• önskas3

Viken ersättning ska man ge från dag 1 ?!

Jag är gravid i v.15 & ska inte amma denna gången.
    Mina andra barn har fått ersättning ganska tidigt (1-2 månader gamla).
    *Stora pojken fick Semper 1 det gick bra han hade aldrig några problem med magen.
    *Stora tjejen hade hysterisk kolik i 3 månader oavsett vilken ersättning vi provade,så hon fick Nan 1
    *Lilla tjejen fick också Nan 1 & hade aldrig problem med magen.
    *Lill killen hade också kolik det blev bättre med Semper Lemolac & försvann helt efter några veckor.

Nu till min fråga=)
    Ni som gett ersättning från 1:a dagen,vilken ersättning är mest lämplig till en helt ny bebis?????
    Har ni haft med er egen ersättning till BB & hade ni med er egna flaskor??

Jätte tacksam för svar Solig!

• Svar på tråden Viken ersättning ska man ge från dag 1 ?!
  • sarsparis

Spelar ingen roll vad du ger, du får prova dig fram. min son blev stenhård i magen av nan 1 och 2, dock blev magen i fin form av semper. Till tösen ger vi nu nan 2, hon är 7 v. BVC rådde oss att ge nan 2 då barn som inte ammar behöver mer järn.

• önskas3
    sarsparis skrev 2011-08-08 12:37:00 följande:
    Spelar ingen roll vad du ger, du får prova dig fram. min son blev stenhård i magen av nan 1 och 2, dock blev magen i fin form av semper. Till tösen ger vi nu nan 2, hon är 7 v. BVC rådde oss att ge nan 2 då barn som inte ammar behöver mer järn.
    Jaha ^^ det visste jag faktiskt inte,ska kolla det med både min BM & BVC =) Tack så jätte mkt för tipset Solig!
  • inrama81

Först gav vi semper lemolac till sonen och det gick inte alls, gaser och magknip hela dagarna/nätterna. Bytte till nan 1 och då blev det en helt annan pojke, knipet försvann. Sen ända fram till det att han blev fyra månader så blandade jag 50-50 nan1 och nan ha, semperdroppar plus att jag hade i en tsk rapsolja i maten morgon och kväll, för bajsets skull, funkat jättebra! Sen kan små barn ochså FÅ magknip av minifom, så det slutade vi med väldigt fort, det behövdes inte på Nan.

• önskas3
    inrama81 skrev 2011-08-09 08:38:47 följande:
    Först gav vi semper lemolac till sonen och det gick inte alls, gaser och magknip hela dagarna/nätterna. Bytte till nan 1 och då blev det en helt annan pojke, knipet försvann. Sen ända fram till det att han blev fyra månader så blandade jag 50-50 nan1 och nan ha, semperdroppar plus att jag hade i en tsk rapsolja i maten morgon och kväll, för bajsets skull, funkat jättebra! Sen kan små barn ochså FÅ magknip av minifom, så det slutade vi med väldigt fort, det behövdes inte på Nan.
    Ja det är svårt att veta i förväg vad som passar just sin bebis:) våra små har fått messmör i ersättningen,för att inte bli tröga.
  • inrama81

Ja våran son fick messmör nån gång också, innan bvc sa "nej,nej,nej", inte före två månaders ålder tydligen, men det verkar vara olika råd man får gällande messmör. :)

• mammamia72

Vi har haft Sempers Profylac till våra små och ingen av dem har fått magproblem. Den brukar rekommenderas till barn med mjölkallergi, fast våra barn är inte allergiska utan de tyckte om den o så fortsatte vi med den helt enkelt. De ammades också ska tilläggas, ersättningen var alltså inte det enda de åt.  Finns på Apoteket man får fråga efter den i kassan, den brukar inte stå framme. 

• Druantia

Gav ersättning ifrån dag 1. På BB fick hon semper 1. Vi hade förberett och handlat hem nan 1. (Planerade att amma egentligen, men man vet ju aldrig hur det skulle bli).
    Frågade om det gick bra, och bm sa att det funkar lika bra med vilket som. Vi hade inte med oss ersättning, fick det där inne. Köp även en sådan kopp som dom dricker ur. Eller ja, det var vad dom gav där inne och rekomenderade oss att använda. Funkade bra första 3 veckorna iaf. :)

• jaghetersophia

dotter1: Semper 1 gick bra, men blev hård i magen och gasig av Nan 1

systerdotter:  Semper 1 gick bra, men blev hård i magen och gasig av Nan 1

dotter 2:  klarade varesig Semper 1, semper lemolac eller Nan. Althera gick bra. Bajset blev bättre, men hade fortfarande mycket gaser och kolik.

• jaghetersophia

De sa att de skulle ge oss flaska och mat på BB, men personalen var så upptagna så det tog 2 timmar innan de äntligen kom med mat åt vår lilla flicka som var JÄTTEHUNGRIG. Min rekommendation - TA MED SJÄLV!

• Druantia
    jaghetersophia skrev 2011-09-11 13:38:06 följande:
    De sa att de skulle ge oss flaska och mat på BB, men personalen var så upptagna så det tog 2 timmar innan de äntligen kom med mat åt vår lilla flicka som var JÄTTEHUNGRIG. Min rekommendation - TA MED SJÄLV!
    Oj... Vi var på lättvården, kanske smidigare där? Fick hjälp på 2 minuter. Annars så fanns det så man kunde gå och haffa någon alternativt fixa själv... 
  • jaghetersophia

min make ringde på klockan och tjatade om hjälp till hungrig tjej 4 ggr och de sa att de skulle fixa det alla gånger..men som sagt 2 timmar senare fick vi in mat åt henne...

• Druantia
    jaghetersophia skrev 2011-09-11 15:37:30 följande:
    min make ringde på klockan och tjatade om hjälp till hungrig tjej 4 ggr och de sa att de skulle fixa det alla gånger..men som sagt 2 timmar senare fick vi in mat åt henne...
    Så illa..
  • jaghetersophia
    Druantia skrev 2011-09-11 15:58:40 följande:
    Så illa..

på BB är de kanske lättare, men det här var på förlossningsavdelningen iaf. Beror kanske lite på hur många barn som föds just då eller om det är komplikationer i nån förlossning. Jag hade ju stor blödning så 2 läkare och 4 barnmorskor hade fullt upp med mig så bebisen hade de väl inte tid med de övriga som fanns på plats...  
Svar på tråden Viken ersättning ska man ge från dag 1 ?!