• Philippa

Korttidsboende för autistiska barn - dåliga föräldrar??

Vår 5 åriga son har autism och är väldigt överenergisk... vi är på bristninggränsen att orka med denna ständiga passning och guidning i alla situationer hela dagarna... ja, ni med autistiska barn vet vad jag pratar om...

Nu har vi fått erbjudande om att söka korttidsboende så vi får avlastning regelbundet något dygn per månad.... vi har även avlastning av farmor och farfar ibland, men de är gamla och orkar inte så mycket...

Men nu när vi har skickat in ansökan så känner jag dåligt samvete... är jag en dålig mamma som inte orkar?? Gråter

Har ni andra korttidsboende? Fungerar det bra? Trivs era barn där?

• Svar på tråden Korttidsboende för autistiska barn - dåliga föräldrar??
  • Lillapålandet08

Jag tycker tvärtom, du är en klok och ansvarsfull förälder som ser till ditt barns bästa. Jag tror er relation blir bara bättre av att ni är ifrån varandra ibland. Ni ger honom möjlighet till en ny relation med nya människor som har kunskap om hans handikapp. Känn inte dåligt samvete!

• DarkLink

Klart ni inte är dåliga föräldrar. Kortis finns ju där för att det finns behov av avlastning.

Tvätemot ditt resonemang om dåliga föräldrar tänker jag att ni är bra föräldrar... Jättebra. Av flera anledningar. Att söka hjälp är ett svårt beslut som kräver mod och att man kan se till hela familjens nytta.
    Och för att situtionen med en autistisk tvingar en till att vara superförälder för att livet ska funka någalunda. Jag som har en "vanlig" flicka kan lätt välja mina superförälderstunder och det funkar i alla fall.. Men ni måste ligga på topp jämnt.
    Jag har en kompis som i många år haft sin dotter på kortis och de är båda supernöjda med det.
    Sen har jag kontakt med en mamma som har en 7åring som inte får komma på kortis... Så olika.
    Jag läste någonstans att socker påverkar autister negativt. Vet inte mer om det men kanske värt att kolla upp.

• Amizah

Nej ni är inga dåliga föräldrar, ta emot den hjälp ni kan få. Det e bra för er o ert barn. Om du känner att de jobbigt att lämna bort barnet så kan nog ansöka om en assistent som kommer hem till er i hemmet o avlastar er. Då kan barnet stanna i hemmet o ni föräldrar kan åka iväg, hitta på något eller assistenten tar m barnet ut o hittar på saker, hämtar på dagis mm

• Litet My

Klart ni inte är dåliga flräldrar, har själv ett barn med diagnos som är hos sin pappa varannan helg, kan säga att den varannan helg verkligen är behövligt i mitt fall för att orka vara en bra förälder.

• Röllekan

Jag jobbar på ett korttidsboende och förstår verkligen ditt behov av korttidsvård. Det är en investering för hela familjen. Du skall inte ha dåligt samvete, utan klappa dig själv på axeln för att du tar itu med situationen innan du blir utbränd, och på det viset orkar fortsätta. Korttis brukar vara roligt för barnen och blir snabbt en naturlig del av vardagen.

• As mamma

Tycker det låter som en jättebra idé för er alla :) Du ska absolut inte ha dåligt samvete! Ni behöver få vila lite för att orka med och kunna vara bra föräldrar. Att vara bra förälder innebär att man gör det bästa av situationen, och det gör ni!

• Helle333
    Philippa skrev 2011-07-23 07:55:22 följande:
    Vår 5 åriga son har autism och är väldigt överenergisk... vi är på bristninggränsen att orka med denna ständiga passning och guidning i alla situationer hela dagarna... ja, ni med autistiska barn vet vad jag pratar om...

Nu har vi fått erbjudande om att söka korttidsboende så vi får avlastning regelbundet något dygn per månad.... vi har även avlastning av farmor och farfar ibland, men de är gamla och orkar inte så mycket...

Men nu när vi har skickat in ansökan så känner jag dåligt samvete... är jag en dålig mamma som inte orkar?? Gråter

Har ni andra korttidsboende? Fungerar det bra? Trivs era barn där?
    Nej det tycker jag inte. Jag tycker det är modigt av er att erkänna att ni faktiskt behöver lite avlastning. Ni är inte maskiner. Ni är människor och det är bättre att be om hjälp än att gå in i väggen, brakar ni in i den kommer ni inte orka vara bra föräldrar för ert barn när han är hemma hos er. 
  • Philippa

