• Snowstorm

Att gå till parken efter dagis, hur ofta gör ni det?

Min son är 3,5 år och sover inte på dagis under veckorna, endast hemma på helgerna. Jag hämtar ca 16.15-16.30 och oftast will sonen gå till parken med kompisar efteråt. Jag vet att han egentligen är kanontrött (även fast det inte syns förrän vi kommer hem) men går hans något äldre kompisar dit vill han också dit,även fast de har lekt hela dagen med varandra. Men känner att jag helst vill hem och laga mat direkt (innan den värsta tröttheten/trotset sätter in) så vi kan äta vid 17-tiden, leka lite sen och kanske bada innan det är dags för läggning vid 18.30. De flesta av hans kompisar bor ju med båda sina föräldrar så då kan ju de turas om att laga mat.

Men försöker iallafall gå till parken 2 dagar i veckan speciellt när man har rester från gårdagen som man kan snabbt värma upp.

Hur ofta går ni till parken, ni som är ensamstående?? Beror såklart på när man hämtar och så....

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 10:30
    OBS! Menar ni som är ensamstående!!

• Svar på tråden Att gå till parken efter dagis, hur ofta gör ni det?
  • Majsan70

Alltså jag har inte varit ensamstående..inte när barnen var små i vart fall o vi har aldrig gått till parken oavsett. På sin höjd har vi suttit på gården en stund efter dagis. Annars har vi gått upp o fixat med middagen, gått ut med hunden osv.

• Little me

Kan du inte ta med lite rester till parken någon dag? Värm och lägg i folielåda :)

• mia maria

Har du något krav på dig att du "måste" gå till parken flera ggr med din son?
    Jag är ensamstående (vad nu det har med din TS att göra) o oavsett om jag hade varit det eller inte så är det inte aktuellt att gå till någon lekpark när jag hämtar barnen vid 16.30-17.00 på dagis o fritids.
    Dock kan barnen vara utanför vårat hus på gården o leka medans jag fixar maten, men det är absolut inte läge för en lekparksutflykt efter en hel arbetsdag/dagisdag/skoldag.
    Oftast (alltid!?) har ju barnen varit ute o lekt under dagen på dagis/skola, o det är ju inte de som bestämmer vad man som familj ska göra efter en arbetsdag. De hade säkert kunnat ha varit i lekparken resten av dagen, men det funakr ju inte riktigt, man måste ju oftast hem o fixa med mat osv.
    Gå till lekparken o göra andra utflykter får man göra på lediga dagar.

Kanske du borde bli bättre på att säga ifrån till din son gällande detta, o att ni får gå till parken när ni är lediga?
    Känner du ändå att ni måste gå dit så får du väl ta med någon mat som matsäck.

• Snowstorm

Mia Maria: oftast säger jag ju nej till sonen, men det är samvetet för mig som spökar. När alla av hans kompisar går till parken känner man sig jättetråkig/dum när han inte kan. Men som sagt går ju dit 1-2 dgr i veckan.

Ställde frågan till ensamstående, eftersom man inte har hjälp från någon hemma att laga mat....

• mia maria
    Snowstorm skrev 2011-07-27 13:46:41 följande:
    Mia Maria: oftast säger jag ju nej till sonen, men det är samvetet för mig som spökar. När alla av hans kompisar går till parken känner man sig jättetråkig/dum när han inte kan. Men som sagt går ju dit 1-2 dgr i veckan.

Ställde frågan till ensamstående, eftersom man inte har hjälp från någon hemma att laga mat....
    Fast jag tror inte att de som är sammanboende med någon/den andre föräldern går till parken särskilt ofta efter en arbetsdag heller.
    Oftast så är det ju kvällsmat o kvällsbestyr som gäller då. Åtminstone om man slutar arbetet runt 16.30 o kanske är hemma runt 17.00 eller senare.

Varför har du dåligt samvete för?
    Tror du inte att sonen får vara utomhus tillräckligt på dagis?

De flesta föräldrar o barn är nog ganska så slutkörda efter en dag på arbete/dagis/skola, så ärligt talat tror jag inte att särskilt många prioriterar lekparksbesök efter en arbetsdag, om man jobbar heltid.
  • La Lola

Gick aldrig till nån park efter förskolan som ensamstående.
    O inte nu heller som gift.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • vittra

Alltså jag är inte ensamstående men drar ändå inte iväg barnet till någon lekpark eller annat efter dagis... det orkar hon inte. Ser väl inte riktigt hur civilstånd har med saken att göra?

• La Lola
    vittra skrev 2011-07-27 16:04:14 följande:
    Ser väl inte riktigt hur civilstånd har med saken att göra?
    Nä jag hajade inte heller den biten.....
  • Lussekatten87

När jag jobbar hämtar jag barnen vid 16 och sedan raka vägen hem,aldrig att jag skulle vara i lekparken efter en dags jobb. Sedan är barnen jättetrötta och behöver vila sig inför nästa dag på förskolan.
    Jag brukar gå till en lekpark på helger eller som nu på sommaren, typ varje dag.. 

• Thursday

Är det ine tillräckligt mycket stoj och stim under en hel dag på dagis? En dag i veckan hämtar jag vid 1645 och då är det raka vägen hem och laga mat och varva ner som gäller. Och då är jag ändå gift Jag behöver det lugnet och det tror jag att barnen gör också.

• Snowstorm

Håller med att det är tillräckligt med aktiviteter på dagis hela dagarna för barnen, och de är ju ändå ute jättemkt.

