Arbetslös och nygravid, hur ska jag göra!?
Jag har lite smått panik över det här med FP....
Hur ska jag göra??!
Slutade jobba (blev uppsagd) maj 2010, skrev in mig på arbetsförmedlingen för att skydda min SGI, började plugga och när jag var klar med skolan mars 2011 skrev jag direkt in mig på arbetsförmedlingen igen. Så jag måste väl ha skyddat min SGI.
Nu till problemet. Är nu arbetslös och skulle jag gå på FP nu så får jag ju den baserad på min senaste inkomst, jobbet jag hade senast. Men det är ju länge tills bebisen kommer och jag har en extremt låg a-kassa tyvärr (grundbelopp ) så skulle ju verkligen behöva jobba nu tills bebisen kommer..
För det första vet jag ju inte när eller om jag ens får ett jobb och sen när jag väl får ett kanske jag inte hinner höja min FP om de blir under för kort tid, men det må väl vara. Men det jag är mest rädd för är om jag hinner jobba 6månader och FP då baseras på nya lönen och om den lönen är sämre än det jobbet jag slutade på 2010, som FP beräknas på i dagsläget.
Ju länge tiden går desto svårare kommer det bli att få ett jobb, inte många som antäller en gravid vilket bara är fakta och sen att jag inte kommer hinna jobba 6mån och ha chansen att höja min SGI.
Åhh hur gör jag! Med första barnet hade jag lägsta FP så allt blir kanske ändå bättre denna gång men det är jobbigt att oroa sig