• 5ifamiljen

Hur pottränar ni? Dottern inte intresserad...

Hej!
    Min dotter på snart 3år är inte intresserad av pottan/toaletten. Idag gick hon utan blöja större delen av dagen, hon både kissade och bajsade i trosorna flera gånger men verkade inte bli störd av det. Hon sa aldrig att hon gjort i trosorna någon av gångerna.

VAD kan vi göra?? är vad jag undrar i den här tråden.
     Är det bara att köra på utan blöja, prova när hon vaknat, prova efter maten osv. Hon har aldrig gjort något på pottan. Har en 9-månaders så det är inte alltid så lätt att sköta alla tre barnen samtidigt och hinna sätta 3-åringen på pottan flera ggr i timmen.

Snart börjar förskolan igen och jag hade hoppats på att vi hade kommit igång innan höstterminen. Fröknarna på skolan hade bett en annan mamma, hennes tös är 6månader äldre än min, att börja potträna henne för dom har så många småbarn nu och det blir så många blöjbyten per dag för dom. FASAR för att dom ska säga nåt till oss, känner mig lite LOST.

• Svar på tråden Hur pottränar ni? Dottern inte intresserad...
  • Nork

Vår dotter (3 i nov) har vi börjat potträna nu. 
    Det går sådär :)

Men jag har satt upp ett papper med en kul bild på som hon ska få sätta ett klistermärke på varje gång hon kissar eller bajjar. Har dock inte lyckats än, så hon går bara och suktar efter att få sätta dit ett. I morse valde hon trosor själv och det var kul. Men så fort hon ska kissa så säger hon att hon vill ha blöja :( Och vi har gett henne det, kanske skulle låta bli istället. Hon bryter ihop när hon kissar i byxorna, men det kanske är den hårda vägen man får ta....

Idag bär många barn blöja länge eftersom blöjorna är så bra. Både på gott och ont.... :( 

♥ Kajsa 081114 ♥ BF 110927 ♥
  • 5ifamiljen
    Nork skrev 2011-08-07 10:28:56 följande:
    Vår dotter (3 i nov) har vi börjat potträna nu. 
    Det går sådär :)

Men jag har satt upp ett papper med en kul bild på som hon ska få sätta ett klistermärke på varje gång hon kissar eller bajjar. Har dock inte lyckats än, så hon går bara och suktar efter att få sätta dit ett. I morse valde hon trosor själv och det var kul. Men så fort hon ska kissa så säger hon att hon vill ha blöja :( Och vi har gett henne det, kanske skulle låta bli istället. Hon bryter ihop när hon kissar i byxorna, men det kanske är den hårda vägen man får ta....

Idag bär många barn blöja länge eftersom blöjorna är så bra. Både på gott och ont.... :( 
    Ja, dagens blöjor är FÖR bra när det är dags att lägga av.

Jag glömmer bort att ta på henne trosor eller så orkar jag helt enkelt inte. Har tänkt att försöka på riktigt nu de här resterande två veckorna som är kvar innan dagis börjar, jag tycker att hon borde reagera till slut att hon gör nåt i trosorna inte bara stanna upp å kissa/bajsa och sen fortsätta med det hon höll på med. Det var så mkt lättare med stora tjejen, som dock ville ha blöja när hon skulle bajsa vilket hon hade tills hon var 4,5år.

NÄ, ska försöka lägga in en högre växel imorgon.
  • Nork

Idag fick hon sätta sitt första klistermärke.

Många av barnen som var tillbaka efter semestern hade tagit bort blöjan. Så när vi sitter ute och leker säger hon, mamma jag måste kissa, du kan vänta här.

Sen drog hon in och när hon ropade på mig för att be om hjälp hade hon fixat allt :) Och OM hon blev glad när hon fick välja sitt klistermärke och sätta på tavlan :)
    Så nu hoppas jag att det släpper för henne, lång bit kvar, men det är i alla fall ett steg i rätt riktning!

Men nu ska jag nog inte tjata så mycket, utan nu tar vi det i hennes takt, hon är ju medveten om det ohc sa sen när vi åt att hon skulle sluta efter sommaren :) Och då utan att vi ens pratade om det! 

