• jensan1

Viktrestriktioner för pergotime?

Hej,

Har varit hos gyn och tagit blodprov och mannen har lämnat spermaprov då vi inte lyckats bli gravida sen vårt MA förra året.

Jag hade tydligen ingen ägglossning och skulle då få hjälp med detta.
    DOCK var jag tvungen att tappa vikt (vilket jag givetvis vill ändå!!!) så att mitt BMI hamnade på 30. Dit är det 7 kilo.

Då jag har tagit mig i kragen och gått ner 2 kg och har 5 kvar och känner mig oerhört sporrad. MEN, jag undrar nu, BRUKAR det vara så?

Någon som fått pergo med högre BMI än 30?     

• Svar på tråden Viktrestriktioner för pergotime?
  • dragonesse

Det beror på vilket landsting man bor i. I mitt landsting hade de en gräns på bmi 30 när jag skulle få hjälp första gången. Dock hade jag ett bmi på 30.8 när jag kom dit och fick hjälp ändå.

När vi skulle få hjälp med vårt andra barn låg jag lite högre, typ bmi 32, men då hade de höjt gränsen så jag fick Pergotime ändå. Men jag hann inte börja ta dem innan jag blev spontant gravid, och imorgon går jag in i vecka 10!

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • jensan1

Vad underbart! Grattis!

Ok, vet du var man hittar info om vilket BMI det är som gäller i respektive landsting?
    Jag bor i Skåne...

Känns som om pergon är långt borta för min del, men skam den som ger sig! Tack för svar!  

• Hjärtefröjd

Är nästan säker på att Skåne har 30 som BMI-gräns. Sen beror det säkert på vilken läkare man träffar.

• jensan1
    Hjärtefröjd skrev 2011-07-29 12:32:23 följande:
    Är nästan säker på att Skåne har 30 som BMI-gräns. Sen beror det säkert på vilken läkare man träffar.

Ja, så är det säkert. Jag får helt enkelt kämpa så gott jag kan sen får vi se om jag hinner till nästa läkartid eller om jag måste vänta ytterligare en månad....
  • dragonesse
    jensan1 skrev 2011-07-29 09:33:28 följande:
    Vad underbart! Grattis!

Ok, vet du var man hittar info om vilket BMI det är som gäller i respektive landsting?
    Jag bor i Skåne...

Känns som om pergon är långt borta för min del, men skam den som ger sig! Tack för svar!  
    Tack! Jag hittade informationen om bmi-krav på landstingets hemsida, vet inte hur det ser ut i Skåne. Lycka till!
    (¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
Svar på tråden Viktrestriktioner för pergotime?