Sorgen och den påtagliga orättvisan...
När jag läser majoriteten av alla inlägg här blir jag ledsen. Det är som ett krig mellan "sk bonusföräldrar" och biomammor. I stort sett varje inlägg som skrivs av en "bonusförälder" besvaras genast av en biomamma med en massa hårda ord och tillrättavisande. Why??Jag slutade ett tag till och med att gå in här för jag blir ju bara mer ledsen och frustrerad i min situation som "sambo med en man som har barn"(notera att ordet BONUSMAMMA ej används). Jag är ingen bonusmamma och kommer aldrig bli. Det är ett ord som missbrukas kraftigt här. "Bonusmamma" kanske man är när man träffar en man som blivit lämnad ensam med ett spädbarn/förskolebarn som ej har någon kontakt med sin biologiska mamma, ABSOLUT INTE ANNARS!Vad då bonusMAMMA? Jag har en sambo med ett barn. Våra barn kommer att bli syskon med det barnet, men att jag skulle vara "låtsasmamma" finns inte. Jag är "pappas sambo/fru och en vuxen förebild". Mamma är jag om jag fött ett barn själv.
Det jag blir så frustrerad över här är att i stort sett ALLA kvinnor som är sk styvförälder har samma problem. Exet. Sen en massa kommentarer hur än en situation ser ut att styvisen minnsann ska veta hut och sin plats, att barnen alltid går först etcetc. WTF?
Jag läser dagligen om förnedrade och nedtryckta kvinnor här som istället för förståelse får höra av andra kvinnor att de är skit och dåliga. Varför denna jävla bitterhet??
Min sambo har ett galet ex. Hon är inte klok rent ut sagt. Jag orkar inte ens berätta allt, men det ÄR frustrerande att hon liksom tycker att det fortfarande är hon och barnet som ska komma först, trots att de varit separerade i över 2 år. Hon har haft 4 förhållanden under denna tid och bor nu med en ny man och hans två barn sedan tidigare. Men ändå ringer hon jämt, ska lägga sig i allt, ge dåligt samvete, skicka bilder på sina nya bröst(??) och kräva det ena och det andra. Hon går dessutom och pratar illa om mig till dottern för att förstöra, medans jag trots mitt hat alltid försvarar henne inför dottern för minsta lilla. Jag pratar ALLTID gott om henne inför dottern och skulle aldrig göra ngt annat- vad har barnet för fördel med att veta att jag inte gillar hennes mamma liksom?
Jag har gråtit floder i dessa 2 år och funderat på att lämna förhållandet mångagånger. Vi har också brytit upp 2 ggr(ej offentligt)pga detta.
Jag är en välbetald och välutbildad yrkeskvinna utan barn som när han och jag träffades bodde ensam i en våning i Sthlms innerstad. Jag ser dessutom väldigt bra ut. Jag har lagt hela mitt liv på karriär och såklart träffat fel män så därav att jag inte har några barn själv. Jag vill ha allt- dvs förlovning och giftemål innan barn och absolut ingen skilsmässa med delad vårdnad- jag tror på evig kärlek och ett lyckligt familjeliv. Jag antar att det var det som tog kål på exet. Hon hade inte brytt sig om honom på 6 månader när vi träffades, bara kastat skit. Men såklart, när hon såg att han helt plötsligt fick livsgnistan tillbaks och hittade mig- det var då helvetet bröt loss.
Ska det vara såhär? Jag var jävligt dum antar jag, eller kanske bara hade ett gott hjärta. Jag tyckte att det var fantastiskt att han hade en liten prinsessa på 6 år. Jag älskar barn. Jag trodde i min dumhet att seperation handlade om hämtning och lämning och lite till. INTE om smutskastning, vuxenmobbing, sattyg etc!Det känns som att jag började högstadiet igen!
Jag kämpar på-VARJE dag och hoppas att det ska bli bättre. Jag gråter nog varje dag när jag duschar, i smyg. Dottern och jag är bästisar, men till syvende och sist räcker inte det. Jag skämmer bort henne som om hon vore min egen och sätter av så mycket tid jag kan för henne. Jag vill ju att hon ska bli storasyster en dag.
Jag hade ett storbråk med min sambo, hennes far i helgen pga att han var ute och söp till kl 02 när han hade lovat att han skulle äta middag med oss och natta henne kl 18. Jag skällde på honom för att hans dotter saknade honom och hon ska gå före Stureplan! Men vad händer? Hon älskar ju sin pappa och de två åker ifrån mig gråtandes på lördagsförmidagen. HAN skäller på mig för att jag tjatar, han säger hårda ord som gör fruktansvärt ont- men hon håller såklart hans hand. Som bortblåst är hennes och min vänskap och heldag ute på mina föräldrars land, middagen och filmen med allt fredagsmys...
Det är då jag/alla kvinnor inser den hårda vardagen- vad du än gör så spelar det i slutänden ingen roll, det är inte du som är den riktiga föräldern- du kan bytas ut närsomhelst med en fingerknäppning...
PS!HAN och jag är fortfarande tillsammans, han har bett om ursäkt, men det är ändå en ständig sorg pga det förflutna som envist ska finnas med och förstöra. Jag undrar- BLIR det bättre, eller ska den första mamman alltid vilja gå före, även om vi två skaffar ett nytt barn...?