• mallan74

Kvadrupeltest

Jag är en kvinna på 36 år som väntar barn, i vecka 12 nu. Var på inskrivning idag och vi diskuterade fosterdiagnostik. Jag känner mig tveksam om jag vill gå igenom det elr inte men har bestämt att ändå göra ett ultraljud för att fastställa hur långt gången jag är eftersom blodprovet måste tas exakt vecka 15. Ni som fått förfrågan om att gå igenom ett sånt här test, hur resonerade ni?

• Svar på tråden Kvadrupeltest
  • Mrs Moneybags

Vad är ett kvadrupeltest?

Jag är 40 och gjorde KUB-testet, fick bra siffror så jag gick inte vidare med fostervattensprov....

Jag resonerade så att om resultatet på KUB-testet var dåligt, så ville jag göra fvp.

Man måste ju också vara på det klara hur man vill hantera ett ev. "negativt" svar. En del kanske bara vill förbereda sig på ett sjukt barn, andra kanske väljer att abortera.  

• mallan74

Kvadrupeltest är inte samma som KUB-test utan ett blodprov som tas från armen för att göra en riskbedömning. Är risken högre än 1:200 erbjuds man fvp. Tydligen erbjuder inte alla landsting detta prov, jag bor i Halland. Gjorde du ultraljud i samband med KUB-testet? Kollade dom nåt speciellt på ultraljud mer än att bara fastställa antal gånga veckor?

• Mrs Moneybags
    mallan74 skrev 2011-08-04 23:19:40 följande:
    Kvadrupeltest är inte samma som KUB-test utan ett blodprov som tas från armen för att göra en riskbedömning. Är risken högre än 1:200 erbjuds man fvp. Tydligen erbjuder inte alla landsting detta prov, jag bor i Halland. Gjorde du ultraljud i samband med KUB-testet? Kollade dom nåt speciellt på ultraljud mer än att bara fastställa antal gånga veckor?
    I mitt KUB-test ingick både blodprov och ultraljud. På ultraljudet kollar de nackspalten och så är det något med näsbenet...vet ej exakt. Dessa resultat kombineras till en siffra som liknar din siffra - hade den varit lägre än 1:200 hade de rekommenderat fvp. 

Här finns lite mer info om KUB:  http://www.fosterdiagnostik.nu/?Riskv%C3%A4rderingsmetoder
Svar på tråden Kvadrupeltest