• friper

5-åring som styr o ställer

Har två härliga barn, en kille på snart sju år och en tjej på fem. Min dotter är väldigt viljestark och bossig. Hon skriker och bråkar för minsta lilla motgång eller sånt hon inte får. Vilket är väldigt energikrävande kan jag säga! Några exempel är ju att hon ska bestämma allt, lyssnar inte och skriker lätt. Hon får helt enkelt utbrott utan dess like. Är vi ute och cyklar ska hon bestämma vägen annars skrika det. Åker vi bil så bråkas det mycket om platserna(mellan bägge barnen) Hon har ett stort kontrollbehov vilket märks tydligt med mig. Hon är väldigt mammig så jag har henne i hasorna. Kan inte ut och gå med hunden själv, hoppa snabbt in i en affär eller bara ens gå utanför dörren utan att hon ska med. Jättejobbigt. Hon är härlig såklart och vi har en nära relation men ibland lite för mycket. Hon har dessa utbrott och tvångstankar som ibland splittrar familjen då vi blir på dåligt humör. Åker vi bil och man byter radiokanal kan räcka för ett utbrott i evighet. Hennes sätt stressar mig otroligt mycket och syskonbråken är rejäla. Det tär på oss. Vi har roligt ihop men ibland blir man trött på att ha ett skrikande barn som skämmer ut en bara för att man cyklat en bit och hon plötsligt vill hem... Har någon ett barn med dessa starka egenheter?

• Svar på tråden 5-åring som styr o ställer
  • Anonym (Druvan)

Hej, känner sp igen min 5 åring i detta. Det är ett tag sen nu för dig, har det blivit bättre eller hur är hennes humör idag?

• Anonya
    Anonym (Druvan) skrev 2026-02-05 02:53:37 följande:

Hej, känner sp igen min 5 åring i detta. Det är ett tag sen nu för dig, har det blivit bättre eller hur är hennes humör idag?

Tror att du tänkte att det är från juli, men står det "äldre" är det alltid mer än ett år gammalt. För att se hur gammalt det är så måste man välja citera och då finns datumet med. 
    Så kan man se att denna tjej nu är en ung vuxen på 20 år. :)

Svar på tråden 5-åring som styr o ställer