• dubbelbubbel

behöver tips för potträningen

Jag har en liten kille på 2,5 år. Nu i sommar har han gått utan blöja ute på dagarna och har kommit på hur det funkar med kissningen. Han går till samma ställe och kissar varje gång, och står det något i vägen så kommer han och hämtar en så att man får flytta det. Det är inte vi som har sagt att det är just den busken han ska kissa på utan han har bara bestämt sig för det. Han vet alltså när han ska kissa och bajsa och kan hålla sig tills han är på rätt ställe. Men... jag vet inte hur jag ska få det att överföras från buske till potta eller toalett...

Så fort han kommer in så vill han ha på blöja och jag föreslår ofta att vi ska strunta i den men han går inte innanför hallen innan han fått sin blöja. Inne vill han heller inte ta av sig blöja för att kissa. Vi har provat med att han ska få klistermärken om han kissar på pottan eller toaletten men det lockar inte tillräckligt. Han går ofta lite på sidan av när han ska bajsa så han skulle mycket väl kunna gå till toaletten men av någon anledning vill han inte. Det är inte så att han skäms för ute vill han ibland att man ska följa med till busken och ibland när man går förbi så pekar han på den och berättar vad han gjort där :) så han är ganska stolt. Han berättat ofta när han har varit där också och de gånger han råkar kissa lite på tröjan så kommer han och säger det och får en ny.

Jag vill inte tjata eller pusha på, men jag skulle gärna vilja hjälpa honom över tröskeln för jag vet ju att han kan. Är det nån som har några bra tips jag kan testa?

• Svar på tråden behöver tips för potträningen
  • Curious

Nu är det ju kanske lite sent för detta eftersom det börjar bli kallare ute men min tanke var annars att du kanske kunde ta ut pottan i trädgården och försöka få honom att sitta på pottan brevid sin buske för att så småningom även kunna sitta på pottan inomhus.

Svar på tråden behöver tips för potträningen