• Pihl01

Lämna ditt barn ensamt hemma.

Jag läser så många inlägg om föräldrar som lämnat sina små barn hemma ensamma när dom sover för att gå ut på middag eller konserter eller dylikt.

Det jag funderar på är hur man är funtad i huvet när man gör något sånt?
    Jag skulle aldrig lämna mina barn på natten helt ensamma. Eller på natten.. överhuvudtaget, jag skulle aldrig lämna dom ensamma!

Ska det vara så jobbigt att hålla sig hemma med sina barn så kanske ni inte ska ha barn!?
    Det finns något som heter barnvakt! Människor som faktiskt kan ställa upp och passa era barn i ett par timmar. Och har ni inte det stanna hemma då! 

• Svar på tråden Lämna ditt barn ensamt hemma.
  • Busbellan

Är det verkligen så vanligt? Visst korta stunder tycker jag är ok, eller sitta hos grannen på kvällen med babyvakt på hemma. Men vid vilken ålder är det ok att lämna barnet själv ( om barnet vill)?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Krake

Jag tror faktiskt det är vanligare än man kan tro, men det talas inte högt om det.

Här i Tyskland var det ett fall för ett par år sedan då en kvinna lämnade sin lilla bebis hemma och gick på disko. Bebisen låg på hennes säng omgiven med kuddar etc. Men den lyckades rulla iväg och hamnade mellan sängen och ett element, där den brändes till döds.

Och faktiskt, jag tror att denna hetsjakt på folk som har barnvakt till små barn, som vi ser t ex här på FL, bidrar till att det händer. Kanske inte rationellt tänkt, men folk skäms då för att be om hjälp och så blir det såhär istället.

Moster, inte monster.
  • Lilla Frugan

Tror faktisk inte heller att det är särskilt vanligt att man lämnar ett litet barn. Och hetsjakt på de som tar hjälp av barnvakt?! Fattar itne riktigt vad du menar?? Vad skulle vara fel med att anlita en (pålitlig!) barnvakt nån gån då & då? .

• Krake
    Lilla Frugan skrev 2011-08-05 00:39:18 följande:

Tror faktisk inte heller att det är särskilt vanligt att man lämnar ett litet barn. Och hetsjakt på de som tar hjälp av barnvakt?! Fattar itne riktigt vad du menar?? Vad skulle vara fel med att anlita en (pålitlig!) barnvakt nån gån då & då? .

JAG tycker inte det är något fel, men om du läser runt lite här på FL så for folk jävligt mycket skit om de ens funderar på att ta en barnvakt. Pga "anknytningen", som är så känslig att den går åt helvete med livslånga men för barnet om barn och föräldrar (läs mamma) inte är tillsammans varje minut de första tre åren.
    Moster, inte monster.
  • Shades

Jag kan lämna dem ensamma hemma kostra stunder (10-20 minuter) om jag skall handla eller köra en snabb löprunda men att lämna dem ensamma på natten för att gå ut och festa finns inte med i min värld... Och då är de ändå 6 och 9 så de räknas knappast till småbarn längre.

Å andra sidan är jag hellre hemma med mina barn än ute och pimplar vin :)

• Shades

Äsch, "Korta stunder" skall det ju så. Kan man inte editera sina inläg här?

• Pillan78

Jag tycker det känns obehagligt att lämna min son hemma ensam längre tider å då blir han ändå 10 om några dar.
    En del tycker kanske jag är plöttrig men jag är livrädd att nåt ska hända. Han är ju mitt allt!
    Sen är det klart...en del barn fixar säkert att vara hemma ensamma å det skulle nog min grabb göra oxå, men det är jag som inte riktigt törs...än.

Hur gamla tycker ni att barn BÖR vara när man kan lämna dom ensamma hemma lite längre stunder? Då pratar jag om några timmar.

• MammaMia88

Jag tror jag lätt hade kunnat lämna min fyraåring själv hemma nån timme, men skulle aldrig i mitt liv få för mig att göra det...! Går inte ens ner till tvättstugan om hon mot förmodan skulle sova...

• Lavish

Ja det är svårt att begripa...

Någonstans kan jag ju förstå hur man får idén från början. När min bebis har somnat för kvällen sover han garanterat 4 timmar i streck, oftast mer. Så vid allra första tanken så verkar det ju som att man kunde gå ut och ta en promenad då.

Men det är ju ett feltänk som lär straffa sig förr eller senare, och det är lite svårt att förstå att vuxna människor är så korkade. Man kan ju faktiskt inte lita på att barnet sover inatt bara för att de sovit alla nätter innan. På samma sätt som man inte kan lämna ett litet barn ensam i köket med en varm spis för att det aldrig tidigare försökt klättra eller ta på spisen. Eller ensamt vid ett vidöppet fönster på fjärde våningen för att det aldrig visat tendenser att vilja hoppa ut. Man måste ju utvärdera riskerna och fundera på om de är värda att ta. Riskerna med att lämna ett barn ensamt när det sover är för stora för att tas överhuvudtaget. Och ja, det är obehagligt om det finns många föräldrar som inte begriper det. Känns rätt grundläggande.