Anledningen till att jag ställde frågan var för nästan alla av hans kompisar går till parken (som ligger granne med dagis) efter dagis. De brukar vara där fr 16 till drygt 17 (o den andre föräldern är hemma o lagar mat), vilket jag tycker är för sent med en trött son som ska ha mat o varva ner. Men såklart får man lite dåligt samvete när vi oftast går hem o sonen börjar gråta o inte vill gå hem....men men så är det ju, alla barn/föräldrar har ju olika rutiner. Skönt att höra att det är fler än jag som brukar gå hem direkt...

Tack för era svar

• La Lola
    Snowstorm skrev 2011-07-28 09:17:10 följande:

Håller med att det är tillräckligt med aktiviteter på dagis hela dagarna för barnen, och de är ju ändå ute jättemkt.

Anledningen till att jag ställde frågan var för nästan alla av hans kompisar går till parken (som ligger granne med dagis) efter dagis. De brukar vara där fr 16 till drygt 17 (o den andre föräldern är hemma o lagar mat), vilket jag tycker är för sent med en trött son som ska ha mat o varva ner. Men såklart får man lite dåligt samvete när vi oftast går hem o sonen börjar gråta o inte vill gå hem....men men så är det ju, alla barn/föräldrar har ju olika rutiner. Skönt att höra att det är fler än jag som brukar gå hem direkt...

Tack för era svar

Oj...är båda föräldrarna hemma så tidigt?
    Det måste vara ganska så ovanligt....?
  • mia maria
    Snowstorm skrev 2011-07-28 09:17:10 följande:

Tack för era svar

Men hämtar verkligen "nästan alla" föräldrar sina barn samtidigt på erat dagis?

Försök att inte bry dig så mkt om vad andra gör utan skaffa dig egna rutiner för dig o ditt barn, utifrån vad du/ni orkar med.
  • En slät kopp

Jag arbetar själv på förskola och märker så gott som dagligen att trötta föräldrar har svårt att säga nej till sina barn.

Trots att  barnen har varit igång i 8-10 timmar med lek, styrda aktiviteter, utevistelse mm så vill barnen själva hitta på olika saker när de blir hämtade, detta trots att de i själva verket bara borde få komma hem och varva ner i lugn och ro.

Det ska tas med kompisar hem, åkas till badhuset, till olika lek-land, lekplatser mm mm  

Sedan undrar samma föräldrar varför deras barn upplevs som så stressade och ibland rent ut sagt "speedade" hemma och på förskolan?!     

Det måste inte hända något "roligt" jämt i ett barns liv, ibland måste man ta det lugnt och kanske t o m ha det lite tråkigt.  Hur ska barn annars kunna uppskatta något?

• La Lola
    En slät kopp skrev 2011-07-28 09:31:38 följande:
    Jag arbetar själv på förskola och märker så gott som dagligen att trötta föräldrar har svårt att säga nej till sina barn.

Trots att  barnen har varit igång i 8-10 timmar med lek, styrda aktiviteter, utevistelse mm så vill barnen själva hitta på olika saker när de blir hämtade, detta trots att de i själva verket bara borde få komma hem och varva ner i lugn och ro.

Det ska tas med kompisar hem, åkas till badhuset, till olika lek-land, lekplatser mm mm  

Sedan undrar samma föräldrar varför deras barn upplevs som så stressade och ibland rent ut sagt "speedade" hemma och på förskolan?!     

Det måste inte hända något "roligt" jämt i ett barns liv, ibland måste man ta det lugnt och kanske t o m ha det lite tråkigt.  Hur ska barn annars kunna uppskatta något?
    Bra skrivet!
  • Memento mori

Jag går väldig sällan till lekplatsen efter hämtning. Dom behöver varva ner och man skall sätta igång med middagen mm. Min dotter på 8 år får smyga iväg så inte pojken hör eller ser. Blir ett jäkla liv då Glad  han är 4 år och helt slut när vi är hemma vid 5-tiden. och jag är trött efter en dag på jobbet. På förskolan får han hålla igång bra och han behöver varva ner lite fram till läggdax. Då har jag hellre lekstund med honom efter middagen med lite mys och gos.

• mia maria
    En slät kopp skrev 2011-07-28 09:31:38 följande:

Kan inte annat än hålla med!
  • hymafr
    vittra skrev 2011-07-27 16:04:14 följande:
    Alltså jag är inte ensamstående men drar ändå inte iväg barnet till någon lekpark eller annat efter dagis... det orkar hon inte. Ser väl inte riktigt hur civilstånd har med saken att göra?

TS menar att hon är den enda som lagar mat hemma hos dem medan sonens kompisar har två föräldrar där den ena kan följa med till parken medan den andra lagar maten.
  • hymafr

Min dotter har aldrig någonsin fått gå någon annanstans än hem efter jag hämtat henne.

Jag anser att det är nedvarvning som gäller efter en hel dag med kompisar. 

• Snowstorm

Bra skrivet "En slät kopp"!!

Oftast är den andre föräldern hemma o lagar mat, men jag vet också att sonens kompisar äter senare, runt 18 o lägger sig vid 20, medans vi äter vid 17 o läggdags vid 18.30 efter lite nervarvning.....

Precis gäller att skapa sina egna rutiner, vilket vi gjort men ibland är det tufft säga nej såklart...

Svar på tråden Att gå till parken efter dagis, hur ofta gör ni det?