Problem första gången, nu planeras nr 2
Hej,
Jag har en son på 2 år och planerar nu ett barn till. Har dock lite funderingar. Min sons förlossning slutade efter mycket slit med kejsarsnitt då hans huvud inte passerade spinae. När jag efteråt frågade varför det blev som det blev så fick jag inget svar, de visste inte riktigt, och jag orkade inte riktigt bry mig heller eftersom sonen hade andningsproblem som man försökte hitta orsak till.
I min förlossningsjournal står det att indikation var "förlossningshinder orsakat av missförhållande mellan bäcken- och fosterstorlek, ospecificerat"
Själva snittet var obehagligt, tog tid att få loss honom, enligt journal: "endast 3 cm av uterusväggen håller ihop efter upphämtandet av barnet som var mycket svårt att få upp. Barnet ligger i huvudbjudning med förgående fosterdel ovan spinae och utskaffas med svårighet"
Vad säger man här egentligen? Har inte funderat över detta förrän nu eftersom jag helst inte vill tänka på det men nu när jag vill ha ett barn till så...
Både min mormor och min moster råkade ut för samma problem, att barnet fastnade. Jag vill inte att de ska bli så här igen utan vill ha ett planerat snitt. Är min förra förlossning skäl nog att få det?