• Fru Persson

resa med 5 månaders bebis

jag undrar hur farligt mässlingen är för en 5 månaders bebis och om risken för smitta är stor?

mina föräldrar fyller nämligen 50år och firar detta med att bjuda närmaste släkten till ett all inclusive hotell på rhodos i oktober. men med tanke på mässling utbrottet i europa vet jag inte om vi vågar följa med.....  

Jag är vaccinerad och maken är vaccinerad.

jätte tacksam för besked
    //therese      

• Svar på tråden resa med 5 månaders bebis
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfattning är att mässlinsviruset anses väldigt smittsamt, då det kan spridas både genom luften och genom kontakt. Sjukdomen kan yttra sig som en svår förkylning men i värsta fall även ge hjärninflammation. För att få senaste och korrekt information om smittsamhet och sjukdomen i sig, tycker jag dock att du kontaktar smittskyddsinstitutet.

Beslutar ni er för att resa kan det vara bra om ni agera som när er bebis var nyfödd. Det vill säga hålla henne ganska isolerad i stora folksamlingar och bland nyfikna människor (typ marknader, flygplatsen osv). Bortsett från det gäller som vanligt god handhygien och sunt förnuft. Naturligtvis kan hon vara med som "vanligt" med närmaste släkten.

I slutändan tycker jag dock att du pratar med er BVC-sköterska, som känner er och kan ge råd utifrån er situation.

Mvh Christine

Svar på tråden resa med 5 månaders bebis