• nohonani

Fy fan för föräldrar som kör sina barn utan bilstol!!

Gick precis förbi vårt dagis på vägen hem och såg ett föräldrapar som satte sig i bilen med sitt lilla barn och åkte iväg. Mamman hade barnet i knät i framsätet. Hade gärna gett dem ett par väl valda ord men de var för långt borta (inga jag kände igen heller). Men allvarligt, vad är det för fel på folk??? Det kan ju knappast komma som en news flash att det både är olagligt och farligt att åka utan bilstol? Någon som känner sig träffad som kan förklara?

(Vi bor i tätort, här är mycket trafik så det spelar ingen roll om de bara skulle åka en kort sträcka, lika illa ändå.)

Funderar på att ta upp med dagis då det inte var de första jag sett, vi har många dagis häromkring och det är inte alltför ovanligt att man ser barn som sitter ospända, dock var det nog första gången jag såg en i knät. Men det är ju inte riktigt dagis uppgift att informera om trafiksäkerhet, men kanske man kan få tag på lite broschyrer eller liknande. Tips?

• Svar på tråden Fy fan för föräldrar som kör sina barn utan bilstol!!
  • Vinxen

Du kunde ju tagit regnummret å ringt polisen... De gjorde jag för ett tag sedan!

• nohonani

Tänkte på det (för sent), men hann bara se bokstäverna. Men ska hålla utkik efter bilen igen... Vet du om polisen gjorde nåt?

• Vinxen
    nohonani skrev 2011-08-02 17:20:10 följande:
    Tänkte på det (för sent), men hann bara se bokstäverna. Men ska hålla utkik efter bilen igen... Vet du om polisen gjorde nåt?
    ja dom åkte efter och stoppade bilen, dom ringde upp mig sedan och tackade för hjälpen :)
  • cicci85

Kan inte annat än hålla med! har sett samma ska vid barnens dagis! Har tagit upp det med rektorn att NTF kunde komma och informera på ett f-möte men det fanns det inte tid till... Föreslog att de kunde anmäla sig till och uppmärksamma barnsäkerhetens dag och mejlade länk till anmälan men det blev inget av det heller
    Men jag fick sätta upp ett litet häfte från NTF om barn i bil iaf, delade ut på barnens hyllor oxå men tyvärr är det inte många som bryr sig! 

• amalie79

Grejen är att det är jätte,jättevanligt...jag ser så många föräldrar som gör det att om jag skulle säga till alla så skulle jag inte hinna göra mitt jobb (det ingår inte i mitt jobb men ibland kan man inte hålla klaffen)

Så jag säger ingenting längre... MEN mitt tips är att man borde ta med det på Svenska för invandrare. Prata om trafikvett på enkel svenska. Det är nämligen där det behövs, efter vad jag sett. Och så skola och dagis förstås!

Svar på tråden Fy fan för föräldrar som kör sina barn utan bilstol!!