• 9barnsmamma

Är amerikaner mindre??

Hej! Vi är en familj på 11 pers som bor i USA. Min man är amerikan och jag är svensk. Våra barn som vi har tillsammans är ganska små, och då undrar jag, är amerikaner i stort sätt mindre än svenskar (kortare & smalare)? Mina barn: Amanda - 16 år 7 mån, helsvensk, 166 cm lång & 52 kg Tiffany - 15 år 5 mån, helamerikansk, 165 cm & 50 kg Johanna - 13 år 8 mån, helsvensk, 160 cm & 45 kg Lilly - 10 år 11 mån, helamerikansk, 145 cm & 34 kg Samantha - 7 år 1 mån, helamerikansk, 121 cm & 21 kg Joel - 6 år 6 mån, helamerikansk, 118 cm & 19,5 kg Channel - 4 år exakt, helamerikansk, 100 cm & 15 kg Alice - 1 år 9 mån, halvsvensk/halvamerikansk, 82 cm & 11 kg Nova-Li - 7 mån, halvsvensk/halvamerikansk, 66 cm & 7 kg Kan även tillägga att jag väntar tvillingflickor i 7:e månaden, & de ska heta Elle & Chayenne :')

• Svar på tråden Är amerikaner mindre??
  • 9barnsmamma

Jag vet inte, men nästan varje amerikan jag har sett har varit kort & liten ? Samt att amerikanska storlekar är mindre i storleken ?

• Mrs Moneybags

Amerikaner är ju ett otroligt heterogent folk, så det går inte att på rak arm säga att de är större eller mindre. De kommer ju från världens alla hörn och storleken bestäms snarare av förfädernas ursprungsländer.

Den generella uppfattningen är väl dock, att amerikaner snarare är större än mindre...åtminstone på bredden! 

• AW76

Oj, så generellt kan man nog inte sammanfatta den amerikanska befolkningen Och jag håller med föregående talare: det är nog snarare så att de är kända för att vara större än snittet, på bredden alltså. 

• FredrikaoEmil

på vilka grunder undrar du det egentligen? alla barnen du skriver upp verkar ju vara helt normala i storleken och det skiljer sig ju inte speciellt mycket på dom heller... Min son är helsvensk och är 2 år och 1 månad han är 86 cm och väger 11 kg alltså lika mycket som din nästan ett halvår yngre dotter....

vart i usa bor du om du bara sett korta och små amerikaner? Hollywood? Californien iaf va?

• Krake

Jag fattar inte din beskrivning av barnens nationalitet. Vad menar du, var de är födda eller vad?

Moster, inte monster.
  • 9barnsmamma

Ja, jag bor i LA och där är dem flesta smala & korta, ja. Men har även sätt det i andra delar av USA. Att amerikaner är smala beror troligtvis att dem flesta börjar träna cheerleding, balett mm vid vid väldigt tidig ålder, vilket redan då är väldigt seriös träning. Mina barn tex har tränat cheerleading, balett, fotboll, dans & simning från ca 4 års ålder. Men nu menade jag inte att de var smala, utan att dem var små & korta. Jag menade inte heller att alla amerikaner är mindre än svenska barn, för svenska barn kan också vara väldigt små, men jag har ju inte precis långa & stora barn om man kollar på vad andras är. Tex så är min 4-åring precis medellång i sin klass, finns vissa som är mycket kortare, men när vi var i Sverige & hälsade på i en klass (vi funderade på att flytta tbx dit) så var hon plötsligt kortast i hela dagisklassen. Visst, det kanske bara var en slump, jag vet inte, men kändes lite märkligt. Såg en tjej också när jag var i Sverige som var amerikan. Hon var 18 år, men ca 45 cm lång & hade skostorlek 34... Har sett många liknande personer..

• FredrikaoEmil

det är ju lite lustigt att du undrar över detta då det är välkänt att amerikaner är feta...

medellängden för kvinnor i sverige är 165 cm...för män 179..

vad är kort för dig då? gränsen för när man är dvärg går vid 147 cm...

• SBM

Är det samma pappa till alla barnen? Vissa är helsvenska och andra helamerikanska. Annars ligger ju olika gener bakom, det är inte bara mammans gener som går igenom... Pappans längd spelar också in. Min dotter är 3 år och helsvensk och är mindre än dina minsta, hon är liten i både vikt och längd och har varit det sedan hon föddes.

• PrettyinPink

Jag fattar inte riktigt vad du menar, syskonen i din familj verkar ju vara rätt lika i både längd och storlek? Vad är problemet?

Svar på tråden Är amerikaner mindre??