• Angeeliicaa

Havandeskapspenning ni inom handels

Hej
    Ni som arbetar inom handels (livsmedelsaffär) vad har ni skrivit i ansökan om havandeskaps penning?
    Jag sitter ju i kassan, men det är mycket enformiga rörelser och tunga lyft, 10kilos säckar med kattsand och hundmat, sexpack läsk som väger mellan 8-12 liter, läskbackar. Sen häver vi på våra ciggarettlådor (som sitter ovanför kassan) upp och ner varje morgon och kväll. Vi får tobak och snus leveranser som ska packas upp samt tidningar och tidningsreturer som ska lyftas och placeras ut samt de som ska buntas och returneras. Sen är det svårt att komma ifrån och kunna gå på rast (det går ju inte fören det är lugnt med kunder) så ibland blir man sittandes i flera timmar i sträck. Fast det allra värsta är att man inte kan gå och kissa när man behöver för att man har köer, jag har ju en bebis som trycker sparkar på urinblåsan så är kissnödig stup i ett.

Men nog om mig vad har ni andra skrivit vad är väsentligt och vad är oväsentligt? Har hört att det inte är så stor chans att man får havandeskapspenning som kassörska men jag tycker inte att man klarar arbetet fullt ut, det går inte lika lätt med en stor mage och en värkande rygg som det gör i vanliga fall. Jag vet inte hur jag ska formulera mig tycker det jag har skrivit mest låter som gnäll :(

• Svar på tråden Havandeskapspenning ni inom handels
  • 86a

"Du har rätt till graviditetspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser." Från FK's websida.

Om inte kassaarbete innebär påfrestande ensidiga rörelser så vet jag inte vad som gör det..

• Liz

jag jobbar inom ICA, men är dock kött och chark ansvarig... jag skrev ihop exakt vad jag gjorde med både sysslor och klockslag... alltså från kl 06 jag börjar tills jag går hem på eftermiddagen. Tror det blev ungefär fyra A4 sidor... sen skrev både jag och chefen att det inte fanns möjlighet till omplacering, för det är lika tungt att jobba i vilken avdelning man än jobbar.

Jag sökte Hel gravpenning och fick hel så gick hem 2 månader innan BF.

men som sagt är ju lite skillnad på att vara på golvet och bara sitta i kassan.. i kassan gör man ju bara i princip "en" sak, så lite svårt vad man ska skriva... så överdriv som sagt, och skriv att du inte kan omplaceras, det måste ju dock din chef också skriva...

• 86a

Måste inflika att jag också är på golvet, kan i princip mixa och vara så mycket eller lite jag vill i kassan. Och ändå föredrar jag (trots foglossning) att arbeta i frukten eller i mjölkkylen där det är lugnt och tyst och bara sitta någon timme per pass än att sitta i kassan en hel dag. Det e sjukt påfrestande för nacke, skuldror och ländrygg. Är man på golvet kan man påverka sin arbetssituation på ett helt annat sätt, gå undan på toa eller dricka vatten - den möjligheten finns inte för någon som sitter låst i kassan. 

• Angeeliicaa

Jag vet, försäkringskassan skrev ned de punkter jag hade tagit med (bland annat mkt stillatittande, mycket lyft och ensidiga rörelser, hämta snus och cigg, fylla på påsar, dagtidningar, verckotidningar som ska bäras och buntas. tr¨ånga arbetsutrymmen, stressigt ) och dessa punkter skulle ge mig graviditetspenning enligt deras hemsidas text, men i slutet av brevet skrev de att ditt arbete anses ändå inte som tillräckligt påfrestande så tyvärr.

• mammaruu

På mitt arbete(matvarubutik) har har 11 bebisar kommit sen vi öppnade2004. En del kollegor har hunnit få 2 barn. Men nu till saken, 9 har fått hel havendeskapspenning och 2 halv. Vi har alla samma arbetsuppgifter, varuplock på  golv varvat med kassatjänst. Jag och kollegan som bara fick halv, fick höra att vi kunde sitta i kassan. När jag fick barn så var det två till som fick inom en två veckors period och dom fick hel.
    Tyvärr så tror jag det handlar om vad man får för handläggare. 

• Anilo

Ni som fått godkänd grav.penning hur har era chefer skrivit om att omplacering inte är möjlig?

• Nina88

Min chef skrev att omplacering ej var möjlig... Då de inte är mindre påfrestande att arbeta på annan position... :)) ja fick i veckan reda på att ja får gå hem efter nyår !! ;)

• Nina88

Fruktansvarig, kassa vid behov och resterande tid på golvet :)

• Anilo

Åh lagom tungt! Jag körde frukten tidigare men är i mejeriet nu, vilket inte är det lättaste.
    Jag är den första gravida på 8-9år så det är ingen som bet hur man ska formulera sig.
    Om det är bäst att skriva att omplacering inte är möjlig pga att alla tjänster är tillsatta eller att allt är lika tungt. Är rädd att de kommer att tycka att jag ska sitta i kassan resten av tiden då.

