• Rödluvan84

4 dagar kvar till BF och jag har ångest

För 1,5 år sen födde jag en dotter. Svor på att jag aldrig nånsin skulle göra om det, som säkert många andra också gör direkt efteråt. Med tiden så bleknade minnet av smärtan och paniken. Och så blev jag gravid och allt kom tillbaka. Jag läste förlossningsböcker och grät, pratade med min BM, läste profylax - och avslappningsböcker, tittade på profylaxdvd, var till BB och pratade med en BM där och blev visad runt. Det kändes bättre ett tag, tills jag insåg att det bara är en vecka kvar till BF. Nu har jag samma panik igen! Jag gråter mig till sömns på kvällarna, rädd för att vakna upp med värkar. Det känns inte som att jag fixar det här en gång till, jag vill inte föda! Jag vet att jag kommer att få panik. Jag fattar ju att jag är illa tvungen att ta mig igenom ännu en förlossning, men jag förstår inte hur det ska gå till. Jag vet inte vad jag ska göra, men jag måste få andra tankar i huvudet. Vill inte föda med den här negativa inställningen, ingenting blir ju bättre av det! Tips?

• Svar på tråden 4 dagar kvar till BF och jag har ångest
  • Momalicious

Tyvärr har jag inga tips alls, min förlossning var väldigt bra.. Men jag hoppas att du får bra svar och att den här förlossningen blir en riktigt bra upplevelse för dig! Kram

Elliot 101226 ♥ momalicious.blogg.se/
  • lillgarden

Hade lite samma tankar inför andra förlossningen.
    Men istället för att hetsa upp mig så gav jag mig fan på att denna gången så ska jag FAN kunna slappna av och inte få panik!
    Och jag lyckades.
    Nu gick min andra förlossning fort som bara den.....

Du fixar det där! Du har gjort det en gång så du vet vads om väntar!
    Du fixar det där galant!

• Ann11

Var också rädd efter en förfärligt jobbig första förlossning.

MEN jag kan berätta att nr2 gick MYCKET bättre. Det gick fort, epidural hann jag inte få men det behövdes inte, visst gjorde det ont ett tag men inte så länge. Tre krystvärkar! det är överkomligt!

Klart du klarar det, jag blev så ledsen på mig själv att jag varit så orolig och lagt ner så mycket tid på att må dåligt över den kommande förlossningen när det var helt onödigt! Visst, det går aldrig att lova att allt går bra men med största sannorlikhet går det mycket mycket bättre än den första!

Ett tips är att skriva ner i punktform dina önskningar inför förlossningen och ge till barnmorskan och gå även igenom noga innan med din partner som följer med dig till förlossningen. Det är inget konstigt att skriva att du är rädd och behöver mycket stöd t ex.  Var inte rädd för att be om smärtlindring och åk in tidigt till förlossningen om det känns tryggast.

LYCKA TILL!

• Rödluvan84

För två veckor sen föddes min son! Vattnet gick på morgonen här hemma och 2½ timme senare föddes han. Jag hann inte få samma panik som första förlossningen iom att det gick så snabbt den här gången!

Men nu blir det definitivt inga fler barn om jag inte blir lovad snitt! Vilket man inte blir här ifall man inte har ett medicinskt skäl.

• lillgarden

Låter exakt som min andra förlossning fast minus vattnet då! SKönt att det gick bra och GRATTIS GRATTIS till gossen!!! :)

Svar på tråden 4 dagar kvar till BF och jag har ångest