painfulpleasure skrev 2011-07-31 19:39:12 följande:
Alla människor bör kunna ta kritik. Man behöver dock inte hålla med om kritiken.
För mig betyder en okänd människas kritik inte mycket alls. Den kvittar liksom.
Om jag tex går mot röd gubbe vid trafikljusen kanske något säger till mig att jag inte ska göra så. Betyder det något? Nej!
Om jag gör samma sak igen och någon som står mig nära säger till mig att jag inte ska göra så tar jag kanske åt mig lite mer.
Gör jag något på jobbet som chefen inte riktigt håller med om kan jag ju förvänta mig att få kritik därifrån.
De allra flesta får lära sig att ta kritik redan från barnsben och de allra flesta kan hantera den.
Nej, jag skämtar inte om julklapparna. Jag är kräsen och brukar undanbe mig presenter och julklappar. Trots det finns det några personer som envisas med att köpa kläder och andra ting och det är inte alltid att det uppskattas. Är det något billigt jox brukar jag slänga det men om jag misstänker att det kan ha kostat en del brukar jag lämna tillbaka så kanske personen kan använda själv eller ge till någon som det passar bättre.
Hellre att jag gör så än att samla på mig saker som jag aldrig kommer att använda.
Jag vill iallafall inte höra någon kritik så länge jag inte gör illa någon annan, för jag tar illa upp. Jag kanske är känsligare än dig. Men det är enbart för dom som känner mig och som jag uppskattar och ser som vän.
Jag håller med om att en främlings ord inte är så värdefullt och inte så mycket man lyssnar på. Vem är du och läxa upp en om man går mot rött? Den personen känner ju inte en! Du kanske hade skitbråttom när du sprang mot rött!
Ja, kritik ska man få höra när man gör någon annan illa!
Jag förstår att man kan få presenter som man inte vill ha!
Jag brukar alltid säga att jag inte vill ha något, att ett presentkort eller en blomma blir jättebra!
Och får jag något iallafall trots att dem inte lyssnar på vad jag sagt, så är det ju inte mitt fel om jag väljer att ge bort det till någon annan vän eller slänga det, för då har man ju förvarnat.
Men om man inte sagt det så tycker jag inte det är OK!
Men att be om kvitto tycker jag är lite pinsamt, tycker inte du det?
Jag gjorde det en gång och jag mådde så fruktansvärt dåligt för jag såg hur ledsen personen blev, nästan så jag skämdes ut ur rummet! fyfan säger jag bara! haha, aldrig mer. Och då var det ändå en pojkvän!
Men jag antar att skam är olika mycket hos olika personer.