En sak till som jag vet stämmer.
Spermierna gör att att äggets skal mjukas upp, för det är rätt hårt att hacka sig igenom. Ju fler spermier desto snabbare lyckas de få skalet att bli mjukt och därmed genomträngligt.
Många spermier har bränt all energi på att simma fram till ägget så min stora övertygelse är att det nog inte räcker med ett "mys" vid ägglossning - om man nu inte är superfertil.
.....kom på detta då jag grävde i mitt åderförkalkade minne eftersom jag läste en bok
inför första barnets planering som sjukhuset lånade ut där jag jobbade....
Flicka eller pojke??
Flicksperma tar längre tid på sig att simma fram, de är svagare och långsammare, men väl framme har de styrkan att härda ut och vänta in ägget, upp till en vecka!
Pojksperma simmar som torpeder, snabbt framme men finns inte ägget väntandes på dem så stupar de rätt snabbt och går under.
Alltså kan man "planera" att det blir större chans för kille om man myser mycket nära och ofta inpå ägglossningen.
Mina tre barn försökte vi planera genom denna metod och visst lyckades vi, tur eller inte - inte vet jag! Tyckte jag var en superbarngörare då men nu lyckas vi inte alls.... :(
Lycka till alla andra!!