• pluppfamiljen

Jag tänker flaska min son från start

Finns det flera som ska flaska sina barn? Jag tänkte börja med att pumpa så länge det går och varva med ersättning så han lär sig gilla båda smakerna. Givetvis ska han ligga nära tätt intill och få mycket närhet men jag tänker inte amma den här gången blir det flaska.

Finns det flera som tänker som mig?  

Och ni som tycker det är fel kan skriva om det i andra trådar alla på hopp anmäls 

Jag vill bara ha lite tips och prata med andra som stolt flaskar på eller planerar att göra det. Och i dagens samhälle när pappan ska ha barnet efter 6 månader så kan man ej ha en liten som är beroende av bröstet. Det är mycket det som gör att jag bestämt mig för att flaska (även om jag blir hemma fru) Och sen så vill jag kunna fara och träna då och då. 

Han kommer kring den 15 september mest troligt innan för att jag blir i gång satt.  

Blivande 6 barns mamma
  • Svar på tråden Jag tänker flaska min son från start
  • norgefru
    gotaland skrev 2011-08-20 20:33:32 följande:
    Du ska inte må dåligt, det är bara för att det råder någon form av skuld här i sverige om man inte ammar. Tänk istället mätt och glad bebis... = alla glada, för det finns inget gulligare med en mätt bebis eller hur?
    Med risk för att bli anmäld..buhhh! Så får den diskussionen att 'man får ta skuld' om det inte fungerar att amma lägga ner!
    Du är ansvarig för din egna "skuld". Det känns som om de personer som väljer frivilligt eller inte kan amma av andra orsaker har skapat denna diskussion att det skall vara så förpestligt och synd om barnet att inte få tutte. 
    Det som är synd om barnet är när mamman inte mår bra! Sträck nu på er och lägg ner det där! Kram på er!

Sätt dig inte i skuld om du kan sätta dig någon annanstans.
  • morotsland

Lycka till!
    Vi fick barn för fyra månader sedan och har flaskmatat från start. Det har gått kanon och bebisen mår strålande. Fantastiskt skönt att slippa strul med amning, att bebis blir mätt och nöjd och att kunna dela lika på ansvaret. Skit i vad andra tycker om ditt val.

• äppelmos

flaskmatning är lika relationsskapande (samspel) som amning har jag lär mig på en förläsning idag :)
    så lycka till och njut av bebisen! :) 

• gotaland
    norgefru skrev 2011-09-06 09:17:18 följande:
    Med risk för att bli anmäld..buhhh! Så får den diskussionen att 'man får ta skuld' om det inte fungerar att amma lägga ner!
    Du är ansvarig för din egna "skuld". Det känns som om de personer som väljer frivilligt eller inte kan amma av andra orsaker har skapat denna diskussion att det skall vara så förpestligt och synd om barnet att inte få tutte. 
    Det som är synd om barnet är när mamman inte mår bra! Sträck nu på er och lägg ner det där! Kram på er!

Sätt dig inte i skuld om du kan sätta dig någon annanstans.
    Absolut inte, har inte känt skuld en sekund men denna eviga diskussion om anming or not är skuldbelagt och många mår dåligt av den!! Tycker absolut inte synd om min son heller för den delen. Om inte folk mådde dåligt så skulle det ju inte finnas xxx antal diskussionstrådar på ex FL om detta ämne heller so be careful innan du säger att "jag ska sätta mig någon annanstans..."
  • Lilas

Jag försökte verkligen att amma men efter 6,5 veckors slit och många tårar gav jag upp

Det strulade redan från början och jag hade mjölkstockning 5 gånger på 5 veckor, jag åt antibiotika och mådde skit.. hade så ont att jag inte kunde lyfta mitt barn, inte ligga och inte gå.. allt var hemskt. Jag sökte hjälp på vårdcentralen, på bvc, på bb, på akuten och på amningshjälpen.. men det blev inte bättre.. försökte allt jag kunde och alla tips jag fick men inget blev bättre. Jag låg hemma med feberfrossa i 41 graders feber, huvudvärk och en smärta som var helt olidlig. Hon gick inte upp i vikt heller, var på bvc 2 gånger i veckan för att kolla viktuppgång men hon gick ner varje gång.. trots att jag ammade i timmar i sträck. När hon var 6,5 veckor hade hon bara gått upp 290 gram sedan förlossningen.

Det var så jag hade det, och jag kommer aldrig att försöka så länge om jag får fler barn, det viktigaste är att barn och mamma mår bra.. inte varifrån maten kommer.

