• PrettyinPink

Grannen har inget skydd runt sin pool

Vår granne har en pool på sin altan, endast skyddad av ett "skelett-staket" dvs barn kan lätt klättra igenom staketet så poolen är inte skyddad alls.

När poolen inte används har han ett regnskydd på, men detta fylls på när det regnar och det blir ganska djupt. Hade ett litet barn fallit i där hade det haft jättesvårt att ta sig upp. Nu har grannen varit bortrest i 2v och det blir bara mer och mer vatten i regnskyddet, jag oroar mig ständigt för mina småbarn som springer omkring, man försöker ju ha uppsikt men det räcker ju med några minuter så kan olyckan var framme.

Har inte kollat upp detta med byggnadsnämnden men är det OK att ha en såpass oskyddad pool?

• Svar på tråden Grannen har inget skydd runt sin pool
  • Frontline
    PrettyinPink skrev 2011-07-31 23:33:10 följande:
    Tack för info! Ja det krävs inte mycket uppfinningsrikedom när det bara gäller att gå emellan några stolpar, oavsett hur höga de är
    Kan länka till sidan jag hittade infon med kanske

www.poolguard.se/sakerhet.html
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • PrettyinPink
    Tant Green skrev 2011-07-31 23:31:29 följande:
    Fast i det här fallet är det väl egentligen inte poolen som är problemet utan att det samlas vatten i regnskyddet? Grannen har ju (om jag förstått det rätt) täckt över poolen, och det är väl vad som krävs? Det här skulle väl lika gärna kunna handla om t.ex. en hängmatta (med tätt tyg) som det har samlats vatten i, och sådana finns det ju inga lagar och regler kring.

Jag förstår alltså att det är jobbigt för er, men jag har svårt att tro att ni kan kräva något annat än att grannen täcker över poolen när den inte används? 
    Hej! Tja, det är väl både poolen och överdraget som är problem eftersom det är helt öppet och vem som helst lätt kan ramla i (eller i alla fall ett nyfiket småbarn eller hund). Och att poolen till skillnad från en hängmatta är i markplan.

Vi har inte talat med grannen ännu eftersom vi är nyinflyttade, men igår hade vi besök av vänner som också har småbarn och deras ettåring satte genast fart mot poolen och var nära att trilla i. Äve fast den är övertäckt så är ju skyddet nu tyngt av vatten, så det var därför jag undrade lite om regler på staket m.m. Tänkte bara se om någon är på FL hade koll på vad som gäller.
  • PrettyinPink
    Frontline skrev 2011-07-31 23:36:12 följande:
    Kan länka till sidan jag hittade infon med kanske

www.poolguard.se/sakerhet.html
    Tack! Så här står det:

Skydd vid bassängen

Är vattnet djupare än 20 cm krävs skydd mot olycksfall enligt Boverkets byggregler.
    Lämplig skyddsanordning kan vara:

Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås. En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd.
    Alltså ingenting om att staketet går att krypa IGENOM. Ja, ja, vi får väl hålla barnen inne tills dess att vi själva hunnit bygga staket mellan tomterna.
  • La Lola
    PrettyinPink skrev 2011-07-31 23:53:56 följande:
    Ja, ja, vi får väl hålla barnen inne tills dess att vi själva hunnit bygga staket mellan tomterna.
    Eller...hålla koll på barnen?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Litet My
    La Lola skrev 2011-07-31 23:56:36 följande:
    Tänkte samma sak, mina ungar hade iaf inte fått springa in till grannen.
  • Frontline
    La Lola skrev 2011-07-31 23:56:36 följande:
    Lilla My21 skrev 2011-08-01 00:08:53 följande:
    Fast det är lättare sagt en gjort.
    Våra grannar har en pool den är dock ca 1.2 meter hög och dom tar bort stegen till den efter varje bad.
    Men grabben älskar mina grannar och går dit för att hälsa på ibland vilket både dom och vi tycker är ok men vi vill ändå att dom gör vad dom kan för att ha det så säkert som möjligt vilket dom är med på...

Vi bor nu så att vägen mellan oss är garanterat riskfri från andra faror..
  • Finesse

Håll barnen borta från poolar och dylikt! Lär dom att inte gå till grannens gård.

Mina grannar har en studsmatta just brevid vår tomt.. men dottern på 3,5 år vet att man inte utnyttjar andras gårdar och saker om dom inte är hemma så hon har faktiskt aldrig sprungit dit. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • La Lola
    Frontline skrev 2011-08-01 00:13:40 följande:
    Våra grannar har en pool den är dock ca 1.2 meter hög och dom tar bort stegen till den efter varje bad.
    Men grabben älskar mina grannar och går dit för att hälsa på ibland vilket både dom och vi tycker är ok men vi vill ändå att dom gör vad dom kan för att ha det så säkert som möjligt vilket dom är med på...

Är det?
    Nu har jag iofs bara ett barn att hålla redo (o hon är snabb som en vessla).
    Det kanske är klurigare om man har har många barn att hålla reda på.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dr Mupp
    Frontline skrev 2011-08-01 00:13:40 följande:

Fast jag lyckas ju hålla fyra ungar från att ränna inne på grannarnas tomter, så svårt är det inte.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Frontline
    Dr Mupp skrev 2011-08-01 08:26:50 följande:
    Fast jag lyckas ju hålla fyra ungar från att ränna inne på grannarnas tomter, så svårt är det inte.
    Fast han får gå över dit både för oss och grannarna han säger till innan att han går över men man kan ju inte ha full kontroll då han är där..
    Nu vet ju jag att den poolen är säker så jag behöver inte oroa mig...
  • PrettyinPink

Mina barn är 1 och 3 och har lärt sig att inte gå till grannens tomt, men jag är ändå orolig, jag vet ju att de är nyfikna. Och jag kan ju inte ansvara för gästers barn som genast springer dit eftersom det (ännu) inte är ngt staket emellan. Nu har jag iaf sagt till grannen och han har tömt poolskyddet. Så nu är det bara att få upp staketet snabbt!!

Svar på tråden Grannen har inget skydd runt sin pool