• Lavish
    Krake skrev 2011-08-03 11:59:06 följande:
    Här i Tyskland var det ett fall för ett par år sedan då en kvinna lämnade sin lilla bebis hemma och gick på disko. Bebisen låg på hennes säng omgiven med kuddar etc. Men den lyckades rulla iväg och hamnade mellan sängen och ett element, där den brändes till döds.
    Usch sånt vill jag inte ens läsa
  • vittra
    Krake skrev 2011-08-03 11:59:06 följande:
    Jag tror faktiskt det är vanligare än man kan tro, men det talas inte högt om det.

Och faktiskt, jag tror att denna hetsjakt på folk som har barnvakt till små barn, som vi ser t ex här på FL, bidrar till att det händer. Kanske inte rationellt tänkt, men folk skäms då för att be om hjälp och så blir det såhär istället.
    Men jösses, man kan knappast skylla på någon slags "hetsjakt" för det! Man är ju inte frisk om man går ut på disco och lämnar ett spädbarn hemma själv! Man har ju grava psykiska problem! Det fattar väl vem som helst?! Precis som man inte är frisk om man lämnar dem för konsert, middag eller vad det nu må vara! Man är ju spritt galen om man tror att det skulle vara bättre än att ha barnvakt, ens i ögonen på FL.
  • vittra
    Krake skrev 2011-08-05 09:10:34 följande:
    JAG tycker inte det är något fel, men om du läser runt lite här på FL så for folk jävligt mycket skit om de ens funderar på att ta en barnvakt. Pga "anknytningen", som är så känslig att den går åt helvete med livslånga men för barnet om barn och föräldrar (läs mamma) inte är tillsammans varje minut de första tre åren.
    Knappast. Tala om att övertolka.
  • vittra
    Lavish skrev 2011-08-08 14:29:20 följande:
    Ja det är svårt att begripa...

Någonstans kan jag ju förstå hur man får idén från början. När min bebis har somnat för kvällen sover han garanterat 4 timmar i streck, oftast mer. Så vid allra första tanken så verkar det ju som att man kunde gå ut och ta en promenad då.

Men det är ju ett feltänk som lär straffa sig förr eller senare, och det är lite svårt att förstå att vuxna människor är så korkade. Man kan ju faktiskt inte lita på att barnet sover inatt bara för att de sovit alla nätter innan. På samma sätt som man inte kan lämna ett litet barn ensam i köket med en varm spis för att det aldrig tidigare försökt klättra eller ta på spisen. Eller ensamt vid ett vidöppet fönster på fjärde våningen för att det aldrig visat tendenser att vilja hoppa ut. Man måste ju utvärdera riskerna och fundera på om de är värda att ta. Riskerna med att lämna ett barn ensamt när det sover är för stora för att tas överhuvudtaget. Och ja, det är obehagligt om det finns många föräldrar som inte begriper det. Känns rätt grundläggande.
    Jo det är absolut ett stort feltänk, och du har helt rätt att vuxna (friska) människor inte är så "korkade". Det är något som saknas om man verkligen genomför en sådan sak.
  • Frontline

Skulle ju inte lämna barnen hemma vakna och aldrig gå iväg längre en att babyvakten fungerar.
    I lördags så somnade båda barnen runt 19 tiden och dom sover hur bra som helst och vaknar sällan före 6 på morgonen.
    När dom väl sov drog jag på babyvakten och gick över till grannarna och åt och drack lite gott, hade väl kanske en promenad på 30 sekunder hem över tomten om babyvakten skulle larma men det var tyst från barnen fram till klockan 8 på morgonen...
    Ena barnet är 4 år andra 8 månader...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lavish
    Frontline skrev 2011-08-08 16:22:49 följande:
    Skulle ju inte lämna barnen hemma vakna och aldrig gå iväg längre en att babyvakten fungerar.
    I lördags så somnade båda barnen runt 19 tiden och dom sover hur bra som helst och vaknar sällan före 6 på morgonen.
    När dom väl sov drog jag på babyvakten och gick över till grannarna och åt och drack lite gott, hade väl kanske en promenad på 30 sekunder hem över tomten om babyvakten skulle larma men det var tyst från barnen fram till klockan 8 på morgonen...
    Ena barnet är 4 år andra 8 månader...
    Min enda tanke är, kan man verkligen vara 100% säker på att babyvakten fungerar? Eller hör du om barnen skriker i högan sky över till grannen? Isf är det ju inget större problem.
  • Frontline
    Lavish skrev 2011-08-08 16:28:00 följande:
    Min enda tanke är, kan man verkligen vara 100% säker på att babyvakten fungerar? Eller hör du om barnen skriker i högan sky över till grannen? Isf är det ju inget större problem.
    Nej vi hör nog inte om barnen skriker ...
    Man kan ju aldrig vara 100% säker på att babyvakten fungerar, skulle den som är i sovrummet lägga av så larmar enheten direkt som vi har med oss men det är ju om båda går sönder samtidigt isf vilket inte är så troligt...
    Sen så talar vi om för grabben att vi går över till grannen så vaknar han eller blir väckt av lillsyrran så vet han att han ska gå ut via altanen sen gå 30-40 meter över gräsmattan in på deras altan...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Lämna ditt barn ensamt hemma.