• Neblina

Ska feta barn omhändertas?

Har läst att i både USA och stor britannien överväger man att man ska kunna tvångsomhänderta barn som lider av fetma. I dessa fall ska det ju vara solklara bevis för att föräldrarna försummar sina barn, man väljer medvetet att ha en osund kost, för lite motion och man gör inga försök till att ändra situationen som förälder.
    I dessa fall kan det komma att bli aktuellt med att tvångsomhänderta barnen och sätta dom på diet.
    Så detta handlar inte om några medicinska situationer.

Vad tycker ni, är det rätt att i dessa lägen där föräldrar vägrar ändra matvanorna för sina barn, att omhänderta dessa?

www.nyheterna.se/1.585958

Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 18:24
    Verkar som att många missar det jag försöker att få fram.

Nu talar vi om barn vars föräldrar vägrar ändra kostvanor för sina barn, fastän hjälp etc erbjudit. och barnen lider av kraftig fetma som kommer att förkorta deras liv avsevärt. Vem ska man ta hänsyn till? Barnen eller föräldrarna som försummar barnen att få leva ett normalt/hälsosamt liv?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska feta barn omhändertas?
  • Dorian Ertymexx
    Guldrosen skrev 2011-07-31 15:08:20 följande:

Visst är det vårt problem. Vi är samhället. Om vi inte hjälper dessa barn kommer de att lida mycket både fysiskt och psykiskt och längre fram bli en beslastning för samhället. De kommer att kräva en massa sjukvård, mediciner, operationer, hjälpmedel m m, om vi inte motar Olle i grind. Om fetman uppkommit p g a hormonrubbningar, rubbningar i ämnesomsättningen finns det mediciner för detta. Övrig fetma äter man sig till. Det där med att man skulle bli fet av att titta på ett glas vatten är bara löjligt. Man blir inte sjukligt fet över en natt...

Man bör kanske granska föräldrar som har barn med cancer om man misstänker att de medvetet utsatt sitt barn för en massa cancerogena ämnen och radioaktiv strålning under deras uppväxt. Och på så vis framkallat cancern. Men jag tror inte detta senario är så vanligt. Jag tror personligen att det är vanligare med föräldrar som göder sina barn.

Jahaaa. Så rökare ska få behålla sina barn, men inte de som gör sina barn feta. Men den här tråden handlar inte om fetmobbing, nej då, inte alls, bara litet massor liksom!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Guldrosen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-31 15:44:55 följande:

Jahaaa. Så rökare ska få behålla sina barn, men inte de som gör sina barn feta. Men den här tråden handlar inte om fetmobbing, nej då, inte alls, bara litet massor liksom!

Tråden handlar fortfarande om föräldrar som inte engagerar sig i sina barn som har sjuklig fetma. Den handlar inte om att omhänder ta barn med övervikt.

Rökare som blåser rök rakt i nyllet på sina barn och/eller låter sina små barn röka och/eller låter fimpar ligga fram över allt är nog också något som man bör titta på och eventuellt omhänder ta dessa barn. Även detta senario tror jag inte är så vanligt.
    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Dorian Ertymexx
    Guldrosen skrev 2011-07-31 15:59:14 följande:

Tråden handlar fortfarande om föräldrar som inte engagerar sig i sina barn som har sjuklig fetma. Den handlar inte om att omhänder ta barn med övervikt.

Rökare som blåser rök rakt i nyllet på sina barn och/eller låter sina små barn röka och/eller låter fimpar ligga fram över allt är nog också något som man bör titta på och eventuellt omhänder ta dessa barn. Även detta senario tror jag inte är så vanligt.

Rökare är farliga för sina barn även om de inte blåser rök på sina barn. Till och med om de inte ens röker i samma rum som barnen. För de andas förtfarande ut gifter långt efter att de tagit sista blosset. Och rökning är långt, långt farligare än övervikt eller fetma.
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-31 16:18:44 följande:
    Rökare är farliga för sina barn även om de inte blåser rök på sina barn. Till och med om de inte ens röker i samma rum som barnen. För de andas förtfarande ut gifter långt efter att de tagit sista blosset. Och rökning är långt, långt farligare än övervikt eller fetma.
    Nja jag tror inte jag köper att rökning är farligare än riktigt stor fetma. Säkert farligare än övervikt ja. Men när vi snackar BMI 45+? Njaae.
  • Guldrosen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-31 16:18:44 följande:

Det var en alldeles ny information för mig, att föräldar som är rökare och som pratar och andas på sina barn en stund efter en cigarett är farligare än föräldrar som inte vill hjälpa sitt sjukligt feta barn till ett bättre, hälsosammare och friskare liv. Man lär så länge man lever...
    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Dorian Ertymexx
    Lavish skrev 2011-07-31 17:42:47 följande:
    Nja jag tror inte jag köper att rökning är farligare än riktigt stor fetma. Säkert farligare än övervikt ja. Men när vi snackar BMI 45+? Njaae.

