• Karo Lina

Någon läkare som fått havandeskapspenning beviljad?

Jag arbetar som läkare och vill söka 25-50% havandeskapspenning sista månaden eftersom jag inte klarar att utföra mina arbetsuppgifter fullt ut. Min arbetsgivare har anpassat schemat så gott det går men jag kommer jobba mellan 50 och 75%. Har hört att det är nästan omöjligt att få hp beviljad som läkare men inte så svårt som ssk. Någon som har något tips? Jag jobbar inom en kirurgisk specialitet för övrigt om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Någon läkare som fått havandeskapspenning beviljad?
  • Mälaröbo

Jag är ju inte läkare direkt men det viktigaste för fk är ju att det ska vara JOBBET som är farligt/olämpligt för graviditeten. Det räcker inte att graviditeten gör det jobbigt att arbeta.
    Om det är graviditeten som är problemet så gäller sjukskrivning eller att ta ut sin fp i förtid.

DSom exempel kan jag nämna att en kollega och jag med exakt likadana uppgifter fivck helt olika hp beviljad då vi fokuserade på olika saker.
    Hon beskrev hur jobbigt graviditeten hade gjort det att arbeta, ex ont i ryggen, trötthet mm.
    Jag beskrev istället hur farligt jobbet KUNDE vara, ex springa på larm, påverkade människor, psykoser osv.

• Karo Lina
    Mälaröbo skrev 2011-07-31 19:13:37 följande:
    Jag är ju inte läkare direkt men det viktigaste för fk är ju att det ska vara JOBBET som är farligt/olämpligt för graviditeten. Det räcker inte att graviditeten gör det jobbigt att arbeta.
    Om det är graviditeten som är problemet så gäller sjukskrivning eller att ta ut sin fp i förtid.

DSom exempel kan jag nämna att en kollega och jag med exakt likadana uppgifter fivck helt olika hp beviljad då vi fokuserade på olika saker.
    Hon beskrev hur jobbigt graviditeten hade gjort det att arbeta, ex ont i ryggen, trötthet mm.
    Jag beskrev istället hur farligt jobbet KUNDE vara, ex springa på larm, påverkade människor, psykoser osv.
    Ok! Tack för tipset!
  • nilelind