Frågor om säkra preventivmedel, hormonspiral, p-spruta, sterilisering...
Fick en scare härom dagen när vi trodde jag var gravid, trots att jag har kopparspiral. Vi insåg att vi inte alls är redo för ett barn till (har en 4-åring o en 1-åring) och började undra hur säkert det egentligen är med kopparspiral. Tror dessutom att vi har väldigt lätt att bli med barn, eftersom vi fått båda barnen på första försöket.
Googlade lite o hittade infon nedan. Ser ju ut som att sterilisering (naturligt nog) är säkrast, men vi vet ju inte hur det känns om 3-4 år, då kanske vi vill ha barn även om det inte alls känns så nu. Jag vill inte ta det beslutet för mitt framtida jag. Inte än i alla fall.
Så till mina frågor:
Nån som har haft hormonspiral? Hur funkar det? Hur mår man? Har man ÄL o mens o hela kittet? Vill helst ha så lite extra hormoner som möjligt i kroppen. Hur länge sitter den i? Är det annorlunda att sätta in än kopparspiral? Annan relevant info?
Nån som tar/tagit p-spruta? Hur funkar det? Hur ofta tar man det? Det är rätt mycket hormon i det, va? Hur mår man? Har man ÄL o mens? Annan relevant info?
Nån tjej som streiliserat sig? Hur går det till? Ont efteråt? Har man Äl o mens? Finns det några bieffekter? Annan relevant info?
Nån kille? Hur går det till? Ont efteråt? Finns det några bieffekter? Annan relevant info?
Preventivmetodernas effektivitet mäts med Pearl Index (PI) – ett mått som anger hur många graviditeter som inträffar per 100 kvinnoår vid användning av preventivmetoden.
Till exempel: Om 100 kvinnor använder kondom under ett års tid uppstår enligt tabellen 2–15 graviditeter bland dessa kvinnor.
De kvinnliga könshormoner som ingår i preventivmedel är av två olika sorter: östrogener och gestagener. Läkemedel som innehåller både östrogener och gestagener kallas för kombinerade hormonella preventivmedel.
MetodUngefärligt
PI Kombinerade hormonella preventivmedel (p-piller, p-ring, p-plåster) 0,5–1,5 Gestagen-tabletter i mellandos 0,5–1,5 Gestagen-tabletter i lågdos (minipiller) 2–6 Gestagen-injektion i högdos (p-sprutan) 0,1–0,5 Hormonläkemedel i form av hud-implantat (p-stavar) 0,1–1,0 Kopparspiral 0,7–1,0 Hormonspiral 0,2–0,6 Kondom 2–15 Pessar 6–16 Naturlig familjeplanering (”säkra perioder”) 2–20 Amning 1–2 Sterilisering (kvinna/man) 0,2–0,5