Nej, för astma, allergier, KOL och cancer är ju bagateller mot att väga för mycket! Obestämd
  • Sarah f
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-31 18:49:55 följande:
    Nej, för astma, allergier, KOL och cancer är ju bagateller mot att väga för mycket! Obestämd
    Ett sjukligt överviktigt barn lär inte leva tills det att cancer skulle kunna utvecklas på grund av miljö.
  • Dorian Ertymexx
    Sarah f skrev 2011-07-31 20:10:49 följande:
    Ett sjukligt överviktigt barn lär inte leva tills det att cancer skulle kunna utvecklas på grund av miljö.

Vet du, det betvivlar jag starkt.
  • Sarah f
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-31 21:05:33 följande:
    Vet du, det betvivlar jag starkt.
    Ja, det får du göra. Menett sjukligt fett barn kan ha en hjärtattack på gång innan 20 års ålder. Passiv rökning dödar långsamt. Andelen barn i världen som är så feta att GPB är farligt att utföra ökar varje år. Men det är väl bara ett uttryck för mobbing, menar du?

Människokroppen är inte byggd för att bära 70 kilo fett extra. En tioårig unge på 110 kilo bär på något i den stilen.Ett barnhjärta klarar inte det. Men det kanske är på grund av elaka kamrater och fotomodeller i tidningarna som hjärtat ger upp?

Jag antar att du känner dig påhoppad av någon anledning, eftersom du tar så illa vid dig, men skulle du inte hellre överleva till vuxen ålder än stanna i familjens sköte och dö som 17-åring på grund av just att du stannat?
  • Bling1975

Ja det borde man om övervikten är så allvarlig att den hotar barnets hälsa. På samma sätt som man borde omhänderta barn som inte får den sjukvård de behöver för andra sjukdomar för att föräldrarna vägrar eller inte förstår bättre.

Föräldrarna ska givetvis erbjudas massor av hjälp och stöd men om de inte klarar av att följa de råd de får och ta sina barn till de aktiviteter som erbjuds så brister de allvarligt i sitt föräldraansvar. Men jag tror nog att många skulle skärpa sig och förstå allvaret om de riskerade att förlora barnen.

Stitch längtar efter Lilo
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-31 18:49:55 följande:
    Tja, cancer är väl kanske likvärdigt men riktigt allvarlig fetma är nog dödligare än även cancer ja. Och astma och allergi är ju ingenting mot sjuklig fetma, förstår inte var du vill komma? Jag har själv astma och allergier och jag väljer det 100 gånger om före att väga 150 kg mer.
  • Neblina

Skillnaden är ju att cancer är inget man kan förhindra där emot kan man förhindra att sitt barn blir fet och lider av dödlig fetma. Fett lever är inget att leka med inte heller hjärtfelen som fetma medför.
    Att man vill ge sina barn en sådan dålig start i livet med fetma är för mig obegripligt och nu syftar jag på de som göder sina barn utan att ens bry sig om vad de faktiskt serverar sina barn.

Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Aristocat

Ja, att göda sina barn till kraftig fetma och sedan inte vilja göra något åt problemet tycker jag är samma sak som att misshandla dem. För övrigt står det i Gefle Dagblad idag om att länsstyrelsen har ryckt ut till en person som har en tovig chinchilla och en fet mus. Tänk att det är så allvarligt så att det står i tidningen när en mus fått felaktig mat och blivit fet, men när man gör detsamma med barn då händer inget! Hmm...

Allt jag behöver veta har jag lärt mig av min katt
  • JaneDoe10
    Guldrosen skrev 2011-07-31 15:59:14 följande:

Jo. det är vanligt. Jag ser det varje dag på uteserveringar.
    Älskade lilla hjärta <3 11.03.16 <3
Svar på tråden Ska feta barn omhändertas?