Nytt jobb och planerar bebis
Hur ska man göra?
Jag ska på arbetsintervjuv på fredag som omsorgsassistent som jag sökt. Men vi håller på med bebis verkstaden...
När bör man berätta för sin chef? Eller ska jag berätta redan på intervjuvn?
Hur ska man göra?
Jag ska på arbetsintervjuv på fredag som omsorgsassistent som jag sökt. Men vi håller på med bebis verkstaden...
När bör man berätta för sin chef? Eller ska jag berätta redan på intervjuvn?
När du är gravid? Och har varit det ett tag.
Det finns absolut ingen anledning att berätta innan du är gravid.
Jag sitter i nästan samma sits.
Vi flyttade för nåra år sen till en ny ort, då sambon fick nytt jobb. I samma veva föddes vår son.
Jag letade nytt jobb, på den nya orten, under mammaledigheten, men det fanns knappt ngt att söka.
M.a.o. fick jag börja veckopendla när jag gick tillbaka till jobbet igen. Det suger! Jag är borta tre dagar/två nätter varje vecka.
Nu är sonen några år vi vi planerar att öppna bebisverkstan igen i september.
Igår skickade jag in en anökan till ett jobb jag verkligen vill ha på min nya hemort (det är som sagt sällan det kommer ut tjänster här). Jag tror mig ha en hyffsad chans att ro hem en anställning.
Om jag kommer till intervju tänker jag inte självmant berätta om våra bebisplaner. Men det skulle inte förvåna mig om de ställer frågan, och vad gör man då?? Sonen är 2,5 så det är en ganska naturligt ålder för att skaffa ett syskon. Det skulle inte förvåna mig alls om frågan dyker upp. Ljuga känns ju galet. Om jag skulle bli gravid efter en kort period...njae. Jag vet att de inte får avskeda en efter provanställn pga att man blivit med barn, men det känns inte så tröstande iaf, de kan nog "hitta på" ngt annat skäl om de skulle vilja... och då står man ju lite pyrt till.
Känner mig lite nervös, men jag vill verkligen inte pendla längre!!
Min sambo började på sitt nya jobb i juni, han berättade inget på intervjun han var på. Å då ska han ändå bli pappa i september :) Några veckor efter anställningen träffade han sin chef och berättade att han skulle bli pappa och han blev jätte uppvaktad och fick jätte posivit bemötande och dom blev jätte glada över det :)
Det är klart, han kände sig dum eftersom han inte sa något på intervjun, men då hade han förmodligen inte fått jobbet, kanske..
Men jag skulle inte berätta på en intervju, att jag och min sambo försökte skaffa barn.. För även om du blir gravid direkt så kan du ju jobba i några månader innan bebisen kommer :)
Jag sitter i nästan samma sits.
Vi flyttade för nåra år sen till en ny ort, då sambon fick nytt jobb. I samma veva föddes vår son.
Jag letade nytt jobb, på den nya orten, under mammaledigheten, men det fanns knappt ngt att söka.
M.a.o. fick jag börja veckopendla när jag gick tillbaka till jobbet igen. Det suger! Jag är borta tre dagar/två nätter varje vecka.
Nu är sonen några år vi vi planerar att öppna bebisverkstan igen i september.
Igår skickade jag in en anökan till ett jobb jag verkligen vill ha på min nya hemort (det är som sagt sällan det kommer ut tjänster här). Jag tror mig ha en hyffsad chans att ro hem en anställning.
Om jag kommer till intervju tänker jag inte självmant berätta om våra bebisplaner. Men det skulle inte förvåna mig om de ställer frågan, och vad gör man då?? Sonen är 2,5 så det är en ganska naturligt ålder för att skaffa ett syskon. Det skulle inte förvåna mig alls om frågan dyker upp. Ljuga känns ju galet. Om jag skulle bli gravid efter en kort period...njae. Jag vet att de inte får avskeda en efter provanställn pga att man blivit med barn, men det känns inte så tröstande iaf, de kan nog "hitta på" ngt annat skäl om de skulle vilja... och då står man ju lite pyrt till.
Känner mig lite nervös, men jag vill verkligen inte pendla längre!!
Får du frågan, säg att du vill ha barn men att du inte vet när. Som arbetsgivare förstår man att om man anställer en kvinna i barnafödande ålder får man räkna med att man tids nog blir föräldraledig. Du behöver absolut inte säga något. Du vet inte ens när du blir gravid.....