♥ Kajsa 081114 ♥ BF 110927 ♥
  • 5ifamiljen
    Nork skrev 2011-08-08 21:28:19 följande:
    Idag fick hon sätta sitt första klistermärke.

Många av barnen som var tillbaka efter semestern hade tagit bort blöjan. Så när vi sitter ute och leker säger hon, mamma jag måste kissa, du kan vänta här.

Sen drog hon in och när hon ropade på mig för att be om hjälp hade hon fixat allt :) Och OM hon blev glad när hon fick välja sitt klistermärke och sätta på tavlan :)
    Så nu hoppas jag att det släpper för henne, lång bit kvar, men det är i alla fall ett steg i rätt riktning!

Men nu ska jag nog inte tjata så mycket, utan nu tar vi det i hennes takt, hon är ju medveten om det ohc sa sen när vi åt att hon skulle sluta efter sommaren :) Och då utan att vi ens pratade om det! 
    Åh vad roligt

Jag vill att hon lyckas en gång här så jag vet att hon "kan", om du förstår vad jag menar. Jätteroligt att eran tjej fixade det.
  • Nork
    5ifamiljen skrev 2011-08-09 01:39:18 följande:
    Åh vad roligt

Jag vill att hon lyckas en gång här så jag vet att hon "kan", om du förstår vad jag menar. Jätteroligt att eran tjej fixade det.
    Ja jag förstår, så tänker vi oxå, för annars vet hon ju inte vad som händer och hur det känns liksom....
    Jag vet första gången hon kissade på toaletten och då kom det ganska mycket. Det lät ju då väldigt roligt tyckte hon och hon satt där och skrattade och tyckte det var jätte kul. Jag trodde ju då att det skulle släppa, men icke. Det var en gång och inget mer :)

Men den här gången kanske hon är redo... (optimist? Javisst :) ) 
  • Smultronblomma

Vi har just börat låta dottern på 2år och 4mån gå utan blöja hemma. Hon vägrade först sitta på pottan(fick nästan panik då vi nämnde den) men idag ställde jag den framför tvn och frågar ca varannan timme om hon vill se ett kort avsnitt av en film och då måste hon i så fall sitta på pottan och titta. Det har kommit kiss båda gångerna idag då hon suttit där!

Vill också gärna ha fler tips!

• 5ifamiljen
    Smultronblomma skrev 2011-08-19 11:03:51 följande:

Vi har just börat låta dottern på 2år och 4mån gå utan blöja hemma. Hon vägrade först sitta på pottan(fick nästan panik då vi nämnde den) men idag ställde jag den framför tvn och frågar ca varannan timme om hon vill se ett kort avsnitt av en film och då måste hon i så fall sitta på pottan och titta. Det har kommit kiss båda gångerna idag då hon suttit där!

Vill också gärna ha fler tips!

men vad kul
    Här står tv´n på hela tiden, förr var det radion men sen vi tog bort stereon har tv´n stått på istället. Kanske ska sätta på dora eller nåt annat hon tycker om och sätta henne på pottan framför tv´n och se om det händer nåt.
  • pp08

Här blir det nu 50% i pottan och 50% på golvet !!

Hon hinner inte alltid säga till men hemma kör vi  utan blöja. Rengöringsmedel till golvet o mattan och handduk tillhands. Hon sitter ofta på pottan men då kommer det ingenting, ibland dock fullträff!

När vi ska ut och tex handla får hon blöja på sig men den är oftast torr när vi kommer hem igen. På förskolan har hon dock blöja eftersom hon inte hinner säga till i tid, de ska dock börja med ta av blöjan där också, kortgare stunder.

♀ 090619
  • Zodic

Har en dotter på 3 (fyllde i juni) som blivit blöjfri jättefort nu i sommar, förstår det inte riktigt själv. Först blev jag så frustrerad när inget hände i pottan, hon har aldrig gillat pottan, jag tänkte att vi åker och köper en ny som hon får välja. Och på babyproffsen hade som en ring till toan i form av en anka, en sån tog vi, det är ju smidigast att göra det direkt i toan liksom. Och då blev det genast mer spännande! Sen har det bara rullat på, hon säger till när hon behöver kissa och bajsa och även på natten som tur är :)

• Tezzan1981
    JAG är BÄST skrev 2011-07-29 23:37:36 följande:
    Öööh vadå många småbarn?? det är ju för fan deras jobb!!

