• Nort

Hur ofta sex?

Jag blir inte klok på det här.
    För mig känns det mest logiskt att ju oftare man har sex under ÄL, desto större chans är det att det blir något.
    När jag frågat hur ofta man bör ha sex så har jag fått till svar varannan dag.
    Jag förstår inte... Någon som kan förklara?

• Svar på tråden Hur ofta sex?
  • Drömmen

jo för om man ha sex varje dag så tömmer ju mannen ut sina spermier... men om man vänta en dag extra så hinner han fylla på fullt innan ni ha sex igen.. alltså ha ni sex varje dag så kanske det inte bli lika mycket,,, lycka till

• isisisis

Jag har hört att det är en myt!!! Senast för en månad sen på Baby boom.
    Läkaren sa där att man skulle älska varje dag.Men det är olika vad folk säger.

• Nort

Aha! Tack för det! Då får vi hålla oss lite lugna då..haha!

• TheBlueRose

Tror att "Tråden" blev mållös här

• Citronmeliss

Isisis: Tror inte det är en myt - när man lämnar spermietest ska det ha gått några dagar (två el tre) sendan senaste "tömningen" för att de ska vara optimalt.
    Man bör också vara förisktig med att basta och dricka mycket alkohol som kille - det ger sämre fertilitet.

• jamis

För ett friskt par har det ingen betydelse hur ofta man har sex, men har man någon defekt på spermierna så är det bättre att vänta någon dag, men INTE för många har jag läst, då blir de gamla och slöa...

• Bispan

Jag tror att om man inte har några fel eller sjukdomar spelar det ingen roll. Däremot tror jag att man inte ska känna pressen på sig att ha sex varje dag. För även om man älskar sex kan det ju bli problem i hela förhållandet om det blir väldigt målinriktat.

• Agronom

Vår utredningsgyn sa att om man har bra och många spermier så kan man ha sex varje dag utan att det försämrar några chanser. Väntar man för länge mellan så förgiftar de äldre, döende spermierna de färska nya spermierna och då blir satsen värdelös...Anledningen till att man vill ha ett par dagar mellan vid spermaprov är ju för att få ett värde som är representativt för mannens genomsnittliga produktion.

Lycka till

• Uddan

Ja den här frågan är jätteintressant. har oxå försökt kolla både här och där. Men har förstått att om mannen har bra kvalite på sina spermier kan man göra det varje dag.
    Citronmeliss: Jag har läst/hört att basta och duscha hett inte spelar någon roll för spermieproduktionen men att bada hett och tajta kalsonger inte är så bra..???

• Pomperipossa

Å nej, "Väntar man för länge mellan så förgiftar de äldre, döende spermierna de färska nya spermierna och då blir satsen värdelös..." (Agronom).

Vi som inte har sex så ofta, det kan ha gått en hel vecka, jag får utslag på äl.-test och då har vi sex. Eftersom jag har oregelbundne cykel och utebliven äl då och då så har vi liksom aldrig sex varannan-var tredje dag bara för att vara säkra på att träffa äl. Vi har sex när äl-tester ger pos utslag. Inte har man väldens bästa sexliv efter att ha försökt länge :/ Kanske sperman varit värdelös varje gång jag fått äl. Nu blir jag deppig! :(

• isisisis

Det är likadant för mig! Vi har sex ungefär 1 gång i veckan....Det tycker vi är lagom...sen när det är ÄL dags....vet man inte vilken dag som är bäst.....om det nu ska gå en dag emellan! Mycket förvirrande.

• Sladdismamma

Min man jobbar på annan ort men vi har lyckats pricka in när äl-stickan givit utslag, men det har ännu inte blivit ngn baby trots ett halvårs försök.
    De andra barnen blev till efter ett försök.

JAG börjar tro att det faktiskt är lättare att bli gravid om det kommer några miljoner fler och simmar mot ägget

Alltså, lite oftare kan nog inte skada, varannan dag i alla fall!

• Sladdismamma

En sak till som jag vet stämmer.

Spermierna gör att att äggets skal mjukas upp, för det är rätt hårt att hacka sig igenom. Ju fler spermier desto snabbare lyckas de få skalet att bli mjukt och därmed genomträngligt.
    Många spermier har bränt all energi på att simma fram till ägget så min stora övertygelse är att det nog inte räcker med ett "mys" vid ägglossning - om man nu inte är superfertil.

.....kom på detta då jag grävde i mitt åderförkalkade minne eftersom jag läste en bok
    inför första barnets planering som sjukhuset lånade ut där jag jobbade....

Flicka eller pojke??

Flicksperma tar längre tid på sig att simma fram, de är svagare och långsammare, men väl framme har de styrkan att härda ut och vänta in ägget, upp till en vecka!

