Någon som är bra på värden för KUB?
Jag har precis fått veta vad jag hade för värden på HCG och PAPP-A på mitt blodprov för KUB? Någon som vet vad dessa indikerar? Vad är högt? Vad är lågt? Någon som vet något om detta?
Jag har precis fått veta vad jag hade för värden på HCG och PAPP-A på mitt blodprov för KUB? Någon som vet vad dessa indikerar? Vad är högt? Vad är lågt? Någon som vet något om detta?
Ingen?
står om hcg på denna sidan
www.niomanader.se/content.asp
PAPP-A (Pregnancy Associated Plasma Protein-A) är en IGFBP4- specifikt Zink-metaloproteas. Hos icke gravida syntetiseras PAPP-A i många olika vävnader men mest i kvinnliga könsorgan och kärl. Hos gravida syntetiseras PAPP-A i syncytiotrofoblaster och koncentrationen ökar kraftigt i blodet under graviditeten. Hos gravida cirkulerar PAPP-A som ett tetramerkomplex 2:2 med sin naturliga inhibitor pro MPB som bildas i placenta. Hos kvinnor med foster med trisomi 21 (Downs syndrom) och trisomi 13 och 18 minskar nivåerna av PAPP-A till ungefär hälften av vad som normalt finns hos kvinnor med friska foster i samma graviditetslängd.
Indikation för mätning av PAPP-A är som delparameter för riskbedömning av kromosomavvikelse hos foster vid så kallad tidig trimesterscreenning (CUB-test= Kombinerat Ultraljud och Biokemiskt test). PAPP-A analyseras alltid i kombination med analys av hCG fri betakedja i maternellt blod samt nackuppklaringsmätning (NUPP) hos fostret med ultraljud.
Svaret från ovanstående analyser inklusive mödraåldern läggs in i ett speciellt dataprogram(Astraia) där risken för Downs syndrom beräknas.
Blodprov bör tas i graviditetsvecka 8 -13.
www.fosterdiagnostik.nu/%C3%A4rderingsmetoder
BM pratar antagligen om beta-HGC (β-hcg), ifall det är Kub test.
det är nog därför det står " analys av hCG fri betakedja" i Jiji86s inlägg.
däremot vet jag inte vad som motsvarar höga eller låga siffror..