• susieq82

Tvångsbeteenden hos 3åring

Hej!

Jag/vi har en dotter på 3½ år som ett ganska bra tag har haft vissa tvångsbeteenden när det gäller kläder. ALLT känns konstigt, och hon kan flippa på hur saker sitter och tar av sig och tar på sig kläderna, ibland ska jag hjälpa eller hennes pappa, men  då kan hon ta av sig för att det inte är bra iaf. Detta beteende finns även vid taobesök då on vill spola(vilket hon såklart får) men det får väldiga resultat ibland när hon säger "du kan spola mamma" och sen blir hon skogstokig och vill spola iaf, men då vill hon lixom kissa igen för att det ska finnas något att spola ner...det finns andra saker oxå som att hon måste plinga på¨dörren innan vi går in och sen skall hon lixom slå till klockan på insidan så att den tystnar om i förstår:)

Detta gör att vi bråkar på morgonen och under små stunder på dagen. Jag och hennes pappa står och blir helt slut och vet inte riktigt vad vi ska göra.

Någon annan som varit med om detta och vet hur man ska bemästra detta beteende utan att få tokångest själva. Annars är hon en underbar liten tjej, utåtriktad, social, stor empatisk förmåga och superglad!

Idag försökte vi med en ny grej att varje gång hon inte bråkar vid påklädning så får hon en guldstjärna och när hon samlat 10 st så ska hon få en present(det blir en stjärna varje dag om allt går som planerat). Känns som värsta "nanny"metoden men vi kände att vi orkjar inte med denna procedur vid varje klädtillfälle. Det funkade faktiskt väldigt bra och vi förklarade kortfattat och för henne vad detta betydde och så vidare så hon var med på det hela. Men va tror ni? Jag och hennes pappa behöver hjälp i detta för det verkar inte ge sig utan snarare eskalera, hjälp!;)

• Svar på tråden Tvångsbeteenden hos 3åring
  • Lufsan

Det är nog inget konstigt med det. Min yngsta bror gjorde precis samma sak i den åldern. Faktiskt exakt samma. Det enda som hjälpte var tålamod och att man var sträng men lugn. 

En dag i sänder.
  • susieq82
    Lufsan skrev 2011-07-28 19:45:17 följande:
    Det är nog inget konstigt med det. Min yngsta bror gjorde precis samma sak i den åldern. Faktiskt exakt samma. Det enda som hjälpte var tålamod och att man var sträng men lugn. 
    Vi är VÄDIGT tålmodiga, men det här har hållt på så länge och det blir bara jobbigare. jag ser hur HON brottas med detta och jag mår dåligt av att se henne på detta sätt. Det blir to much lixom..
  • Lufsan
    susieq82 skrev 2011-07-28 19:53:06 följande:
    Vi är VÄDIGT tålmodiga, men det här har hållt på så länge och det blir bara jobbigare. jag ser hur HON brottas med detta och jag mår dåligt av att se henne på detta sätt. Det blir to much lixom..
    Ja det är skit svårt. Nu hade ju jag "turen" att bara vara storasyster. Men han höll på mer eller mindre tills han blev 4. 

Jag kan tyvärr inte komma med några tips =( är ju varken mamma eller expert. Men det finns säkert några andra föräldrar här på familjeliv som kan hjälpa dig.  
    En dag i sänder.
  • susieq82

men *suck* ingen mer med erfarenhet....vi behöver alla tips vi kan få! Please!Solig

Svar på tråden Tvångsbeteenden hos 3åring