• Saragbg

Nu kommer man väl bli påhoppad totalt. Men jag tycker inte det e d minsta fel m att ge flaska från start om det nu är ersättning el modersmjölk.. Jag ammade själv min 5åriga son när han va liten, visade sig efter 2 veckor att han var känslig mot mjölkprotein och fick ersättning nutramigen utskrivet på recept o han e ett super friskt barn, inga alergier och är nästan aldrig sjuk.. Nu väntar jag en till liten going o är bara i början av min grav men vet redan nu att ja inte ska amma, inte nått utan kommer ge ersättning direkt.
    Varför? - JO för att jag inte är en sån mamma som brinner för o amma och att jag opererat mina bröst efter min son pga att ja inte hade nån fyllighet alls kvar ef grav+ammning. o ja tänker inte kasta pengarna is sjön.
    Det är min plan, o jag behöver nog inte säga att andras komentarer o åsikter ang min icke amning rör mig inte i ryggen!
    Så flaska ni era barn, dom kommer inte bli sjukare av det! :)

• gotaland
    Saragbg skrev 2011-09-07 20:36:44 följande:
    Nu kommer man väl bli påhoppad totalt. Men jag tycker inte det e d minsta fel m att ge flaska från start om det nu är ersättning el modersmjölk.. Jag ammade själv min 5åriga son när han va liten, visade sig efter 2 veckor att han var känslig mot mjölkprotein och fick ersättning nutramigen utskrivet på recept o han e ett super friskt barn, inga alergier och är nästan aldrig sjuk.. Nu väntar jag en till liten going o är bara i början av min grav men vet redan nu att ja inte ska amma, inte nått utan kommer ge ersättning direkt.
    Varför? - JO för att jag inte är en sån mamma som brinner för o amma och att jag opererat mina bröst efter min son pga att ja inte hade nån fyllighet alls kvar ef grav+ammning. o ja tänker inte kasta pengarna is sjön.
    Det är min plan, o jag behöver nog inte säga att andras komentarer o åsikter ang min icke amning rör mig inte i ryggen!
    Så flaska ni era barn, dom kommer inte bli sjukare av det! :)
    Du blir inte påhoppad av mig ialla fall....:)
  • Litet My
    FridaKarin skrev 2011-08-14 13:33:44 följande:
    Jag vill veta fördelar för att få mig själv att må bättre. Känner mig väldigt nere och ledsen över amningen. 
    *Pappan och du kan hjälpas åt på nätterna

* Någon annan kan mata, tex en barnvakt eller dyl så du måste inte vara i närheten av bebisen exakt hela tiden (har en 2 veckors som jag ammar och kommer knappt in i duschen ibland)

* Slipper folk som stirrar på stan (det är en av mina låsningar, att våga amma ute)

*Du vet exakt hur mycket ditt barn får i sig

Tycker dock inte att du behöver ursäkta dig eller känna dig nere och ledsen. Din bebis blir ju mätt och nöjd det är det viktigaste.
  • Pluppisarna

hej vill komma in och uppdatera lite jag har flaskat sen start och allt har gått jätte bra ok lite ammad har han blivit men mest tillägg i flaska han har gått upp mera än någon av mina andra bebisar och är jätte duktig framåt och en glad kille han är snart 7 månader. jag ska snart göra en Gastrikby pass och har gått ner 17 kg.  Nu är det bara 20 kg kvar. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • hyschad

Jag har också bestämt mig för att flaskmata mitt barn, jag tror inte att jag skulle klara av att amma men jag är självklart villig att testa men är mycket tveksam till att det skulle fungera för mig. Min anledning är att jag själv inte är bekväm med mina bröst och att det kan utlösa en ångestattack om vare sig jag eller mig sambo råkar vidröra dem, komma åt i farten med armen eller liknande, vid ett tillfälle då jag inte mår speciellt bra. Så jag tror inte att jag kommer att klara av psykist att amma på heltid utan det blir nog flaska.

• swallow the moon

Min minsta är 10 dagar och fått lite ersättning för att bli mätt sedan han va 4 dagar, jag känner press och stress att folk tycker man är mindre värd och lat. Och BVC  (efter jag sagt att jag ammar 1,5 timme och han bara skriker o blir arg på nappen för de inte kommer nån mat, han tuttar helt hysteriskt på sina händer)  " försök o dra ner på ersättning, lita på amningen" ,jag sa till min man efteråt  -Då kan ju hon komma hit o gunga den här jävla vagnen i 2 timmar så sätter jag mig och litar på amningen nån annanstans. 
    Det är bara vi som ska stå ut med skriket -eller vilka konsekvenser amningen har- INGEN ANNAN, och har dom en åsikt, så kom hit själva o försök få tyst på bebisen!!! Ersättning finns till för just oss mammor som inte kan, vill, hinner eller orkar amma Mätta barn ÄR glada barn!!! 

Svar på tråden Jag tänker flaska min son från start