• perliitaa

Någon ung med fibromyalgi??

Hej jag undrar om det finns flera unga mellan 20-30 år med fibromyalgi?
    Hur klarar ni av er vardag?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 12:29
    Ni får gärna skriva vad ni gör under dagarna om ni är sjukskrivna eller jobbar osv.

Alla är välkomna att vara med :)

Skönt att man inte är ensam att ha fibromyalgi.

• Svar på tråden Någon ung med fibromyalgi??
  • MiScHoOo

Jag har förstått att under en graviditet varierar från person till person. Kommer ihåg smärtläkaren sa till mig bra om du kan gå rehabilteringen innan du blir gravid så att du orkar ta hand om ditt barn, men tyvärr var jag gravid och fick avbryta min rehabiltering pga mitt illamående

• perliitaa

Det är tufft att vara utan medicin men jag pluggar och då blir man så trött av det  att man inte gör läxorna. 
    Det jobbigast är nog humör svängningarna, ibland är jag jätte glad och ibland är jag så arg och irriterad.
    Med min första graviditet gick det jätte bra hade inte ont  så som jag har nu men det är nog som alla säger att det är olika för olika graviditeter. Har dock medicin här hemma som jag kan ta när jag har för ont men jag använder mig mer av min tens och träning.

Mischooo: Tråkigt att du inte kunde fullgöra rehabiliteringen den har hjälp mig massor Rynkar på näsan

• MiniMissMo

23 nyss fått diagnosen men läkarna tror det började när jag var 12 år.

Ärligt talat. Hatar denna sjukdommen då den styr över allt just nu.!!
    Dra iväg dumma sjukdom.   

• perliitaa

Jag håller med dig minimissmo det suger!!!
    Önskar att man var frisk Rynkar på näsan men det känns sköntatt inte vara ensam  Glad

Jobbar du eller studerar du??

• gravid85

Jag är 25 år, har två barn. Min smärta började när jag var 12 år och fick min diagnos strax innan jag skulle fylla 16. Åt medicin tills jag var 21, sen tyckte jag inte att den hjälpte så mycket. Under min första graviditet försvann i princip min smärta och hann knappt få tillbaka den innan min andra graviditet (10 månader mellan). Nu är min yngsta son 1 år och jag har fått tillbaka min smärta men i mildare form och mer sällan, nu handlar det om 1-2 dagar i veckan. Men till viss del tror jag också att jag har lärt mig att leva med en viss nivå av smärta att jag inte tänker så mycket på det. Mellan 16-22 ungefär hade jag så ont att jag fick stanna hemma minst två-tre dagar i veckan från skolan.

• NochA

Jag är 27år o har oxå fibro. Fick diagnosen för ca 1 1/2 år sen men jag har haft fibro så länge som jag kan minnas.
    Jag har 2 barn. En flicka som snart fyller 5år o en pojk som är lite mer än 4 månader

• MiniMissMo
    perliitaa skrev 2011-10-25 18:55:07 följande:
    Jag håller med dig minimissmo det suger!!!
    Önskar att man var frisk Rynkar på näsan men det känns sköntatt inte vara ensam  Glad

Jobbar du eller studerar du??

Är fast anställd sedan 2½ år tillbaka men varit sjuk till och från många gånger under de åren jag jobbat.
    Tillslut sa min förra chef att nu får du väl kolla upp och jag hade gett upp hoppet då jag slutade besöka sjukhuset när jag var 20 pga dom sa att det var "mensvärk - växtvärk" men då som 22 åring fick jag en asbra läkare som tog tag i det.  Men hittade inget så han remmisserade runt mig och nu tillslut som 23 åring kom jag till en smärtklinik som gav mig diagnosen pang bom på första besöket efter läst mina jurnaler.
    Och han sa att det fanns symptom redn när jag besökte sjuhuset för smärtor som 12åring.

Så, nu har jag ommit till punkten att det är rent helvete. Sjukskriven sedan juli. Sjukskrivningen går ut sista november beroede på hur långt jag kommit i rehabiliteringen. Men känns som om jag kommer va sjukskven längre.    
  • MiniMissMo
    gravid85 skrev 2011-10-25 20:10:51 följande:
    Jag är 25 år, har två barn. Min smärta började när jag var 12 år och fick min diagnos strax innan jag skulle fylla 16. Åt medicin tills jag var 21, sen tyckte jag inte att den hjälpte så mycket. Under min första graviditet försvann i princip min smärta och hann knappt få tillbaka den innan min andra graviditet (10 månader mellan). Nu är min yngsta son 1 år och jag har fått tillbaka min smärta men i mildare form och mer sällan, nu handlar det om 1-2 dagar i veckan. Men till viss del tror jag också att jag har lärt mig att leva med en viss nivå av smärta att jag inte tänker så mycket på det. Mellan 16-22 ungefär hade jag så ont att jag fick stanna hemma minst två-tre dagar i veckan från skolan.

skönt att bara ha ont 1-2 dagar i veckan.

