• lilja3­0
    Äldre 2 Aug 23:16
    7845 visningar
    10 svar
    10
    7845

    Blod i fostervattnet vid fvp.

    Jag gjorde fvp idag men när läkaren sög ut vatten så var det mörk rött. Hon provade att suga ut två gånger till men det blev inte ljusare och nu säger hon att jag kan bara hoppas på att det går vägen.

    Är det någon som har haft så blodigt fostervatten där det har hållt hela vägen och de har fått en frisk, levandes bebis?

  • Svar på tråden Blod i fostervattnet vid fvp.
  • Äldre 2 Aug 23:19
    #1

    Oj gav hon dig inget mer att gå på? Sa hon bara "ja du får hoppas det går vägen"? ingen förklaring på vad det kunde vara? ingen extra undersökning ingenting?

  • lilja3­0
    Äldre 2 Aug 23:31
    #2

    Nej hon visste inte. Men jag har haft små blödningar i vecka fem, sen en stor för tre veckor sen. Då var jag inne akut och det var en bit av moderkakan som hade lossnat och blodet var kvar. Det var 3x4 cm stor. Men allt såg bra ut och blödningen var på utsidan och inte inne hos fostret. Förra veckan var jag på återbesök och allt såg bra ut. Blodet var kvar men det gjorde inget sa hon. fostret var då enligt henne 7 mm för litet vilket ledde till dagens besök.

    Fvp var planerat eftersom att jag är 36 och har i släkten kvinnor som fått barn efter 35 med downs syndrom.
    Men varken hon eller jag hade räknat med detta. Men hjärtat slog och fostret rörde sig lite iaf...

    Är bara så orolig. Börjar jag blöda skulle jag åka in akut annars har jag återvesök den 25 e augusti.

  • pluppf­amilje­n
    Äldre 2 Aug 23:36
    #3
  • lilja3­0
    Äldre 2 Aug 23:49
    #4

    Jag läste länken du skickade pluppfamiljen men i mitt fall är inte förlossning på gång då jag är i vecka 16
     (15 +3 ) idag. och det var fostervattnet läckte inte ut från underlivet utan när hon stack in nålet för fvp och skulle suga ut de 20 ml eller vad det är de suger ut.

    jag har fem underbara pojkar redan och har aldrig drabbats av missfall eller andra svårigheter så det är kanske fär mycket att hoppas på att min tur fortsätter.....

  • harmon­ihalsa
    Äldre 3 Aug 18:03
    #5

    Lycka till . Har med en bit av moderkakan som lossnat och blod som står kvar, kommer fortfarande ut blodblandad flera veckor efter. Vet inte om det är blod i fostervattnet. Varför är det skadligt med blod där? Är du hemma från jobbet nu så det inte ska lossna mer? Går du på regelbundna kontroller? Jag gör det nu med 2 veckor i mellan så de har koll på bebisen och moderkakan. Var er lilla bebis fortfarande liten? Tror de att den får för lite näring pga moderkakan lossnat? 

    Vi försöker ställa in oss på att det kommer att gå bra även om vi är oroliga. Förbereder oss på tidig förlossning och kejsarsnitt. Tar det oerhört lugnt, det är säkert bra om du med gör det. Vi är i vecka 15.

  • lilja3­0
    Äldre 3 Aug 23:04
    #6

    jag vet inte riktigt men läkaren sa att det enda jag kunde göra var att hoppas på att det klarar sig.
     Men hon visste ju inte riktigt vad det var som gjorde att det blödde inne hos bebisen. Det hade liksom inte något att göra med blödningarna som jag har utanför.Och det var inte bara gammalt blod för det var rött också.
     Det var väl därför hon var orolig ,

     + att vi nu gjorde ett fvp. Risken för missfall är ju i vanliga fall en halv till en procent risk men eftersom att jag har något inne hos bebis som blöder så ökar ju risken för missfall. Dom hade inte gjort det om dom hade vetat det.

    sen har jag ju blödning med blod som står kvar på utsidan och sen en bit av moderkakan som har lossnat.

    Men jag tar det så lugnt jag kan med fem barn och ska på kontroll om tre veckor  och läkaren skulle kontakta min bm och be henne ta emot mig nästa vecka och vecka efter för att lyssna på hjärtljuden iaf så jag kan vara lite lugnare. För bebisen rörde sig inte mycket heller. Men den hade växt lite sen sist iaf.

    Hoppas det går bra för er också....är det första barnet? 

  • Äldre 3 Aug 23:35
    #7

    Stora varma kramar till er. Hoppas allt går vägen!

  • harmon­ihalsa
    Äldre 4 Aug 08:50
    #8

    Det är vårt andra barn så det gör ju att vi kan ha en härlig lycka när vi leker och myser med honom.

    Har du läst på internet om olika saker som kan ge inre blödningar? Alltid bra att läsa på så man kan ställa frågor när man får veta mer eller träffar sin mb eller läkare. Jag tar alltid reda på mycket fakta och är nog en "jobbig" patient.  

  • lilja3­0
    Äldre 7 Aug 10:57
    #9

    jag har googlat men hittar ingenting om det. det verkar inte som att någon här har råkat ut för det heller.
    Nu är jag i vecka 17 men känner inga fosterrörelser heller. Det är som sagt mitt sjätte barn och dom andra har jag kännt tidigare. På sjukhuset säger dom bara att dom kan ändå ingenting göra så de vill att jag avaktar tills min återbesöks tid den 25 augusti. Om jag inte börjar blöda.

    och min bm sa att hon inte kunde ta emot mig för att lyssna så det finns hjärtljud förrän om två veckor för att det är skadligt för fostret att lyssna med dooplern innan man har gått till vecka 19 (18+0)  och hon hade ingen trätratt.

    jag sover dåligt och har hemska mardrömmar om att det dör och när jag föder ut det så har det varit dött i några veckor och skinnet har börjat lossna. Det är fruktansvärt.

  • Sat 10 Dec 2022 21:46
    #10

    Hej! Hade det med mitt fjärde barn. Vilket upptäcktes på förlossningen hon kom 37+6 men bortsett från det var hon fullt frisk och jag med. Det som skilde åt från tidigare graviditeter åt var att jag hade blödningar under graviditeten. Med de andra har jag inte blött någonting. Men annars inget. Dem sa till mig vid förlossningen att det var vanligt med blod i fostervattnet. Så det behöver inte betyda att det inte går vägen. 

Svar på tråden Blod i fostervattnet vid fvp.