• Karo Lina

Någon läkare som fått havandeskapspenning beviljad?

Jag arbetar som läkare och vill söka 25-50% havandeskapspenning sista månaden eftersom jag inte klarar att utföra mina arbetsuppgifter fullt ut. Min arbetsgivare har anpassat schemat så gott det går men jag kommer jobba mellan 50 och 75%. Har hört att det är nästan omöjligt att få hp beviljad som läkare men inte så svårt som ssk. Någon som har något tips? Jag jobbar inom en kirurgisk specialitet för övrigt om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Någon läkare som fått havandeskapspenning beviljad?
  • Mälaröbo

Jag är ju inte läkare direkt men det viktigaste för fk är ju att det ska vara JOBBET som är farligt/olämpligt för graviditeten. Det räcker inte att graviditeten gör det jobbigt att arbeta.
    Om det är graviditeten som är problemet så gäller sjukskrivning eller att ta ut sin fp i förtid.

DSom exempel kan jag nämna att en kollega och jag med exakt likadana uppgifter fivck helt olika hp beviljad då vi fokuserade på olika saker.
    Hon beskrev hur jobbigt graviditeten hade gjort det att arbeta, ex ont i ryggen, trötthet mm.
    Jag beskrev istället hur farligt jobbet KUNDE vara, ex springa på larm, påverkade människor, psykoser osv.

• Karo Lina
    Mälaröbo skrev 2011-07-31 19:13:37 följande:
    Jag är ju inte läkare direkt men det viktigaste för fk är ju att det ska vara JOBBET som är farligt/olämpligt för graviditeten. Det räcker inte att graviditeten gör det jobbigt att arbeta.
    Om det är graviditeten som är problemet så gäller sjukskrivning eller att ta ut sin fp i förtid.

DSom exempel kan jag nämna att en kollega och jag med exakt likadana uppgifter fivck helt olika hp beviljad då vi fokuserade på olika saker.
    Hon beskrev hur jobbigt graviditeten hade gjort det att arbeta, ex ont i ryggen, trötthet mm.
    Jag beskrev istället hur farligt jobbet KUNDE vara, ex springa på larm, påverkade människor, psykoser osv.
    Ok! Tack för tipset!
  • nilelind

Arbetar som sjuksköterska och fått hp x 3 pga jobb på akutmottagning med mycket hot/våld och tunga lyft, men känner ingen läkare som fått hp. Bland annat en ortoped som inte fick, de menade att det finns alltid möjlighet till omplacering, t.ex. mottagning/forsking eller liknande så jag tror det kan bli svårt. Annars får du väl ta ut föräldrapenning den tid du jobbar mindre det kan du ju göra upp till 60 dagar innan bf. Lycka till!

• Karo Lina
    nilelind skrev 2011-07-31 19:33:14 följande:
    Arbetar som sjuksköterska och fått hp x 3 pga jobb på akutmottagning med mycket hot/våld och tunga lyft, men känner ingen läkare som fått hp. Bland annat en ortoped som inte fick, de menade att det finns alltid möjlighet till omplacering, t.ex. mottagning/forsking eller liknande så jag tror det kan bli svårt. Annars får du väl ta ut föräldrapenning den tid du jobbar mindre det kan du ju göra upp till 60 dagar innan bf. Lycka till!
    Jag vet att det är jättesvårt trots att man har ett fysiskt tungt arbete. Jag kan tex omöjligt operera med en megamage. Det kan gå en kort stund men tillstöter någon komplikation med andningsstopp, blödning etc så blir jag en stor patientrisk. Jag kan inte omplaceras då jag har en utbildningstjänst. Visst kan jag ta föräldradagar i slutet men jag tycker att det är lite surt att andra kan få HP pga att de fysiskt inte kan utföra sina arbetsuppgifter men att vi som läkare inte ska få det.

Min svägerska fick HP 2 månader innan BF pga att hon står upp mycket i sitt jobb som affärsbiträde.
  • OliviaP

Jag jobbar som tandhygienist och fick hp beviljad 2 mån innan bf. Jag kom inte fram till patienten pga magen och så var det risk för blodsmitta eftersom jag hade svårt att hålla i instrummenten och risk för stickskador var större. Jobbar på akutmottagning och vi har mkt hiv och hepatit pat. Nu är det inte i närheten av samma yrke men iaf :)

• nekocase

Jag är läkare, har ej sökt HP utan går hemma med föräldrapenning såhär sista veckorna innan det är dags. Gör ST på vårdcentral, så inte riktigt samma problematik som för dig, även om jag inte för mitt liv hade kunnat se mig själv jobba nu med stor mage, trött, svullna ben och den ändå relativt stora stress det är på VC med ständiga överbokningar osv. 
    Nu är jag hemma och myser, vilar, städar, fixar. Rekommenderas!

Jag har en god vän som gör ST på gyn som fick HP beviljat.  En annan som gör ST på kirurgen som ej fick beviljat. Du kan ju alltid söka, men jag har samma uppfattning som du att det verkar relativt säkert  för ssk/usk att få medans det är svårare för läkare. Beror ju förstås på specialitet (jag har inte ens sökt eftersom jag inte trott att det skulle gå igenom, troligen med all rätt),  men i fallet med kirurgisk specialitet borde det ju vara samma för kirurg som för t.ex op-syrra? 

Lycka till! 

• Mälaröbo

Återigen vill jag påpeka att det är orsakerna som avgör om det beviljas eller inte. Att magen/graviditeten gör det svårt eller olämpligt har egentligen inget med saken att göra. Det får man helt enkelt planera för. Det är inte farligt för graviditeten.
    Att däremot riskera att få blodsmitta är en fara för graviditeten.

Graviditeten ska inte vara en fara för patienten, utan patienten ska vara en fara för graviditeten.

Svar på tråden Någon läkare som fått havandeskapspenning beviljad?