Tack för alla fina ord!! Ni har stärkt oss som föräldrar

• maximum

Min mamma jobbade på ett korttids boende för barn när jag var liten. Jag minns att det var väldigt trevligt där. En gång praktiserade jag där och sov då över. På kvällen hade vi jättemysigt med mysiga smålampor tända och tittade på tv, som ett vanligt hem.
    Mamma förklarade att föräldrar till dessa barn måste få avlastning för att få tid för varandra och eventuella syskon. Ibland var vissa ban där när övriga familjen var på smester då andra syskon måste få egentid med föräldrarna och alla barn på mammas jobb hade ju inte heller glädje av att ut och resa.
    Så jag tycker absolut att ni inte är dåliga föräldrar  

• anyXX

Tycker ni verkar vara underbara föräldrar som söker möjligheter istället för att gå in i väggen totalt. :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • Lyktan

Min dotter ser sin kortisvistelse som ett break från sin trötta morsa

Det är en win-win situation. Lycka till

• Fettot

Nej självklart inte. Du ska ta emot hjälpen innan du brakar ihop. Ditt barn behöver dig ju.Ta hand om dig. Ta emot hjälpen.

• mackapacka

Det betyder verkligen inte att du är en dålig mamma - tvärtom!! Mår du bra så mår ditt barn bra och tvärtom. Korttids är en fantastisk möjlighet både för er föräldrar och för barnet!

• mikroE

Det visar att man är en bra förälder om man kan se sina begränsningar och söka upp den hjälp som behövs för att täcka dem. Du gör helt rätt och troligen är det en hel del föräldrar som väntar för länge precis som många äldre människor väntar för länge med att söka hjälp om deras partner har demens eller andra sjukdomar som gör att partnern har det svårt. Jag tror både ni och sonen kommer tjäna på det.

• Lonse

Man måste få avlastning ibland när vardagen är tuff. Min son har en kromosomavvikelse som innebär ett stort omvårdnadsbehov. Han är på kortis varannan helg. Jag känner mig urusel när jag lämnar honom. Jag vet att han har det kanonbra där och vi övriga familjen behöver det verkligen. Så ibland får man helt enkelt inte känna efter med det där dåliga samvetet. Ni måste orka i längden!!!! Man blir en bättre förälder när man får vila ibland, försök se det så.

• ventilera mera

Jag måste säga vad jag tycker också, trots att jag bara upprepar vad alla sagt före mig: NEJ, naturligtvis inte.

Jag jobbar inom särskola/fritids och vi har flera elever som åker regelbundet till kortids (har också själv jobbat med det tidigare) och de är ALLTID glada då de ska dit, oavsett diagnos och ålder.

Och gissa vilka föräldrar som är glada och orkar med bättre? Exakt, de som erkänner att de inte är supermänniskor och låter barnen åka till kortids och läger emellanåt.

Ha inte dåligt samvete, var istället stolt över att vara så klok. 

• S Sofia

Här är en till mamma som har sonen på korttidsboende. Varannan helg är sonen där. Han trivs, vi får andrum och en paus. Vi får sova ut varannan helg och göra precis som vi vill.

Det är skönt att bara få vara, även om det blir att ligga på soffan en hel dag. Visst, det tar emot så in åt h****e att lämna honom där, hjärtat blöder varenda gång. MEN hjärnan vet att det är för allas bästa, även sonen.

Du/ni kommer vinna en hel del på att ha korttidsboende, just för att ni får en chans att slappna av och göra annat.
    Men räkna med att det är tungt, men som sagt, ni kommer vinna på det i längden då ni kommer orka så mycket mer när sonen är hemma!
    Lycka till!

• Linnalm

Hej! Inte ska ni ha dåligt samvete men förstår precis hur ni/du känner. har en dotter men ovanlig kromosomavvikelse, vi har haft kortis till henne nu under drygt ett år och det är toppen. Se det som att sonen får en egen aktiviet att göra utan syskon och föräldrar. Något som bara han gör som har får vara stolt och berätta om.

• pennylane79

Hej. vad glad jag blev när jag läste att du kände dig som en dålig mamma.

för exakt i dag känner jag så..

ska söka kort tids boende för min son på 4 år

han har autism.

jag är helt ensamstående med han och det är otroligt tufft.

när jag läst vad ni alla har skrivit här. känns det lite lättare. tack

• Jenita659

Självklart inga dåliga föräldrar, men har ni fått möjlighet att besöka kortis? Finns möjlighet till stödfamilj ? Avlösare? Har dotter m utvecklingsstörning , autism och adhd. Vi hade beviljat kortis och påbörjade inskolning där men fullföljde inte pga många anledningar. Har stödfamilj beviljat 2 dygn månaden och avlösare. Det räddar vår vardag.

Svar på tråden Korttidsboende för autistiska barn - dåliga föräldrar??