hur man gör, men ring tingsrätten och fråga?

• Lilith Dark
    lovas skrev 2011-07-22 18:34:46 följande:
    Jag och dotterns pappa var överens, då var det bara att fylla i papper och skicka till tingsrätten (?), vi skrev också under papper på soc familjeenhet för att det skulle gälla på en gång, då det skulle ta 6 månader för tingsrätten att ta beslut. Om man inte är överens vet jag inte hur man gör, men ring tingsrätten och fråga?
    Då verkar det vara olika ifrån kommun till kommun. För här så skrev vi under en ansökan, jag och barnens pappa, om önskan om ensam vårdnad, eftersom att han frivilligt gick med på det. Sedan blev vi kallade till möte på familjerätten där vi båda informerades om vad ensam vårdnad innebär och motivera varför vi ville det. Sedan skrev de under godkännande och skickade det till Skatteverket och försäkringskassan. Tingsrätten var aldrig inblandad i vårat fall.
    LILITH - Sveriges mest menlösa blogg www.lilith.se
  • lovas

Kanske tingsrätten kanske varit inblandad pga att vi ordnade vårdnaden i samband med skilsmässan? :S  

Svar på tråden Ensam vårdnad...