• Juliette F

Barnlösheten minskar – artikel i DN

Hittade denna upplyftande artikel i DN :Solig

www.dn.se/nyheter/sverige/barnlosheten-minskar--trots-allt

Lite citat:

"Tvärtemot vad alla trott minskar barnlösheten. Det konstaterar Statistiska centralbyrån som nu tvingas ändra sin prognos.

För två år sedan fick Louise Caesar, 43, sin "dom", som hon uttrycker saken. Hennes ägg var för gamla.

– Vi började skaffa barn för sent helt enkelt.

Louise Caesar är inget undantag. Sedan början av 1970-talet har kvinnors medelålder vid det första barnets födelse ökat kraftigt. Från 24 till 29 år i genomsnitt. I vissa storstäder är den betydligt högre än så.

– Hos oss är många förstagångsföräldrar runt 40 år, säger Claes Gottlieb, fertilitetsläkare på Sophiahemmet i Stockholm.

Trenden med allt fler barnlösa såg länge ut att hålla i sig. Så sent som 2009 trodde Statistiska centralbyrån (SCB) att barnlösheten, räknat som andel barnlösa kvinnor vid 45 års ålder, skulle öka ytterligare, från 14 till 15 procent.

Men nu har något hänt.

– Allt tyder på att barnlösheten i stället minskar. Därför kommer vi att ändra vår nästa prognos som kommer till våren, säger Lotta Persson, demograf på SCB.

Om kvinnor födda 1970 jämförs med kvinnor födda 1960 och 1965 så är andelen barnlösa högre i 30-årsåldern för kvinnor födda 1970. Men efter 35 års ålder händer något.

– Då ser vi att dessa kvinnor inte bara kommer "i kapp" de andra. De passerar och är barnlösa i mindre utsträckning än dem födda 1960 och 1965. Därför tror vi nu att trenden håller på att vända, säger Lotta Persson.

Förklaringen tros vara diverse "hjälpmedel" vid barnalstrandet. I dag finns allt från ägglossningstester och hormonbehandlingar till insemination och provrörsbefruktning för de ofrivilligt barnlösa.

– Av 34—40-åriga kvinnor som ännu inte fått barn, men som lever med en partner, svarar var fjärde att de tagit hjälp av någon metod eller något hjälpmedel för att bli gravid, säger Lotta Persson.

Louise Caesar är en av dem.
    Lösningen för henne och hennes man blev äggdonation – i Estland.

– Jag var för gammal enligt de svenska reglerna.

Andra försöket lyckades. Dagen efter Lucia, den 14 december, förra året föddes tvillingarna Liv och Nina."

Skrattande

• Svar på tråden Barnlösheten minskar – artikel i DN
  • Tjobabi

Ja det är upplyftande att se att det kan fungera även för oss lite äldre.
    Det är dock med en viss tvetydighet jag känner mig upplyft av sådana här artiklar. Jag tycker de är alldeles för lättvindiga på att "det finns alltid hjälpmedel" men de skriver sällan hur himla svårt det faktiskt är med stigande ålder. Jag har de sensate åren fått höra: "Ja men det är ju ingen fara för dig, du kan ju få barn än, du är ju inte ens 40. Du har gott om tid att träffa en man och få barn med honom". Den generella uppfattningen är att så länge man inte fyllt 40 så kan alla blir gravida. Ytterst få personer förstår hur svårt det är och hur allvarligt det är att "missa tåget". Visst det kan hända ännu tidigare i livet, redan före 30, men det normala är att fertiliteten dalar kraftigt, en rejäl utförsbacke, runt 35. Sen går det undan och fort neråt. Med artiklar som denna känner jag att man invaggar folk i falsk förhoppning om att diverse "hjälpmedel" alltid kan göra folk med barn. Ja för somliga av oss blir det en lösning men långt ifrån alla blir hjälpta trots allt. Tycker det är jätte bra att det skrivs artiklar men jag önska de kunde tycka mer på hur svårt det faktiskt är också istället för att de bädder ner folk i mjuk bomull om att det "alltid" löser sig. Hade jag vetat och förtått bättre hur snabbt det går utför hade jag kanske inte suttit i denna sits idag. Då hade troligen jag och mitt ex aldrig sagt, "Det finns tid för barn. Det tar vi sedan" Ja, sedan kom, men då hade vår realtion spruckit och idag sitter både han o jag som riktigt goda vänner men båda är barnlösa. Hade vi vetat bättre hade vi nog agerat långt tidigare.
    Men självklart är det skönt att se att det kan gå vägen även för oss som har fått lite bekymmer med fertiliteten! Glad

(Usch, låter jag neggo nu? Jag önskar bara att vi kunde upplysa folk som det inte är "för sent för" så att så många som möjligt slipper hela denna känslomässiga karusell av hopp o förtvivlan samt rädslan för att det aldrig ska lyckas. Önskar ingen att hamna i denna sits)

• Juliette F

Mela håller med om att risken finns att folk invaggas i en falsk tro att det är bättre att vänta med barn, för man kan alltid lösa det med IVF etc efter 40. Självklart ska man informeras om de faktiska omständigheterna, att det blir svårare med egna ägg redan efter 35. Här har medierna ett stort ansvar, att understryka att chanserna att lyckas med IVF med egna ägg efter 40 är betydligt mindre än vid 35! Men, om man nu ska se det positiva i det hela: av artikeln framgår att barnlösheten bland kvinnor över 35 MINSKAR för första gången! Det är mycket goda nyheter för oss 40+-are. Äggdonation är numera ett vanligt alternativ för oss över 40 som börjar få trötta äggstockar. För 10-15 år sen kunde min man och jag glömt bort egna barn! Han har grav manl faktor, mina ägg börjar bli få då det tagit tid att utröna orsaken till vår infertilitet.. Men tack vare modern ÄD/IVF-teknik har vi nu av läkare fått uppåt 50% graviditetschans per försök! Finns anledning till optimism anser viDrömmer, hur det än går sen..

Svar på tråden Barnlösheten minskar – artikel i DN