• Notariatet

Ensamstående mödrar får kriminella söner

Jag vet inte hur det är nu med alla invandrare i fängelse, men förr var det vanligt att killarna som burats in, hade en ensamstående mamma. Jag såg det på barnen där jag bodde också att de hade störst problem. Kom att tänka på det igen då massmördaren Breivik hade det så. Behöver de en fadersfigur som förebild och hinner mammorna inte med?

• Svar på tråden Ensamstående mödrar får kriminella söner
  • Majuni

Nej det är de som heter Jonny, Conny, sonny, Benny, Kevin som blir kriminella. *vet* har läst på fl...

• Snäckan666

(Jag förstår inte vad du menar med det med invandrare så jag bortser från det)

Som jag märker där jag bor, på min sons kompisar och deras mindre syskon bla (de är ca 14-21 år nu)
    Ingen sitter i fängelse tack o lov, men de grabbarna i den gruppen som har problem med div. droger och småkriminalitet , har faktiskt inte ensamstående mammor.

Utan de som har råkat snett är uteslutande de som  har föräldrar som inte bryr sig.

Tex aldrig kommer på fotbollsträningar, föräldramöten, de som inte har fått några direkta regler, de får va ute o ränna o då lättare hamnar i dåligt sällskap, där barnen tidigt tappar respekten för sina föräldrar.

( senast idag ute mötte jag en mamma, båda mina barn är/var klasskompis med två av henes barn men hon vet inte vem jag är) för hon är inte engagerad o aldrig med på något som handlar om hennes  barn

• Mimomy

Verkligen inte! Ensamstående mammor får inte kriminella barn. Visst de händer, men de gör de i båda fallen.Tycker som snäckan 666 skriver att de har mer med fel umgänge, föräldrar som inte bryr sig som bidrar.
    Jag har stor respekt för ensamstående mammor och pappor. De gör ett otroligt starkt jobb. De har kanske inte valt att hamna i den sitsen, å har de valt att va ensam så har de så är de ju oftast av en anledning. Alla har man fördomar.

• Lavish

Jag tror det är sämre med en "dålig" pappa som är en dålig förebild eller otrygg förälder för pojkarna. Det är iaf min upplevelse utifrån bekantskapskretsen.

• Princess84

Nej, pojkar blir inte kriminella för att deras mammor är ensamstående, inte heller för att de är invandrare.

Det har mer att göra med hur föräldrarna uppfostrar sina barn, om man engagerar sig i dem och givetvis även barnens umgänge. Men visst är det tufft att vara ensamstående, att hinna med allt som ska göras och samtidigt hinna umgås med barnen.

De i min närhet vars barn faktiskt är i riskzonen är de som inte bryr sig eller gett upp. Kan bero på sjukdom eller något annat, men barnen prioriteras inte. Det enda de har gemensamt är att de inte prioriterar sina barn.

• Notariatet

Massmördaren Breivik hade en och jag vet att förr när det var mest svenskar i fängelse, hade dom flesta ensamma mammor. Det är kanske annat nu då invandrarbarn åker in av andra anledningar. Min mamma var ensam ett tag och brorsan var med 2 likadana, de började med lite skit som jag stoppade, brorsan blev bra som jag höll i, de andra gick det sämre för.

• vittra

Det finns en statistiskt ökad risk att barn (främst pojkar ja) får beteendeproblem om de växer upp med en ensamstående mamma. Det finns flera orsaker till det, tex sociala och ekonomiska svårigheter för den ensamstående mamman, djupa konflikter och bittra känslor mellan föräldrarna (före, under och efter separation) osv. Därifrån till att bli kriminell är ju dock ganska långt, kriminalitet har andra orsaker.

• Notariatet

BRÅ vet nog mer, så var det förr med 4500 inburade totalt, nu är det visst uppåt 7000 och påstås mest vara osvenskar, för de allvarligare brotten.

• Notariatet

Anders B Breivik i Oslo var en men han kanske får anses vara mentalsjuk.

• vittra

Svårt att förstå vad du skriver...

Alltså om du sitter inne med någon statistik så hosta fram det då.

• vittra

BRÅ:

"Visst finns det ett samband mellan en ung människas uppväxtförhållanden och risken för att hamna i brottslighet. Men sambandet är svagt. Även i de mest utsatta grupperna blir de allra flesta aldrig kriminella."

www.bra.se/extra/pod/&id=300&module_instance=12

• Notariatet

Bra då vet vi hur det är nu, jag vet hur det var förr, ang. det senare har BRÅ först gjort en otäck rapport och senare en PK förskönad påstås det. Får läsa på senare.

• pigglet

Jag vet en föreläsare som menade att "Alla skilsmässobarn blir inte kriminella. Men ALLA de som sitter i "mitt" fängelse har skilda föräldrar".

JAg har alltid förutsatt att han talade sanning... fast jag inte sett någon statistik på det.  

• Notariatet

BRÅ har en tendens att vara misslyckade med att vara Brottsförebyggane och visa realiteter.

• sandras sötisar

Är ensam med tre.Min stora som har en anna pappa än dom andra träffar aldrig sin pappa.Pojken är 11 år.Och är enligt mig precis som alla andra i den åldern.Rent skitsnack att pojkar utan pappa blir kriminella.Beror helt på hur man uppfostrar dom och hur mycket tid man har med dom.Där har jag lyckats väldigt bra med båda delarna,trots att han har två småsyskon som behöver tid.Man hinner med som ensam bara man gör det så.

Svar på tråden Ensamstående mödrar får kriminella söner