• Mjolle

Hjälp! Jag vill köpa ett pärlhalsband till min fru.

Vi har bröllopsdag om en dryg månad och jag tänkte att ett pärlhalsband med tillhörande örhängen kunde vara en bra grej i present.

Jag letar efter ett äkta pärlhalsband, ett klassiskt. Alltså inget långt som skall viras två varv utan ett klassiskt, vanligt, enkelt pärlhalsband. Jämna, runda pärlor i bra kvalitet.

Finns det någon som kan ge mig några tips på vart man köper det? I Göteborgsområdet, eller på nätet?
    Någon som har några tips allmänt på ämnet?

MYCKET tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hjälp! Jag vill köpa ett pärlhalsband till min fru.
  • E466

Det här hade jag kunnat tänka mig: Pärlcollier med South sea pärlor, något barocka, silverlås, ca 45cm, 11995 kr på Pantbanken.se - tycker att man många gånger får betala för dyrt för "nya" smycken.

• charmmiss

de flesta juvelerarbutiker har ju odlade pärlor (äkta pärlor finns inte att köpa, bara ex. kungligheter som äger sådant), sen finns det ju olika kvaliteér och det finns sötvatten och saltvatten pärlor, saltvatten är finare, runda och jämna i formen och även dyrare. ligger på några tusenlappar beroende på kvalité.
    tänk på att när hon använder pärlorna så ska  man inte bada/duscha med dem, undvika parfymer och krämer samt att man inte ska förvara dem tillsammans med andra smycken och inte heller förvara dem i bomull som torkar ut dem.

hallbergs ha en del fina pärlcollier samt matchande örhängen.

• Effie
    charmmiss skrev 2011-08-01 21:07:20 följande:
    de flesta juvelerarbutiker har ju odlade pärlor (äkta pärlor finns inte att köpa, bara ex. kungligheter som äger sådant), sen finns det ju olika kvaliteér och det finns sötvatten och saltvatten pärlor, saltvatten är finare, runda och jämna i formen och även dyrare. ligger på några tusenlappar beroende på kvalité.
    tänk på att när hon använder pärlorna så ska  man inte bada/duscha med dem, undvika parfymer och krämer samt att man inte ska förvara dem tillsammans med andra smycken och inte heller förvara dem i bomull som torkar ut dem.

hallbergs ha en del fina pärlcollier samt matchande örhängen.
    Ojdå. Hur ska man helst förvara pärlorna?
    Jag har ärvt flera pärlhalsband och de ligger huller om buller bland andra smycken... Skäms
  • MamaPapa

Min mamma sa alltid till mig att jag skulle se till att använda mitt halsband med jämna mellanrum för att hudkontakten gjorde att det bibehöll glansen. Har ingen aning om varför eller om det stämmer eller bara är "skröna". Jag förvarar mina i små silkespåsar.

• Ponycorn

Jag är guldsmed och kan komma med följande råd.

Köp Inte på guldfynd eller liknande kedjor, du får vad du betalar för i kvalitet och service. Köp istället på någon mindre butik som verkar bra och som har ett bra utbud i den stil som passar dig/er.

De pärlhalsband som säljs är odlade sötvattenspärlor. Det är en jävla skillnad på dessa "finaste" av fina pärlor i lyster, form och färg om man jämför med billigare hobbypärlor som man "byger" egna smycken med. Att prata om något annat är inte relevant då vi idag framgångsrikt odlar pärlor. 

Uttrycket barock innebär kort "ej rund". Det gör den billigare då de runda är mer ovanliga. En smaksak vilket man tycker är finast. 

Det du till stor del betalar för på ett färdigt pärlhalsband är faktiskt låset. Ett guldlås höjer priset avsevärt. Hur avancerat lås det är avgör ju självklart prisfrågan också. Välj ett lås i silver eller vitt guld om hon bär den färgen, eller gult guld om hon bär den färgen. 

Glöm inte att ta reda på hur långt halsband hon ska ha. "låna" kanske ett från hennes smyckesskrin som du vet hur det sitter innan. 

Skötselråd får du i butiken/nätet om du ber om det. Glöm ej skötseln av pärlorna, trä om de ungefär varanatt år.

Lycka till!  

• Maria 187

Jag skulle rekommendera www.frogpearl.se . De säljer äkta pärlhalsband av äkta sötvattenspärlor som är tillverkade under rättvisa och miljömässigt bra förhållanden. Låset är i form av en silvergroda (sterlingsilver). 

• Bodilla

Tyvärr såg jag detta meddelande för sent. Jag har ett pärlhalsband från 70-talet (inköpt i Schweiz, oanvänt) med äkta (dvs "vilda") pärlor. Det är värderat till 100 euro, så det är där priserna ligger.

• Bodilla

nämen, vad skrev jag nu, jag menar 10 000 (tiotusen) euro, alltså ca 100 000 (hundratusen) svenska kronor.

• Mjolle
    Bodilla skrev 2011-09-25 17:12:21 följande:
    nämen, vad skrev jag nu, jag menar 10 000 (tiotusen) euro, alltså ca 100 000 (hundratusen) svenska kronor.
    Jaha, okej. Lite av det sunkigare slaget alltså.
Svar på tråden Hjälp! Jag vill köpa ett pärlhalsband till min fru.