• Nina88

Be bara din chef skriva att omplacering ej är möjlig... Finns inget annat jobb kan ju inte fk säga nått ;)

• Angeeliicaa

Stå på er och överklaga så de får titta över er ansökan igen om ni får avslag! Pga att jag inte fick graviditet penning blev jag inlagd i v29 med.förkortad och starkt påverkad livmodertapp och öppen 2 cm det blev strikt sängläge därefter. de sa att det berodde på att jag hade ansträngt mig för hårt och enda stället jag utför något tungt och jobbigt var på jobbet. Så jag fick ligga med dropp och äta bricanyl för att stoppa att det skulle bli förlossning i v 29. Tack vare att nån handläggare inte fattar att det är hårt och tungt jobb i butik med monotona rörelser. Och det som retade mig mest var att andra med samma arbets uppgifter och samma tid fick graviditet penning. Försäkringskassan borde verkligen se över detta för så ska det inte va!

• Nina88

Men vadå v.29 hade du ju inte fått gravpenning ändå... Så de e ju knappast fks fel...?!

• Angeeliicaa
    Nina88 skrev 2012-03-10 06:54:10 följande:
    Men vadå v.29 hade du ju inte fått gravpenning ändå... Så de e ju knappast fks fel...?!
    Nej Nina det fick jag inte, men pga av att jag inte fick halv graviditets penning fick jag jobba fullt och därmed hände allt detta. Hade jag arbetat halvtid hade inte min tapp påfrestats så mkt förstår du lilla vän.
  • Nina88

Jo men ja menar att även om du blivit godkänd halv garvid penning hade du ju ite blivit de innan v29 iallafall eftersom de bara gäller två månader (?) innan bf...?!
    Även om dessa faktiskt händer vissa otrurligt nog, så är man faktiskt inte sjuk för att man är gravid o kan gott jobba på som vanligt ett bra tag...!
    Så när hade du velat ha halv gravidpeng? Direkt efter plusset?

• Angeeliicaa

Nej jag är inte den som är gnällig och har jobbat både vanligt schema plus extra för att få lite extra sparpengar och för att jag älskar mitt jobb. Jag ville jobba så länge som möjligt och hade velat ta ut halv gravpenning sista månaden. Graviditet är verkligen ingen sjukdom och mår män bra ska man jobba det förstår väl vem som. Jag har levt mitt liv som vanligt under hela graviditeten dvs ridit, arbetat , arbetat lite till deoch motionerat samt tränat hund. Allt eftersom jag börjar må dåligt fick jag dra ner på detta men jobbade gjorde jag ändå och jag hade gärna gått dit under min sjukskrivning med, hade mycket hellre arbetat och fått halv penning än blivit sjukskriven med sängläge.

• Nina88

De förstår ja att du velat slippa osv, de ja menar är att de e ju inte fk:s fel eftersom de bara går att ansöka om gravpenning 2 månader innan bf... O du blev sjukskriven redan vecka 29... Hade ju inte hjälpt om du fått godkänt full gravpenning om du blev sjukskriven INNAN dess

• Nina88

Då e de ju bara att va tacksam att dom gidkände din sjukskrivning, har haft vänner som inte kunnat resa sig ur sängen pga av förvärkar o foglossningar som blivit sjukskivna av läkare, men några pengar från fk fick dom inte för de godkändes inte....!! De e pinsamt av fk att inte godkänna sådant !!!

• MsLyckad

Jag arbetar också i butik dock arbetar jag på golvet. Lyfter i snitt 1,5 ton om dagen (mindre när vi inte har leveransdagar). Det finns många studier om just kassaarbetet, det kan du bland annat läsa på arbetsmiljöverkets hemsida där dem jämför med kassaarbetet som tungt industriarbete. Det är ett starkt styrt arbete, du kan inte påverka kundströmmen, schemalagda raster, monotomt och tungt arbete som belastar mkt på axlar och handleder. Tyvärr verkar det som att de som inte har jobbat inom livsmedelsbraschen tror att arbetet är slött och intelligensbefriat. Du ska va stresstålig, kreativ, serviceminded, ha god fysik, vissa ekonomiska kunskaper (ex. betydelsen av svinn, marginal) m.m.  Vet inte om det är lätt hänt att ha den uppfattningen för de som sitter och vänder papper och har ett maktövertag för andras liv?

Svar på tråden Havandeskapspenning ni inom handels