• randigrand

    Hur hög musik får man spela i ett lägenhetshus på dagen?

    Undrar hur högt man får spela musik i en lägenhetshus? Mina grannar ovanför spelar riktigt hög musik nästan jämt, det är inte sådär dovt så man får gissa sig fram till orden utan det hade likabra kunnat spelats här innifrån mitt sovrum. 
    Vet inte vad det är för regler som gäller, vet bara den där efter 22reglen, blir i alla fall galen snart...
    Vet någon vart man kan vända sig? 

  • Svar på tråden Hur hög musik får man spela i ett lägenhetshus på dagen?
  • On top
    Korko skrev 2013-02-10 14:17:32 följande:
    Eller, så slutar ni gnälla och har lite överseende, ni anar inte hur jävla lack man blir när folk håller på att klaga på ens musik hela tiden. jag bor i lght och har hög musik igång när jag diskar eller städar i ett annat rum och är ganska så irriterad på min granne som klagar varenda gång jag startar musiken, vissa hus är lyhörda och man kan ha respekt för att vissa vill ha hög musik, vilken skada gör det mitt på dagen?

    Vi andra kanske inte gillar din musik - fan heller att jag skulle acceptera att tvingas lyssna på Swedish house maffia en hel förmiddag. Skaffa trådlösa hörlurar!
  • Bejje

    Bor man i lägenhet så måste man kunna acceptera ett viss mått av ljud. Man bor ju trots allt med andra och bara för att en granne inte gillar musik så betyder inte det att jag måste sluta att lyssna på musik.

    Av just den anledningen finns det regler som säger att man inte ska spela musik eller på annat sätt störa efter kl 22. Spelar man musik innan den tiden så betyder det inte att man kan spela så att tavlorna skakar hos grannen, men musik får man så klart spela.

    Finns många ggr som jag stört mig som fan på grannar med barn som skriker halsen av sig på mycket tidig morgon och då tycker jag faktiskt att föräldrarna får ta och lösa problemet. På samma sätt som att de itne bör spela musik, borra i väggar eller föra annat oliv tidigt på morgonen.

     

  • Maria 434
    Bejje skrev 2013-03-18 14:31:52 följande:
    Bor man i lägenhet så måste man kunna acceptera ett viss mått av ljud. Man bor ju trots allt med andra och bara för att en granne inte gillar musik så betyder inte det att jag måste sluta att lyssna på musik.

    Av just den anledningen finns det regler som säger att man inte ska spela musik eller på annat sätt störa efter kl 22. Spelar man musik innan den tiden så betyder det inte att man kan spela så att tavlorna skakar hos grannen, men musik får man så klart spela.

    Finns många ggr som jag stört mig som fan på grannar med barn som skriker halsen av sig på mycket tidig morgon och då tycker jag faktiskt att föräldrarna får ta och lösa problemet. På samma sätt som att de itne bör spela musik, borra i väggar eller föra annat oliv tidigt på morgonen.

     

    Din först mening håller jag inte riktigt med om. Många köper ju lgh för att de inte har råd att köpa hus
  • Bejje
    Maria 434 skrev 2013-03-18 14:36:02 följande:

    Din först mening håller jag inte riktigt med om. Många köper ju lgh för att de inte har råd att köpa hus
    Hur menar du nu? Jag skrev att bor man i lägenhet så måste man acceptera ett viss mått av ljud. Med det menar jag inte att man ska tolerera störande ljud om nätterna, men under dagarna får man faktiskt acceptera att grannar spelar musik, lagar mat, duschar, spolar i toaletten, kör dammsugaren, spikar och borrar i väggarna, ungar som skriker och mycket mycket annat.
  • Maria 434
    Bejje skrev 2013-03-18 14:38:53 följande:
    Hur menar du nu? Jag skrev att bor man i lägenhet så måste man acceptera ett viss mått av ljud. Med det menar jag inte att man ska tolerera störande ljud om nätterna, men under dagarna får man faktiskt acceptera att grannar spelar musik, lagar mat, duschar, spolar i toaletten, kör dammsugaren, spikar och borrar i väggarna, ungar som skriker och mycket mycket annat.

    Nä alltså jag menar att bara för att man köper lgh så behöver det ju inte betyda att man accepterat ett visst mått av ljud.
    Det kan ju vara så enkelt att man inte hade råd att köpa villa 
  • Bejje
    Maria 434 skrev 2013-03-18 14:41:19 följande:

    Nä alltså jag menar att bara för att man köper lgh så behöver det ju inte betyda att man accepterat ett visst mått av ljud.
    Det kan ju vara så enkelt att man inte hade råd att köpa villa 
    Ja så kan det ju vara, men accepterar du inte musik och andra ljud mitt på dagen så bör du inte bo i lägenhet, för alla som bor i huset får lyssna på musik och göra lite ljud omkring sig i rimliga former under dagtid.

    Jag hade t.ex. en pensionerad kvinna som granne vägg i vägg där jag bodde för 10år sedan. Jag spelade då gärna musik på kvällarna och ibland blev det senare än 22, speciellt på helger, så då kom hon och klagade och jag bad om ursäkt och sänkte volymen eller stängde av helt.

