• Tozan

    Vad gör jag för fel när jag tvättar, kläderna blir som sladdriga och uttöjda?

    Hej!
    Undrar vad jag gör för fel med tvätten. Ett antal plagg som jag tvättat har blivit totalt förstörda, som sladdriga och det ser ut som man dragit/ töjt ut dem så de blir nästan transparenta/genomskinliga. Det här gäller främst bomullskläder från HM (mysbyxor) och linnen från gina tricot om det nu har ngn betydelse, är ju lite av samma tyg/kvalite. Jag använder VIA tvättmedel och softlan sköljmedel. Någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan bero på? 

  • Svar på tråden Vad gör jag för fel när jag tvättar, kläderna blir som sladdriga och uttöjda?
  • Tozan
    SilverLadyG skrev 2011-07-31 19:44:25 följande:
    Tror att det kan 1 bero på temperatur, överdosering av tvättmedel men mest tror jag på att dessa kläder från HM, ginatricot är gjorda på för lite material som har dragits ut. Oftast krymper dessa kläder och klarar inte av många tvättar. Allt beror på materialet och hur mkt material man har sparat.
    Aha!! Där ser man, så kanske det är, för det är ju lite märkligt att det bara är det här kläderna som blir så och inte alla jag tvättar. Det är ju relativt billiga så kanske ska satsa på lite dyrare, blir ju ändå dyrt i längden att köpa nytt hela tiden.
  • Tozan
    MajaVira skrev 2011-07-31 19:47:53 följande:
    Om det är just kläder från Gina Tricot och HM som du har problem med, då gissar jag att orsaken helt enkelt är dålig kvalite på kläderna.
    Ja jag börjar misstänka det, går bara någon tvätt och sen börjar de sladdra till sig.
  • Lufsan

    Men mina hm kläder blir inte så... Tvättar i 40 och hänger dom i torkrum... 


    En dag i sänder.
  • Sweet life

    Skitkvalitet på kläder helt enkelt!

    Jag köper inget på Gina som jag räknar med att kunna ha mer än en gång! Bara skit helt enkelt!

  • MajaVira

    Jag har reklamerat en tröja på Gina Tricot eftersom den var helt vriden och missformad efter en tvätt. Fick pengarna tillbaka utan någon som helst kommentar från tjejen som stod i kassan.

  • Förväntansfull0406
    Tozan skrev 2011-07-31 19:49:31 följande:
    Aha!! Där ser man, så kanske det är, för det är ju lite märkligt att det bara är det här kläderna som blir så och inte alla jag tvättar. Det är ju relativt billiga så kanske ska satsa på lite dyrare, blir ju ändå dyrt i längden att köpa nytt hela tiden.
    Om kläderna inte tål tvätten ska du lämna tillbaka det. Jag har samma problem som du, men en gång blev  fullt med små små hål i en tröja av tunnt material, men linnet var av märket Ed Hardy och koste 600 spänn, själva tyget var så fruktansvärt dålig kvalite, precis som ginas och H&Ms linnen är i, vissa iaf Men gå tillbaka om du inte är nöjd.
  • Tozan
    Lufsan skrev 2011-07-31 20:26:46 följande:
    Men mina hm kläder blir inte så... Tvättar i 40 och hänger dom i torkrum... 
    Alltså det flesta av mina HM-kläder blir inte heller så men jag brukar handla lite mys/träningskläder där i någon slags bomull som liknar materialet i en del av ginas kläder. Jättesköna, men blir förstörda efter bara någon tvätt så är det ju inte värt det. Andra material från HM fungerar bättre.
  • Tozan
    MajaVira skrev 2011-07-31 20:31:25 följande:
    Jag har reklamerat en tröja på Gina Tricot eftersom den var helt vriden och missformad efter en tvätt. Fick pengarna tillbaka utan någon som helst kommentar från tjejen som stod i kassan.
    Ok, det måste ju innebära att det är ganska vanligt att de får tillbaka kläder av dålig kvalité, annars skulle de kanske ifrågasätta hur man tvättat osv... 
  • Tozan
    Förväntansfull0406 skrev 2011-07-31 20:34:53 följande:
    Om kläderna inte tål tvätten ska du lämna tillbaka det. Jag har samma problem som du, men en gång blev  fullt med små små hål i en tröja av tunnt material, men linnet var av märket Ed Hardy och koste 600 spänn, själva tyget var så fruktansvärt dålig kvalite, precis som ginas och H&Ms linnen är i, vissa iaf Men gå tillbaka om du inte är nöjd.
    Ja jag ska göra det i fortsättningen, nu har jag mest bara slängt kläderna då de sett helt bedrövliga ut.
  • Perry the Platypus

    Jag har hört nånstans att man ska skippa sköljmedel helt och hållet på trikåplagg.


    På språng.
  • Tozan
    Perry the Platypus skrev 2011-08-01 03:46:23 följande:
    Jag har hört nånstans att man ska skippa sköljmedel helt och hållet på trikåplagg.
    Fast jag tycker det borde stå i tvättrådet på de här kläderna i så fall, det gör det inte men har använt bara pyttelite då jag tvättat dessa ändå. 
  • Tozan
    Förväntansfull0406 skrev 2011-08-02 21:11:27 följande:
    Haha, detta är väl lustigt, idag kollar jag på ett grönt linne som jag har från H&M, fullt med massa små hål, trikåplagg det med.... jävla skitkläder.
    Men är det riktiga hål eller är det som att tyget är tunnare på vissa ställen så att det nästan är som hål? Mina kläder blir liksom som att jag har nypit tag mitt i linnet och dragit ut tyget så att det blivit tunnare, svårt att förklara på ett bra sätt
    Ja kläderna är ju hyffsat billiga men kan man inte använda dem mer än ett fåtal ggr innan de är förstörda är det ju meningslöst att köpa dem. 
  • MrsMurphy
    Perry the Platypus skrev 2011-08-01 03:46:23 följande:
    Jag har hört nånstans att man ska skippa sköljmedel helt och hållet på trikåplagg.
    Jag har också hört det. Sköljmedel sabbar ohyggliga mängder kläder vad jag förstått. Testade att googla och det tycks dyka upp som tvättråd att man ska undvika sköljmedel.
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Djangal

    Puffar lite på den här tråden.. Har googlat sönder då jag har samma problem Rynkar på näsan kläderna kommer ut ur tvättmaskinen med olika stora partier där tyget liksom blivit sladdrigt och genomskinligt. Massa olika kläder, olika material. Har fram tills nu inte hittat någon som råkat ut för samma tråkiga fenomen, men helt ensam om det här var jag alltså inte.
    Tvättar i lagom temperatur, vanligt program och ättika + vatten i sköljmefelsfacket. Vet att det inte beror på ättikan då jag känner många som kör samma, de har inga problem. MEN KLÄDERNA BLIR JU FÖRSTÖRDA så himla trist ju!!! Inga nya idéer? Någon? Skäms

Svar på tråden Vad gör jag för fel när jag tvättar, kläderna blir som sladdriga och uttöjda?