• Gullan07

Jag behöver era råd beträffande FVP!

Kära mammor, jag har läst nästan allt på forumet och imponeras av er kunskap och skilda perspektiv. Nu behöver jag ett råd.

Fick ett mkt bra resultat (för min ålder) på KUB igår 1:3466 (jag är 38 år) men jag kan ärligt säga att hade jag INTE läst i detta forum så hade jag nöjt mig, men här verkar det finnas en hel del som fått barn med DS trots goda resultat... Jag och min man är överens om att vi saknar kraft och ork för ett DS barn då vi har dels erfarenhet av såväl utvecklingsstörning som DS innebär samt de fysiska åkommor som är vanliga vid DS, och vi har idag redan tre barn och varsitt krävande jobb samt sjuka föräldrar som kräver vår energi.

Detta barn är inte planerat men oerhört välkommet, och samtidigt som jag konstaterar det jag skrivit ovan så räds jag missfallsrisken vid FVP oerhört. Det verkar så förmätet att INTE våga lita på KUB när det blev en så bra risksiffra. Som att utmana ödet. Min man däremot är fullt besluten att FVP är det bästa. Vi ÄR inte så starka som de DS föräldrar vi mött inom ramen för våra arbeten och fritid.

Min fråga är:
    1. Hur vanligt är det att man INTE kan se DS genom NÅGON som helst markör på UL, PAPP-A, HCG? Jag hade 2,152 på PAPP-A och 1,234 på HCG som MoM. UL visade befintligt näsben och i övrigt en uppsättning fungerande organ. Nackspalt 1,8 mm vid 13+0.

2. Vad skulle ni göra i min sits? Hur ska jag tänka?

Tack alla!

• Svar på tråden Jag behöver era råd beträffande FVP!
  • Mrs Moneybags

Om jag vore dig skulle jag inte göra fvp i ditt läge, det är ju större risk för missfall vid fvp än för DS.

Jag är 40 år och bestämde mig för att 1:300 var min "gräns", hade jag under det skulle jag göra fvp. Men nu hade vi tur och fick en jättefin siffra, så jag bestämde mig för att våga satsa.

Sedan måste man ju tänka också att det finns många fel som inte kan upptäckas via varken fvp eller kub-test, och att saker kan gå snett senare t ex vid förlossningen eller varför inte flera år senare... Det finns ju handikapp som dyker upp när barnet är 10 år eller 5 år etc. Det är aldrig helt riskfritt att skaffa barn.

Det är mina tankar i alla fall... Tyvärr har jag inget svar på fråga 1.

Svar på tråden Jag behöver era råd beträffande FVP!