• Anonym

Rätt eller fel?

Jag har en svärmor som har åsikten att äter inte barnen mat så tvingar hon i dem mat genom att hålla i huvudet och helt enkelt med tvång stoppar in skeden i munnen på dem. Det är när barnen är små, vid 1 år ungefär och de vägrar äta.

Jag och min sambo väntar nu vårt första barn och jag har nu fått veta att min sambo har samma åsikt även han när det gäller att ge barnen mat.
    Jag tycker att det ser väldigt hemskt ut att tvinga i maten på det där viset men samtidigt vad ska man annars göra om barnet vägrar att äta?

Vad tycker du om detta? är det rätt väg att gå eller har du andra sätt som du föredrar?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Rätt eller fel?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Usch, jag är helt emot att tvinga i barn mat!

Min erfarenhet är att man skall introducera mat i barnets takt och att man skall vara lyhörd för barnets signaler. All form av tvång kring matsituationen leder till någon form av matkrångel, inte sällan matvägran.

Det kommer finnas stunder då ert barn inte vill äta, vilket kan bero på att det som serveras inte faller barnet i smaken eller helt enkelt för att de testar gränser genom att vägra äta. Dessutom är de flesta 2-5 åringarna (även äldre) naturligt skeptiska mot nya smaker, vilket man kallar neofobi. Under dessa år upplever många föräldrar att barnen är kinkiga vid matbordet. Genrellt kan man dock utgå ifrån att friska barn äter precis så mycket de behöver för att växa.

Min uppfattning är med andra ord; Har du ett friskt barn kan du bestäma när, var och vad ni skall äta, men inte hur mycket!

Mvh Christine

Svar på tråden Rätt eller fel?