    Sedan när jag skärpt mig så började hon klaga även tidigt på kvällen, t.ex. kl 19.30 en fredagkväll och då sa jag ifrån. Jag sa att det är fredagkväll och jag har vänner på besök och vi vill lyssna på musik så det får du acceptera. Nästa gång det hände så klagade hon inte till mig utan till hyresvärden som skickade en varning till mig. Jag ringde då upp hyresvärden och påpekade att det enligt avtalet är ok att spela musik innan kl 22 och det är något hon får acceptera vilket de höll med om.

    Hon fortsatte dock att klaga till hyresvärden flera gånger när jag spelat tidigt på kvällen och hyresvärden snackade med mig igen och då lämnade jag in ett klagomål mot henne.

    Jag klagade på att hon klagade på mig för att spela musik i normal ljudnivå tidigt om kvällarna. Det hela slutade med att tanten sa upp sin lägenhet och flyttade eftersom hon inte fick som hon ville.

    Så så är det med det. Man måste kunna acceptera normal ljudnivå på musik, TV och andra ljud om det inte är för sent på kvällen, annars får man helt enkelt flytta.
  • Bejje
    Maria 434 skrev 2013-03-18 14:53:46 följande:
    Så då får man bo på gatan menar du? :)
    Nej man får lära sig att acceptera ljud från grannar, annars får man köpa ett hus långt från grannar, eller om man inte har råd så finns det hus att hyra också.
  • Aleniz
    Maria 434 skrev 2013-03-18 14:53:46 följande:

    Så då får man bo på gatan menar du? :)


    Såg att tråden var gammal, men det stoppade inte er från att kommentera! ;)


     


    Man kan inte skapa sina egna regler bara för att man inte har råd att köpa hus.

  • ejje

    Känns ganska otroligt att läsa inslag från en del folk som tycker att man skall acceptera en viss dos av störningar och oljud, i synnerhet musiken som spelas högt, och om man inte tål det, ja, så skall man flytta själv därifrån ?????

    Det vore väl inte mindre än rätt att den som håller på och spelar musik så andra runtomkring kan höra det tydligt, och här får man komma ihåg att vissa är verkligen inte på humör att bli påtvingade att lyssna på musik de inte är intresserade av, eller oljud, och inte heller skrivit på i sin kontrakt att de vill betala dessutom hyra för att bli dagen in och ut utsatta för inget annat än en form av psykiskt våld. I synnerhet inte när det förekommer grova bråk i samma lägenhet, jämt och ständigt, skrikande, osv.

    Den som hävdar att den skall kunna spela tex. musik högt och vara i sin rätt att klaga mot granne som klagar mot sånt - och det är vanligt hyfs och sund förnuft som säger att det vore kännas pinnsamt om att bli påmind att man stör på det sättet, bör få sin mentala hälsa undersökt. Men vi bor ju i landet annorlunda, och det verkar som om att den utstuderade svinigheten och egoismen i sitt yttersta form är något som skall kunna försvaras med "jag har rätt att göra vad jag vill 06-22" . Oavsett vad andra runtomkring en känner och tycker, och hur det inverkar på deras vistelse i deras egna hem.

    För den som vill argumentera med sina bortförklaringar och yttringar om att det är fel på den som klagar (vilket är verkligen helt absurt enligt alla mått) här kommer en liten citat som kan belysa vad är det som gäller:

    "


    Vilken tid är det för sent att spela musik?


    ? Det handlar inte om vilken tid på dygnet det är, utan ljudnivån i huset ska ligga på normal nivå hela dagen.
    Det är inte så enkelt att du kan leva rövare och spela hög musik fram till klockan 22 och sedan vara tyst, säger Zeljko Kranjec, jurist och enhetschef på Hyresgästföreningen.


    Alltså, om du stör under dagtid så att de andra hyresgästerna kan använda sina lägenheter på ett normalt sätt så är det också en störning."

  • delta66

    GRANNEN BOTT O SPELAT HÖGT I MÅN HYRES RÄTT 60db o dåligt isolerat,sagt till ringt störningsjuor flera gånger + haft möte hyresvärd,grannen var med,o vet att han stör,har moped i tvättstuga inte tillåtet,kör på gräsmattor,inte tillåtet,men inget händer?Ingen kan bo så är 2 fam hus..var tvungen att säga upp mej,är olidligt så...borde vara tvärt om han,granne borde flytta.


    sex
  • molly50
    Bejje skrev 2013-03-18 14:56:37 följande:
    Nej man får lära sig att acceptera ljud från grannar, annars får man köpa ett hus långt från grannar, eller om man inte har råd så finns det hus att hyra också.
    Acceptera ett visst mått av ljud får man göra,ja.
    Men som det låter på TS så är det inte ett måttligt ljud utan ett ljud så högt att det låter som att det spelas i hennes egen lägenhet.
    Och det är inte ok.
    Lite respekt får man visa oavsett tid på dygnet. 
  • delta66

    Jaha,den störda får skulden,rätt vanligt,tyvärr...Själv blivit o är störd av Hög musik alla tider 60+decibel,ny granne har hållit på i 1mån o kör moped på gräsmatta,o har mopeden i tvättstugan ...Har änmält haft möte med all parter,inget händer...(är en soc lgh).Valde att säga upp mej,kan fan inte bli sämre!!!

Svar på tråden Hur hög musik får man spela i ett lägenhetshus på dagen?