Fan vad jag är trött på detta med panikpotträna sina barn för att det verkar finnas nån jäkla NORM då alla barn ska vara blöjfria!!!!!Skrikandes

Vårt troll har vi pottränat nu i snart mån å verkar inte vilja lämna blöjan alls helt tyvärr å han fyllde fyra här om dan.

Varför ska mans tressa fram saker som barnet inte är redo för???

Vi kommer att köra blöja till vintern då han är ovarellen å hela intermunderingen.
    Inne funkar det at vara utan blöja huffsad med det händer olyckor hela tiden.
    men allvarligt, hur många 4åringar hade blöja för ett antal decennier sedan? det var INTE vanligt. jag tycker föräldrar har blivit mer lata....eller nåt är det.

jag har själv en 3 åring som vägrar sluta med blöja så jag är i samma sits själv, men jag skulle aldrig hävda att min son inte är "redo", hallå, en 3 åring kan göra det mesta själv!!
  • Pärlans2

Vår son är visserligen bara snart två, men vi har haft pottan stående på toa så han sitter på den ibland med kläderna på och leker lite med den, nu har han börjat vilja prova lite... tar i som bara den men det kommer inget än;)

Tycker det funkar bra att ha up and go blöjor som typ trosor o kalsonger, som en säkerhet liksom. och så sätta på pottan med jämna mellan rum, men ha blöjan på där emellan, jobbigt med alla kläd byten och misslyckanden för barnet!! Jag jobbar på förskola och så gör vi ofta där när föräldrarna såger att dom börjat hemma.

Håller med andra att det är ju deras jobb att byta blöjor!!! Dumt att säga att ni ska potträna av den andledningen!!!

Har ni testat toan, en del barn vill hellre sitta på den än på pottan! Lycka till

• Smultronblomma

Hur går det för er andra?

Vi har nu pottränat i två veckor och vi brukar sätta henne på pottan då och då och det kommer då oftast kiss i den. I går sa hon för första gången till att hon var kissnödig och ville då till pottan och kissa. Blir dock fortfarande ca 1-2 olyckor per dag. Jag märker stor skillnad från förra veckan att hon inte längre går runt och "småskvätter" utan att hon kissar istället större mängd ca var 3e-var 4e timme. Vi mutar henne fortfarande med att hon får titta film då hon sitter på pottan men tycker att det är ok om det får henne att slappna av där.

Ett tips som vi börjat med är att hon får ha trosa på sig med Up&Goblöja utanpå om man ska iväg någonstans. Då känner hon fortfarande tydligt om det kommer kiss i trosan men det blir inte blött överallt.

Vi har ännu inte vågat testa utan blöja på dagis då hon aldrig sagt till där eller aldrig kissat i pottan där då de sätter henne på den men tänkte börja köra samma där (trosa +blöja) när hon känns lite säkrare, kanske om en vecka?

• 5ifamiljen

Potträningen har flygit sin kos. Har inte blivit nåt mer här på några veckor. Jag har köpt en ny toaring till toan som även min valde själv, men där vågar hon absolut inte sitta
    Är väldigt trött och känner mig slutkörd hela tiden så om hon inte säger något själv så får jag vila upp mig och ta nya tag inom kort.

• Nork
    5ifamiljen skrev 2011-09-07 18:51:52 följande:

Potträningen har flygit sin kos. Har inte blivit nåt mer här på några veckor. Jag har köpt en ny toaring till toan som även min valde själv, men där vågar hon absolut inte sitta
    Är väldigt trött och känner mig slutkörd hela tiden så om hon inte säger något själv så får jag vila upp mig och ta nya tag inom kort.

samma här
    Det är så tröttsamt, men personalen på dagis sa att vi skulle ta det lite lugn nu iom att syskon är på G inom 3 v. Hon visar dock att det är på G, en del stunder vill hon inte ha blöja, men så fort hon blir kissnödig ska hon ha blöja. Funderar på att hon får sitta lite framför TV:n med den, då kanske hon slappnar av mer...

Suck, vill ju att hon oxå ska sluta som alla andra....
Svar på tråden Hur pottränar ni? Dottern inte intresserad...