• Dan79

Ensamstående föräldrar i Sverige....

Jag har bott i lite olika delar av världen, men inte sett så många ensamstående föräldrar som i Sverige. Vad beror detta på? Är det så att svenskar är dåliga på att hålla ihop relationer eller är det så att vi inte tänker oss för med vilka och när vi skaffar barn? 

Är man ensamstående p g a att den ena föräldern avlidit eller är sjuk, så är det ju en helt annan sak. Det känns dock som att dessa fall tillhör undantaget, kanske någon enstaka procent. 
    Att vara ensamstående utan ovan nämnda anledning är ju ett enormt misslyckande. Både för en själv, men särskilt för barnet, som får lida för att föräldrarna inte tänker efter innan. 
    Det verkar vara särskilt vanligt att kvinnor är ensamstående. Pappan har flytt sin kos eftersom han inte ville eller fick vara delaktig i beslutet att skaffa barn. 
  • Svar på tråden Ensamstående föräldrar i Sverige....
  • Jenni73

Jag tror snarare att det handlar om att det går att försörja sig och ett barn själv i Sverige. I många andra länder är det i princip omöljigt.

• Ramborg

Jag tror att om det är som du säger att vi har ovanligt många ensamstående i Sverige, beror det på att kvinnor inte behöver en man för försörjningens skull. Det finns ett välfärdssystem som gör att man inte måste stå ut i ett dåligt förhållande. Är man tillsammans, är det av fri vilja. Det tycker jag är superbra!

Dessutom är det såpass vanligt att vara ensamstående att det inte är socialt stigmatiserande som i många länder.

Men många är sambos i Sverige, så det går inte att rakt av jämföra statistiken av typ "antal barn födda utom äktenskapet" eller "antal barn som lever med ogifta föräldrar".

Svar på tråden Ensamstående föräldrar i Sverige....