• Guldgossar

Hur ska jag hantera min 6-åring som beter sig som en ligist?

Jag har 3 barn varav 6-åringen är mittenbarnet. Han kan stundvis vara väldigt mysig av sig, hjälpsam och vill ha mycket närhet. Däremellan kan han göra massa hyss som han inte verkar förstå är FEL!!! Är vi på affären kan han gå och ta smågodis, är han på besök hos vänner kan han ta med sig någon mindre grej som rymms i fickan och är han ute och leker kan han förstöra olika saker för grannarna, typ vattenslangar, slänga bort saker för dem osv....
    Jag känner mig helt maktlös. Det går ju inte att lita på honom när han drar fram. Pratar jag med honom så nekar han till allting och när jag säger att det är väldigt allvarligt och jätteFEL det han gör så verkar han inte ta till sig det eftersom det bara fortsätter.

Är det fler som känner igen sig???
    Hur bemöter man detta på bästa sätt?

• Svar på tråden Hur ska jag hantera min 6-åring som beter sig som en ligist?
  • mamma till 2 frön

6-åringar kan ju vara lite sådär. Min dotter tog också helt plötsligt saker både i affärer och hemma hos andra "råkade" saker hamna i fickorna. Vi har pratade mycket om det och hur det känns för den som blivit av med sin sak även om hon bara råkade. Försökte att inte skuldbelägga för mycket utan pratade mer om hur viktigt det var att kolla så man inte av misstag fått med sig saker hem . I affären tvingade jag henne faktiskt att gå fram till kassörskan och betala för det hon stoppat i munnen. Kassörskan var jättebra, spände ögonen i henne och talade lugnt om för henne att så får man inte göra. Det har tack och lov inte hänt igen. Jag upplever att de har dålig impulskontroll i den åldern, flackar från sak till sak och det som vi vuxna uppfattar som medvetna handlingar inte säkert är det. Vi har pratat mycket och stannat upp henne. Hon har också nekat till saker och då har vi mer lagt det på det planet att vi uppfattade det så här som stod runt, nästa gång kan du göra såhär istället... Känner att nu när hon är 7 har det börjat klinga av och hon börjar få mer koll på sig själv igen.
       Jag skulle fundera på om detta beteende är nytt för din son eller har han haft det hela tiden och det accelererat. Har även en son med ADHD och där pratar vi samma beteende fast på ett helt annat plan än med dottern samt att han alltid haft det

• Jordkvinna

Man måste först och främst få ett barn att förstå vad det är för handlingar. Man kan inte begära av en 6-åring att han/hon ska veta och förstå vad t ex en stöld är.
    Börja i ändan att förklara hur saker påverkar. Visa och förmedla. Kanske behöver han känna på att ha en affär med sina saker och lär in pengars värde och vid ett tillfälle, ta utan att betala. Han kommer att reagera och behöva prata om det. Visa att det var fel av dig/er, prata om varför och upprepa sådana lekar och kommunikation.

Du sa det själv, han VET nog inte allt, utan man får först se till att det finns som grund, innan man ska fostra rätt/fel osv för att lösa upp en situation.

Svar på tråden Hur ska jag hantera min 6-åring som beter sig som en ligist?