• billbull

    Flickvännen gör min son dyster

    Min äldsta son i tjugo-års-åldern, har en flickvän sedan ett par år tillbaka. Det är uppenbart för oss alla i omgivningen att han är som han brukar; pigg, utåtriktad, glad, social, när hon inte är med. När flickvännen är i närheten blir han sluten och dyster och tyst. Hon har en tendens att klaga mycket på honom i olika sammanhang.
    När min yngre son spelade med honom över nätet hörde han t ex när hon kom hem ”Sitter du nu och spelar igen, du skulle ju jobba” (han hade jobbat hela dagen redan).

    Han verkar inte medveten om detta. Skall vi tala med honom eller låta saker och ting ha sin gång? 

  • Svar på tråden Flickvännen gör min son dyster
  • Märtas

    Prata med han, men säg att ni upplever att han blir nestämd när han är med henne och fråga då om det beror på något speciellt.
    Anklagar ni henne för att förändrat honom kommer han ta henne i försvar.

    Det gäller att vara försiktig när man pratar med sina barn om deras respektive. Annars kan det lätt gå åt andra hållet.
    Men ja tycker ni ska prata med han.  

  • billbull
    Märtas skrev 2011-07-28 11:17:52 följande:
    Prata med han, men säg att ni upplever att han blir nestämd när han är med henne och fråga då om det beror på något speciellt.
    Anklagar ni henne för att förändrat honom kommer han ta henne i försvar.

    Det gäller att vara försiktig när man pratar med sina barn om deras respektive. Annars kan det lätt gå åt andra hållet.
    Men ja tycker ni ska prata med han.  
    Tack för ditt kloka svar. Ja, hon har inte förädrat honom och det är ju klokt av dig att påpeka att vi inte skall anklaga henne. Jag har varit orolig för att vi kan mista honom och att han liksom vänder sig mot oss. Det skulle ju inte vara bra. Fast han är medveten om att hon inte alltid är trevig mot honom. Det har vi talat om. Dom har t om gjort slut en gång av den anledningen. Ändå skall dom flytta ihop. 
  • Märtas
    billbull skrev 2011-07-28 11:30:32 följande:
    Tack för ditt kloka svar. Ja, hon har inte förädrat honom och det är ju klokt av dig att påpeka att vi inte skall anklaga henne. Jag har varit orolig för att vi kan mista honom och att han liksom vänder sig mot oss. Det skulle ju inte vara bra. Fast han är medveten om att hon inte alltid är trevig mot honom. Det har vi talat om. Dom har t om gjort slut en gång av den anledningen. Ändå skall dom flytta ihop. 
    Har din son dålig självkänsla?
    tänkte han kanske stannar hos henne för att tror han inte kan få något bätter, Hon verkar ju ha tagit "makten" över han, Han verkar finna säg i att bli behandland som skit som vissa männsikor gör.
    Sätter i ner och prata med han fråg vad det är som gör han så nere men dra inte upp flickvännen det första ni gör. 
  • billbull

    Hej Märta,

    jo han har nog lite dålig självkänsla. Jättefin kille som varit mycket mobbad i skolan. Det har han farit illa av. Jag har frågat och han säger bara jag vet inte, eller tar han bara upp saker som att han är orolig för att inte få lägenhet osv. Han är mycket lojal på gott och ont. Jag tror att han är rädd och, precis som du säger, nedtryckt. Stannar man där med en sådan person blir det nog bara vätrre och värre. Precis som kvinnor som blir misshandlade. Man får sämre och sämre självförtroende och mår skit. Kanske blir man tyst också för att man inte skall säga 
    ”fel grejor” och få kritik.

    Jag skall prova det du föreslår. Det verkar jättebra! Jag tror jag skall be hans pappa prata med honom. Tack så jättemycket. :)

  • Märtas
    billbull skrev 2011-07-28 13:36:31 följande:
    Hej Märta,

    jo han har nog lite dålig självkänsla. Jättefin kille som varit mycket mobbad i skolan. Det har han farit illa av. Jag har frågat och han säger bara jag vet inte, eller tar han bara upp saker som att han är orolig för att inte få lägenhet osv. Han är mycket lojal på gott och ont. Jag tror att han är rädd och, precis som du säger, nedtryckt. Stannar man där med en sådan person blir det nog bara vätrre och värre. Precis som kvinnor som blir misshandlade. Man får sämre och sämre självförtroende och mår skit. Kanske blir man tyst också för att man inte skall säga 
    ”fel grejor” och få kritik.

    Jag skall prova det du föreslår. Det verkar jättebra! Jag tror jag skall be hans pappa prata med honom. Tack så jättemycket. :)
    fråga han om han kanske inte vill gå o prata med han en beetendevetare kanske?
    önskar er all lycka nu :) 
  • billbull

    Hej igen,

    det skall jag göra. Tack, tack, tack. Ha en riktigt bra kväll. :)

     

Svar på tråden Flickvännen gör min son dyster