marysoul skrev 2011-07-26 21:08:07 följande:
Ja fick besök av ett par kompisar när min son va nyfödd, dom hade då med sig en potta för dom höll på å träna. Då bestämde ja mig för att min son aldrig skulle få en potta. Urk va äckligt att släpa med sig, och drygt. Han slutade med blöja när han va 2 1/2 år, ja sa "dehär är sista blöjan, mina pengar är slut så ja kan inte köpa nya. så sen får du gå på toa som stora barn". Och de har han gjort sen dess.
barn som är rädda för toan måste väl få rädslan från nåt? Det är ju inte naturligt läskigt, har ett par kompisar som själva är rätt bra på å skrämma, på så sätt att tex säga "oj, hoppas de inte gör ont när du ska bajsa" eller "akta så du inte ramlar ner i toaletten" osv. det leder ju indirekt till en rädsla för toan..
sen hade ja nog extrem tur att de gick så sjukt smidigt att bli blöjfri för sonen, men ja tror ändå mer på att presentera dom för toan direkt, för å slippa pott-problemet. sen gör man såklart som man vill, men ja skulle aldrig släpa me en äcklig potta när de finns toaletter typ överallt å annars buskar å gränder :)
Tror faktiskt inte alls på det. Jag har två pojkar som båda varit rädda för toaletten inledningsvis när de börjat vara utan blöja. Inte för toaletten som sådan, inte för bajs och kiss......de har sedan de föddes knappt missat ett enda av mina toalettbesök (båda har varit hemma på heltid med mig tills de blivit torra så många närgående studiebesök

) ochhar alltid pratat positivt om toaltten och det man gör där och innehållet. de har älskat att leka med toaletten, plaskat runt med toaborsten, spolat, slänt ner papper, klättrat etc etc.......men sitt och kissa/bajsa på den? No way!

. För äldsta tog det 3 veckor innan pottan byttes mot toalett, för yngsta tog det två veckor

.