Dock har jag inte ont alltså ONT utan mest molnande smärta i kroppen som förflyttar sig.
    Det som gör mest ont är kramperna och stickningarna. Huvudvärk som heter suga och yrsel och problem med synen och svimningar (när jag väl får smärta)  
  • MiniMissMo
    NochA skrev 2011-10-25 20:15:31 följande:
    Jag är 27år o har oxå fibro. Fick diagnosen för ca 1 1/2 år sen men jag har haft fibro så länge som jag kan minnas.
    Jag har 2 barn. En flicka som snart fyller 5år o en pojk som är lite mer än 4 månader

Hur handskades du med sjukdommen innan du fick diagnosen med tanke på två barn osv?
    Jobbar d u? 
  • NochA

Tjaa, jag handskades väl inte med den så där jätte bra Tungan ute
    Kämpade på så gott det gick o blev liksom van att leva med smärtan. Sen när jag fick för ont så kunde jag bli liggande några dar. Problem med depressioner som kom då o då oxå.
    Har aldrig tagit nån starkare medicin än alvedon. Så jag har kört med massage, värme, alvedon, voltarensalva o sånt.

Jag har jobbat med olika saker tex personlig assistent, kundtjänst, teleförsäljning m.m. Har oxå provat på att plugga. Men nu innan mammaledigheten så har jag varit sjukskriven. Jag gick en smärtkurs på sjukhuset i höstas o sen har jag rehabiliterats av af o f-kassan.

• perliitaa
    MiniMissMo skrev 2011-10-25 21:27:18 följande:
    Är fast anställd sedan 2½ år tillbaka men varit sjuk till och från många gånger under de åren jag jobbat.
    Tillslut sa min förra chef att nu får du väl kolla upp och jag hade gett upp hoppet då jag slutade besöka sjukhuset när jag var 20 pga dom sa att det var "mensvärk - växtvärk" men då som 22 åring fick jag en asbra läkare som tog tag i det.  Men hittade inget så han remmisserade runt mig och nu tillslut som 23 åring kom jag till en smärtklinik som gav mig diagnosen pang bom på första besöket efter läst mina jurnaler.
    Och han sa att det fanns symptom redn när jag besökte sjuhuset för smärtor som 12åring.

Så, nu har jag ommit till punkten att det är rent helvete. Sjukskriven sedan juli. Sjukskrivningen går ut sista november beroede på hur långt jag kommit i rehabiliteringen. Men känns som om jag kommer va sjukskven längre.    
    Fy fan vad jobbigt gillar inte vara sjukskriven.......
    Hoppas att det går bra med rehabiliteringen själv så lärde jag mig jätte mycket under rehab  och mår mycket bättre. Är så glad att jag gick på rehab min son och sambo tyvkte att det var jätte bra eftersom jag förändrades och insåg hur jobbig jag var innan.
  • Vina

Hur har ni gjort för att söka läkare? Via vårdcentral eller hur? Jag är livrädd för att söka, tror jag har fibromyalgi, e nästan 100 på de men jag e just nu timanställd och har bara ca 200 dagar kvar till fast anställning, vågar inte få diagnosen för de innebär förlorat jobb.... Ser de eftersom min mamma har haft diagnosen i flertal år och samma arbetsgivare har inte gjort nåt för å hjälpa henne. Tips på må-bra grejer mm tas tacksamt emot. Läser massa tips på nätet och försöker ta till mig de mesta men som timanställd så e jag nåbar ca 24/7 vilket innebär sämre sömn å dåliga arbetstider..... Har ingen å prata med om detta. By The Way e 20 år....

• tonnys85
    perliitaa skrev 2011-07-27 23:08:25 följande:
    Hej jag undrar om det finns flera unga mellan 20-30 år med fibromyalgi?
    Hur klarar ni av er vardag?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 12:29
    Ni får gärna skriva vad ni gör under dagarna om ni är sjukskrivna eller jobbar osv.

Alla är välkomna att vara med :)

Skönt att man inte är ensam att ha fibromyalgi.
    Min sambo har denna livslånga sjukdom, titta gärna in på hennes blogg för insperation, tips osv
    emmasfibromyalgi.blogg.se 
Svar på tråden Någon ung med fibromyalgi??