Pojksperma simmar som torpeder, snabbt framme men finns inte ägget väntandes på dem så stupar de rätt snabbt och går under.

Alltså kan man "planera" att det blir större chans för kille om man myser mycket nära och ofta inpå ägglossningen.

Mina tre barn försökte vi planera genom denna metod och visst lyckades vi, tur eller inte - inte vet jag! Tyckte jag var en superbarngörare då men nu lyckas vi inte alls.... :(

Lycka till alla andra!!

• malin väntar

Störst chans att bli gravid är ju under ÄL-perioden, men man behöver inte ha sex varje dag. Spermierna överlever ju ett tag.
    Det är ju inte så kul att ha sex för att man "måste", så vi har slutat med det. Iofs är vi i IVF-svängen nu och då spelar det ju ingen roll.

• Kwela

Våran läkare och sagt att om vi kan ska vi ha sex varje dag. Testade det denna gång men tror inte att det blev något. Känner ingenting och har BIM på julafton. Innan dess har vi prövat bara när jag fått utslag på stickorna och har även prövat varannan dag. Verkar inte spela så stor roll. Men jag hatar att sex har blivit något som vi planerar...

• dison

Min gynekolog rekommenderar samlag på dag 13+15+17 då jag äter Pergotime. Vet inte hur det är med er andra, men det är nog max vad vi orkar med... Precis som msnorrland skriver så är det inte så roligt att behöva planera in sex, men nu är det som det är och det är bara att försöka göra det bästa av det. Igår fick min man lämna spermaprov på morgonen(fick en sen återbudstid) och då jag är precis i dagarna kring ÄL fick han ladda om tills kvällen... Trodde aldrig jag skulle få höra min man klaga över för mycket sex, men nu tror jag att han behöver vila upp sig! Ha det gott alla som kämpar!

• Peki

Det är lite olika vad de säger. Allmäns så verkar de flesta vara överens om att så länge mannen har normal spermieproduktion med normal halt av rörliga spermier så spelar det ingen roll om man har sex varje dag. Det är fortfarande tillräckligt många för att befrukta ett ägg. Vidare så lever spermierna ca 5 dagar (i bland tom uppåt en vecka) efter att man har haft sex. Det är därför man ska se till att ha sex dagen innan ÄL.

Det finns en israelisk studie där man t o m sett att det blir bättre spermiekvalitet om killen har utlösning varje dag men det har jag inte sett någon annan dag.

Det ska helst inte gå för lång tid mellan utlösningarna heller eftersom kvaliteten börjar försämras igen då. När det gäller att lämna spermieprov och inför IVF/insemination så får det ha gått max fem dagar sedan senaste utlösningen. Jag tror 2-3 dagar räknas som optimalt.
    Fast jag är lite osäker på det exakta antalet dagar så har någon hört något annat så kan det stämma också

"Varannandagsmetoden" bygger på att man inte behöver ha koll på ÄL utan om man kör på varannan dag under cykeln så kommer det att finnas spermier där den dag ÄL sker.

• ekano

Det är så mkt myter som florerar kring detta!! Ha sex och ha det kul! Börjar man fundera så blir det så tråkigt! Men varje dag före och efter ägglossning är nog bra. Att spermier bli gamla och slöa och att det är skillnad på spermier om det ska bli en flicka eller pojke tror jag är nys! Hur ska man kunna kolls sådant??

• molie

När min son blev till så var vi nykära och hade sex ca 2 gånger om dagen flera dagar i rad. När vi nu ville försöka med syskon och hade misslyckats på 3 försök så sa vi att vi gör som när sonen blev till, vi hade sex 2 gånger om dan i en vecka runt äl och blev alltså gravida (tog även denna månad bisolvon). visst var det väldigt ospontant många gånger men vi skrattade o hade kul över att vi bokstavligen "gjorde barn". vissa gånger orkade vi egentligen inte men körde ändå! vi har nog sällan skrattat så mycket o haft så kul som denna veckan! Men med barn blev vi!

Det jag vill säga med detta är att för vissa så krävs det kanske kvantitet istället för kvalitet för att man ska bli gravid. kanske inte är så många spermier i varje sats när man har sex varje dag, men det kan vara större chans att det hittar upp några, den "sparade stora satsen" kanske blir stoppad helt av segt slem eller något annat och det kanske var den enda satsen som kunde göra ägget befruktat eftersom man sen väntat ett tag till att skicka iväg nästa sats.... svammel, svammel...
    men som sagt, tror att man är olika! men för oss har det funkat att "dryga ut" de små soldaterna och skickat iväg dom i mindre trupper

Svar på tråden Hur ofta sex?