Stallhyra
Jag ska eventuellt hyra ut ett par boxplatser i mitt stall. Har ingen aning vad jag ska ta i hyra för det. Vad brukar det ligga på? Hos mej ingår box, strö, hö/ensilage, stora hagar.
Jag ska eventuellt hyra ut ett par boxplatser i mitt stall. Har ingen aning vad jag ska ta i hyra för det. Vad brukar det ligga på? Hos mej ingår box, strö, hö/ensilage, stora hagar.
Det beror ju helt på var man bor och vad som ingår. I sthlmsområdet får man nog räkna allt under 6000 som billigt.
I mina stallar har jag mån-fre morgonfodring & utsläpp & lunch. Jag tar ofta natt fodring kl 22 då jag bor 30 meter från stallarna. Sen har jag STORA vinter & sommarhagar , tvättmaskin för täcken, belyst ridvolt.
För det tar jag 1200 kr i månaden.
Jag betalar 2300:- och då ingår morgonfodring och lunchfodring mån-fre samt 2 kg havre om dan. All annan mat får man köpa in själv och övriga fodringar samt in- och utsläpp sköter vi själva. På gården finns en belyst utebana samt ett litet ridhus.
Stallet ligger i utkanten av Stockholm.
där ja har min så kostar de 1000 kr då ingår spån å hö, sommar tid då är kostnaden 500kr
Jag har stått på tre ställen o det har både varit med box o på lösdrift.
Har för mig att kallhyran var 1800 på första stället, tillkom spån hö samt havre o lite andra avgifter som stallägaren kom på att ta betalt för ett par gånger om året.
Andra stället var en 4h gård o där på lösdrift, 1800 då ingick allt har jag för mig.
Sista stället var lösdrift o där kostade det ca 3000 kr i månaden.
Detta var i sthlm, alltså inte västerhaninge utan i stort sett så nära sthlms innerstad du kan komma.
Står i ett stall i en mindre ort som är ridskola/utbildningstall samt privatstall. Kallhyra för en box i utestall är 1400 sedan tillkommer strö och foder så det brukar bli runt 2500 i månaden. Då finns tillgång till ridbana och ridhus på 40*80 m vardera. Mån-fre sköter ägarna fodring samt in - och utsläpp. Vi är ca 20 inackoreringar som har stalltjänst en helg var så det blir kanske 2-3 ggr/termin.
Vi betalar 1700 i ett väldigt fräscht varmstall. Fina hagar, täckesbyten, ut och insläpp, mockning, hö, spån, belyst ridbana, väldigt bra ridvägar och trevligt sällskap ingår
Vi har stalltjänst var fjärde helg då vi mockar, städar stallet och fyller på vatten i boxarna. Ägaren sköter in och utsläpp även "våra" helger. Några få gånger om året åker ägarna bort och då sköter min familj + 2 familjer till om de 4 hästarna och lite fåglar
Bor i en liten by strax utanför en liten stad. Vad jag förstått så är det billigt med tanke på allt som ingår ?
Betalar 1500 :- /mån.
In och utsläpp alla dagar, täckesbyte vid behov, fyra fodringar per dag alla dagar, torv, hö, havre och betfor ingår.
Stallet har belyst paddock m hinder, bra ridvägar, spolspilta m varm och kallvatten, bra hagar, uppvärmd rymlig sadelkammare m tvättmaskin till täcken och dyl.
Bra och trevligt sällskap.
Ridhus finns inom 4 km avstånd.
Bor på mindre ort.
jag fattar inte hur hö kan ingå? det blir ju nästan bara det ni stallägare tar betalt för. en stor häst äter väl minst 10 kg om dan om vintern. hö-priser här i Mälartrakten ligger på 2.60+moms ok för att göra det enkelt äter hästen för 30 kr/dag vilket är ca 840 kr/mån samt att strö ingår. gör ni eget hö då eller?
ts det är jättemycket arbete med att ta emot hästar i sitt stall och särskilt om du ska tillhandahålla foder samt strö. det blir även ett helt annat slitage på stall, stänsel och hagar samt krav på att vatten mm ska fungera (förstås). det är jättekul att ha sällskap i stallet och på ridturerna, men jag rekommenderar dig att ha tydliga gärna skriftliga regler redan från början sen dyker det alltid upp nya grejer som behöver tas beslut kring.
Min stallägare har egna ängar att ta hö ifrån, får även höet analyserat
Min stallägare tar inte sitt hö själv utan köper det, analyserat och hemkört får hon det.