Krake skrev 2011-07-25 09:11:27 följande:
Tack för era svar!
Dock undrar jag om det verkligen räcker att som Frösöblomster undvika vissa ord. Man kan väl lika gärna börja "knarka" att "mamma blir glad"... Det beror nog på hur man är lagd, och det jag tycker mig se hos min son är att han är väldigt mottaglig för just uppskattning och bekräftelse av andra. Bekräftelse kan ske på olika sätt, men oavsett vilket tycker jag att det är problematiskt om detblir väldigt viktigt för en.
Självklart är man olika - barn som vuxna, men det viktiga är ju att man inte hamnar i det faktum att man värderar sig själv beroende på hur duktig man är dvs hur bra man gör något. Om något av mina barn kommer och ger mig en teckning de har målat så blir jag glad och talar om att jag älskar dem med......det var ju det som var syftet med gåvan från början.......de gillar mig och vill ge mig något för att de gör det.....då blir det knasigt om jag talar om att teckningen är fin eller att de har varit duktiga när de målat. Det är helt oväsentligt hur skickliga konstnärer de är.
Sedan tycker jag nog att din 1-åring låter fullständigt "normal". 1-åringar har ett väldigt behov av att känna sig delaktiga och att de gör en insats = viktiga och betydelsefulla......att de kan. Be en 1-åring hjälpa en med något.....och de gör de studs......och är världens lyckligaste

. Bekräftar man det de gör - oavsett på vilket sätt - så suger de åt sig det som svampar och svävar på små moln. Jag har en 3½-åring och en snart 2-åring. Det går över

. Min 3½-åring säger väldigt ofta lite sävligt: "Nej, det orkar jag inte. Du får göra det". Min 2-åring säger glatt: "Vill inte!" och skuttar obesvärat vidare till något roligare

.