• Sugen på sladdis

Någon som är bra på värden för KUB?

Jag har precis fått veta vad jag hade för värden på HCG och PAPP-A på mitt blodprov för KUB? Någon som vet vad dessa indikerar? Vad är högt? Vad är lågt? Någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Någon som är bra på värden för KUB?
  • Jiinii

PAPP-A (Pregnancy Associated Plasma Protein-A) är en IGFBP4- specifikt Zink-metaloproteas. Hos icke gravida syntetiseras PAPP-A i många olika vävnader men mest i kvinnliga könsorgan och kärl. Hos gravida syntetiseras PAPP-A i syncytiotrofoblaster och koncentrationen ökar kraftigt i blodet under graviditeten. Hos gravida cirkulerar PAPP-A som ett tetramerkomplex 2:2 med sin naturliga inhibitor pro MPB som bildas i placenta. Hos kvinnor med foster med trisomi 21 (Downs syndrom) och trisomi 13 och 18 minskar nivåerna av PAPP-A till ungefär hälften av vad som normalt finns hos kvinnor med friska foster i samma graviditetslängd.

Indikation för mätning av PAPP-A är som delparameter för riskbedömning av kromosomavvikelse hos foster vid så kallad tidig trimesterscreenning (CUB-test= Kombinerat Ultraljud och Biokemiskt test). PAPP-A analyseras alltid i kombination med analys av hCG fri betakedja i maternellt blod samt nackuppklaringsmätning (NUPP) hos fostret med ultraljud.

Svaret från ovanstående analyser inklusive mödraåldern läggs in i ett speciellt dataprogram(Astraia) där risken för Downs syndrom beräknas.

Blodprov bör tas i graviditetsvecka 8 -13.

• Sugen på sladdis
    Jiinii skrev 2011-07-27 12:38:11 följande:
    står om hcg på denna sidan

www.niomanader.se/content.asp?id=149
    Det är inte samma hcg de mäter för KUB enligt min BM. Hittar heller inga siffror för vad som är bra elle rinte i de andra länkarna du skickat heller. Kanske helt enkelt inte finns några "för låga" eller "för höga" siffror utan att alla värdena tillsammans indikerar på något.
  • sommar123

BM pratar antagligen om beta-HGC (β-hcg), ifall det är Kub test.

det är nog därför det står " analys av hCG fri betakedja" i Jiji86s inlägg.

däremot vet jag inte vad som motsvarar höga eller låga siffror..

Svar på tråden Någon som är bra på värden för KUB?