• sweetiise

Kidzofix - erfarenhet någon?

Jag är mycket nyfiken på Axkids Kidzofix stol och undrar om någon som har en sådan vill dela med sig lite av sina erfarenheter. Lätt att montera? Känns den stabil? Sitter barnet bra? Har du den bakåtvänd i framsätet eller i baksätet? Är du nöjd?  mfl ....  Berätta!

• Svar på tråden Kidzofix - erfarenhet någon?
  • Natasha76

Och den här bilden har jag från vår Touran 2011 där dottern 105 cm lång, 18 kg och 4 år sitter i sin Kidzofix:

• sweetiise

Ja det var ju mång bilder på länken, kanon! Verkar ju vara en stol som barnen kan ha länge!

Hur tror du det funkar att ha en kidzone i framsätet (med en besafe izikid bakom)? Jag kan inget om sånt här

• Robert77

Hej,

Vilket sammanträffande!!

Jag har nämligen en kidsofix i en Touran 2011.
    Tror att isofixen aldrig kommer att användas i Touranen tyvärr =/
    Utrymmet mellan bakstolar och framstolar är för kort.

Skummade igenom texter och bilder och det verkar som om det funkar för er.

Kom gärna med mer input om du/ni har.

/Robert

• TvåTrollungar

Vi har kidzon och är nöjda! Fungerar super för lite större barn och den är nog högst i rygg på marknaden. Däremot satt killen inte lika bra, han är 1år och var nästan för liten för den. Dottern är 3 och drygt 1m lång.

• Natasha76
    Robert77 skrev 2012-04-04 20:55:30 följande:
    Hej,

Vilket sammanträffande!!

Jag har nämligen en kidsofix i en Touran 2011.
    Tror att isofixen aldrig kommer att användas i Touranen tyvärr =/
    Utrymmet mellan bakstolar och framstolar är för kort.

Skummade igenom texter och bilder och det verkar som om det funkar för er.

Kom gärna med mer input om du/ni har.

/Robert
    Använder inte isofixen, den blir som du skrev för trångt. Men bältet funkar precis lika bra.
    Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen Problem att nå bloggen? E-posta IP till support at hssmedia.fi
  • TooQuiet
    sweetiise skrev 2011-09-01 20:28:54 följande:
    Ja det var ju mång bilder på länken, kanon! Verkar ju vara en stol som barnen kan ha länge!

Hur tror du det funkar att ha en kidzone i framsätet (med en besafe izikid bakom)? Jag kan inget om sånt här
    Ok det här skrevs för ett tag sen, men jag har läst på lite grann och på rekommendation av NTF ska man om man har två barn, ett i framsätet och ett i baksätet precis bakom framsätet, ska det tyngsta barnet sitta bak. Detta för om det blir en krock så kan barnet i framsätet tryckas bakåt och därmed "mosa" barnet i baksätet. Därför ska det mindre barnet sitta fram, så att så lite tyngd som möjligt trycks bakåt mot det andra barnet.

Jag funderar på att köpa en kidzofix, hur gör man med remmarna som ska fästas i "golvet" funkar det i alla bilar? nån som vet?   
  • Eleator
    TooQuiet skrev 2012-06-21 21:56:14 följande:
    Jag funderar på att köpa en kidzofix, hur gör man med remmarna som ska fästas i "golvet" funkar det i alla bilar? nån som vet?   
    Ja och nej. Vissa större volvo har fästen där man kan klicka fast remmarna. Det är otroligt smidigt. Vet inte om andra bilar har det.

För bilar som inte har det får man göra som med en helt vanlig bilstol, använda underförankringsband (följer med). Brukar alltid finnas någonstans att sätta fast dem under framsätets stol.
  • Eleator

Vi har en kidzofix och är väl överlag nöjda. 

Minus:

- Den är väldigt tung, vi flyttar den mellan bilar.
    - Bältet skär in i halsen på vår son, har gjort det sen vi bytte från babyskyddet och gör det fortfarande. Han är snart ett år. Men inte värre än att det ändå funkar. Jag hoppas att det blir bättre med tiden.
    - Innan man lär sig hur bältet funkar är det lätt att det fastnar, precis som andra i tråden har skrivit. Det kan bli så att man tror att bältet är spänt, men så har barnet suttit lite framåtlutat och när han lutar sig bakåt så åker nackstödet upp igen och bältet blir konstigt. Bältet hakar upp sig ibland när man ska spänna, kräver lite träning.

I övrigt gillar vi den!

Vi skaffade den för att den är byggd så som vi tycker att en bilstol borde byggas. Jättebra med både isofix och utan i samma stol. Men ibland har de övertänkt lite och saker blir onödigt krångliga. Som bältesspänningen, den konstiga knappen som fäller fram isofixfästena... Nackstödet som åker ner när man spänner bältet... Det är ju trots allt en ny stol så den blir nog bättre om några år.

Det är ju jättebra att man kan ha den längre än till 18 kg som enbart isofixstolar är begränsade till.

• Sib

Plus:

Ryms i vår Ford Focus Känns stabil och rejäl Vi kör med remmar fast i golvet och det funkar kanon med fästen vi fått från Ford - remmarna spänns automatiskt Sittytan är rymlig bra och känns bekväm - barnet sitter djupt ner och det känns säkert Stolen går att luta

Minus:
    Passar dåligt för små barn - sonen är snart två men liten, och det känns som att det är först nu stolen börjar passa lite bättre för honom. Axelremmarna är breda och trycker mot halsen på barnet. Nackstödet och axelbandsfästena som justerar sig automatiskt åker alltid upp för mycket - om man ska ha det i rätt läge måste man dra åt axelbanden skithårt -  kanten på nackstödet vill liksom hamna precis vid tinningen och det känns ju fel - dessutom hamnar nacken precis i glappet mellan stolsryggen och nackstödet - där det är som ett mellanrum för plattan som åker upp och ner när nackstödet och remmarna justeras. Det är som att dom inte fattat att små barn inte har långa halsar. Barnet ser inte mycket pga att det sitter djupt ner i stolen Även om stolen är lutad max bakåt faller huvudet fram direkt barnet somnar eftersom att det inte går att luta huvudet åt sidan då nackstödet hamnar som det gör och vi har ett ganska lutat säte i vår bil. Remmen man drar i för att dra åt axelbanden hakar ofta upp sig - det sitter ett fäste på baksidan av stolen som hakar i och som man då måste krångla loss - vi har bytt stol en gång men nu har det börjat hända på den här också.

Så sammanfattat:

Bra med självspännande golvremmar att fästa stolen i i bilen, men självspännande och självreglerande axelband och nackstöd krånglar i mekanismen för ofta + att självregleringen inte verkar passa alla barn och då kan man inte direkt gör så mycket åt det själv, nackstödet hamnar liksom där det hamnar. Stolen känns rejäl och säker men PROVA STOLEN ORDENTLIGT I AFFÄREN FÖRST FÖR ATT SE OM DEN PASSAR DITT BARN!

• lotie

Bra tråd!

Vi är jättenöjda med vår men verkar som vi kommer få problem när lillen växer ur babyskyddet när man läser här. Har det mest med längd att göra?

Svar på tråden Kidzofix - erfarenhet någon?