• Phalange

Vilket av dessa svenska kunganamn gillar du mest?

Ja jag är väldigt intresserad av historia, och väldigt intresserad av namn så här har ni namnen på nästan alla svenska kungar sedan år 945.

Kanske lite nördigt men jag tycker det är kul, skulle också vara kul att se vilket av alla dessa svenska kunganamn ni tycker bäst om!:)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av dessa svenska kunganamn gillar du mest?
  • Thaleya

Erik. Fredrik. Johan, Jacob, Magnus och Oscar.

Till en kung gillar jag nog Magnus bäst, låter lika kungligt som Erik men lite ovanligare.

• cicci85

Sigismund och Valdemar är finast!

• aud

Knut och Svante, resten var lite så där.

• DenNamnbitne

Olof röstade jag på, det är ståtligt!

JAg tycker även mycket bra om Adolf, Birger, Erik, Gustav, Jakob, Johan, Karl, Oskar, Sten, Svante, Sven, Ragnvald och Valdemar. Även om jag hatar kungligheter måste jag medge att de har utomordentligt fina namn!

Men du glömde Stenkil, häftigt namn!

• Brünnhilde

Röstade på Erik. Det är ett av de ultimata pojknamnen: både fornnordiskt, kristet och internationellt, har alltid varit inne att heta, kungligt, manligt, kärvt och rejält, alla kan stava och uttala det...

Magnus och Sigismund gillar jag också mycket. Karl, Johan, Gustav och Oscar är namn som alltid är "rätt" - men de är för tråkigvanliga för min smak.

• Kazeer

Gustav och Oscar (men Oskar stavat med k).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Superbia

Valdemar, Knut och Kettil Hjärta

Kol, vad är det för namn, haha!

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • QueenObscene
    Erik. Väldigt klassiskt och fint namn som är internationellt gångbart. Gillart! Skulle kunna döpa en son till det även om det är vanligt och "tråkigt" om inte en nära släkting till mig hette det.
  • Brünnhilde
    spöke skrev 2011-08-09 16:32:40 följande:
    Många fina namn... men jag röstade på Erik. Det känns som det optimala namnet.
    Då tycker vi precis lika - kul!

Jag hade gärna sett att min son hetat Erik. Men vi hade bestämt att det inte skulle bli några släktnamn, av olika skäl, så det gick inte. Dessutom är det ju väl vanligt...

Men min dotter säger att hennes barn ska heta Erik och Maria!
  • Brünnhilde
    lille Birger skrev 2011-11-15 19:31:58 följande:
    Birger är fint.
    Jag tycker faktiskt att Birger är fult rent ljudmässigt. "rj"-ljudet är oskönt... Men det är ändå ett mycket positivt namn på en svensk pojke, eftersom Birger Jarl var en så stor och betydelsefull man i vår historia.
Svar på tråden Vilket av dessa svenska kunganamn gillar du mest?