• mimatt

magont ? och "uppstötningar"

Hej, jag har en dotter på 1 1/2 år. Hon har de senaste dagarna haft hickningar, och nästan tendens till uppstötningar men är en glad och pigg tjej så det har inte varit så mycket bekymmer för henne på dagen, men till natten har hon varit orolig när hon ska sova och vaknat ofta men kanske oxo kan vara tänderna som kommer nu.. MEN inatt hade hon verkligen ont... hon skrek hela tiden och visste inte hon skulle sitta el ligga för hon hade så ont.. vi gav en alvedon men efter 30 min verka hon ha ont fortfarande lika mycket... efter mycket ont och skrik så till slut så spydde hon jättelite.. men det var som en liten "boll" fylld med pulver som hon fick upp... jättekonstigt... hon brukar inte annars ha bekymmer med något ?
    vad kan ha hänt och vad kan man göra för att förebygga att detta inte händer igen ?

/Maria

magont
  • Svar på tråden magont ? och "uppstötningar"
  • BVC Sköterskan

Hej!

Nu har det trots allt gått ganska lång tid sedan du ställde frågan, så jag hoppas att det antingen avtagit eller att ni fått hjälp på annat håll.

Uppstötningar kan bero på mycket. För att komma fram till vad de beror på, tycker jag att du kan börja med att prata med er sköterska på BVC.

För att underlätta uppstötsningar nattetid kan det vara bra att låta henne sova med höjd huvudände och gärna ha vatten nära till hands, som ni kan hjälpa henne skölja med vid behov. Men som sagt, ta gärna kontakt med ert BVC för vidare konsultation, om hickningarna/uppstötningarna fortfarande är ett problem.

Mvh Christine

Svar på tråden magont ? och "uppstötningar"