• Macina

Du gillar ett namn, men någon har samma namn på sitt barn. Vart går gränsen för att du också tar namnet?

Ja, du får alltså ett barn.. och du gillar namnet X. 
    Men någon i din bekantskap har ett barn med samma namn.

Vart går gränsen där du väljer samma namn?
    Skulle du kunna döpa ditt barn till X om du hade ett syskonbarn med samma namn?
    Eller en kompis kompis barn har namnet?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-06 21:40
    Du väljer alltså det alternativet där du TAR namnet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du gillar ett namn, men någon har samma namn på sitt barn. Vart går gränsen för att du också tar namnet?
  • Macina

Om min kompis har en kompis, vars barn har namnet, då kan jag ta det. 

• norgesessan

Du glömde alternativet annat

Jag kan inte välja. Det beror på vilken kontakt man har med kusinerna, hur nära vänner, ålderskillnad...

Min bror valde inte samma namn som oss, men vi fick en Jonathan, året efter fick dom en Jonas... Det blir ofta Jonathan istället för Jonas, speciellt i början.
    Men det gjorde ingenting

Jag har inte så tät kontakt med mina kusiner, så hade jag tyckt om ett av deras barns namn hade jag valt det.

Vänner kan jag tänka mig, men inte om dom är jämngamla...

Kompiskompis hade inte påverkat nånting.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Issa79

Håller med föregående talare. Viktigast är hur ofta man umgås samt hur nära man bor o åldern på barnen.

• Kazeer

Jag skulle dra mig för att ge mina barn samma namn som min brors barn. Mina två barn har samma namn som min kusins två barn men det var inget jag visste, när vi (maken och jag) bestämde vad våra barn skulle heta.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • WimZy

Jag ger mitt barn det namn jag vill. Om ngn annan också har det namnet på sitt barn - jaha, då får det vara så.

• fluu

Hade det varit ett namn i familjen hade jag nog inte tagit det eftersom vi ändå träffas rätt ofta och då hade det nog blivit jobbigt med två personer med samma namn. Och för att jag i så fall redan kopplar ihop namnet så starkt med någon annan än mitt barn . Hade det varit en kompis barns namn hade jag nog tagit det om jag verkligen gillat det.
    Så länge jag själv inte kopplar ihop namnet starkt med någon annan så tycker jag att det är okej.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • happy 78

skulle ta kompis kompis barnnamn eller kusins barnnamn men inte syskons eller kompis för då känns det inte kul längre.

• Thaleya

Det beror ju väldigt mycket på dels ålder på personerna, sen vad det är för slags namn, hur ovanligt det är och hur ofta man träffas.

Tillexemepel:

Barnet heter Xelofintetes, Aylanevi, Hezevsto osv =
    Främling = är väl ok,   Avlägsen väl eller närmare = inte ok

Barnet heter Carlos, Evelie, osv. =
    Främling = helt ok,   Avlägsen person person man känner = nja det är väl ok, Släkt eller vän = inte ok.

Barnet heter Johanna, Anna, Erik osv =
    Främling, avläsna personer, släktingar som inte är syskon = Ok,  Syskon eller bästa vän = inte ok

Men sen kan man ju alltid få ett ok ifrån personen som har barn med samma namn i fråga och då är det ju fair game.

• Bibbidi

Vid syskonbarn så skulle jag ha funderat över ett annat namn.

men vid kompisar eller bästa vänner så skulle jag lugnt kunna ta samma namn som deras barn.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Javisst

Om mina syskonbarn hade det namnet hade jag inte valt det, inte heller om en av mina närmaste vänners barn heter det.

Alla andra alternativ hade jag kunnat ta.

• Trippeltrea

jag kan inte och vill inte ta ett namn som mina syskons barn har.
    Mina kusiners barns namn kan jag ta. Eftersom jag ändå inte har någon kontakt med dem sen 7 års åldern.
    Ett namn som en kompis barn har tar jag inte.
    En kompis kompis barns namn tar jag gärna- Så länge det inte är en kompis till mig eller min sambo

★ Julia -09 ★ Adam -10 ★ BF -11 ★
  • painfulpleasure

Min gräns går väldigt långt bort. Jag skulle tex aldrig ta ett namn om en ytligt bekants barn hette så trots att vi kanske inte springer på varandra mer än 1 gång om året.

• Trippeltrea
    Trippeltrea skrev 2011-08-07 21:08:00 följande:
    jag kan inte och vill inte ta ett namn som mina syskons barn har.
    Mina kusiners barns namn kan jag ta. Eftersom jag ändå inte har någon kontakt med dem sen 7 års åldern. Ett namn som en kompis barn har tar jag inte. En kompis kompis barns namn tar jag gärna- Så länge det inte är en kompis till mig eller min sambo
    Betyder dock inte att jag vill. Jag skulle kunna om jag verkligen inte hittade ett annat namn men det finns ju så många fina så det är inte svårt att undvika!
    ★ Julia -09 ★ Adam -10 ★ BF -11 ★
  • Thaleya
    painfulpleasure skrev 2011-08-07 21:09:44 följande:
    Min gräns går väldigt långt bort. Jag skulle tex aldrig ta ett namn om en ytligt bekants barn hette så trots att vi kanske inte springer på varandra mer än 1 gång om året.
    ne jag håller med, skulle skämmas rejält om jag tog någon annans namn och de fick höra det. iofs var namnet typ anna så är det inte så farligt men det är inte så troligt att jag skulle gilla ett så vanligt namn heller.
  • sahara sahara

Om jag verkligen, verkligen älskade namnet och inte hittade något annat som kunde mäta sig med det, då hade jag kanske tvekat lite om jag hade ett syskonbarn med samma namn, framför allt om det var ett ovanligt namn, men alla andra hade jag struntat i. Nu hade vi en lista längre än min arm med fina namn, så vi strök syskonbarn, kusinbarn, kompisars barn, våra föräldras nära kompisars barn och barnbarn och så vidare. Inte för att det var många att stryka - vi har tydligen väldigt udda smak. Men visst, vi har redan i princip bestämt vad nästa barn ska heta, och om de namnen dyker upp i bekantskapskretsen så kommer vi nog ändå inte att byta.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • kela81

jag valde svaret kompis kompis, men det beror ju lite på där med, är det en när kompis nära kompis som man kanske träffar ltei nu och då skulle jag kanske inte ta det, men är det nån man inte träffar så ofta så skulle det itne spela nån roll.

***Älskade Signe,18 maj 2010***
  • von Brev

Jag skulle inte bry mig om vad mina kusiners barn heter. Ärligt talat. Kanske tappa suget lite, men om jag älskade ett namn skulle jag välja det.
    Kompisar... njae. Beror på hur nära. Kompisars kompis barns namn - helt oviktigt!
    Syskon, nej, då skulle jag undvika de namnen.

• bustösen

jag och min kusin har samma namn på våra söner, men hennes son är typ 20 är äldre än min, och jag och min kusin har ingen kontakt alls och har inte haft på typ 17-18 år, hon är ju så mkt äldre än mig och det är nog det som gjort att det blivit så. Ingen i släkten har iallafall påpekat mitt namnval =) 

• iolanthe

Jag röstade på kusins barn, men det beror ju på hur nära man är varandra också. Vi har samma namn på vår ena dotter som makens kusin har, men vi bor inte ens i samma land. Och så har en tredje kusin en liknande variant på namnet, lite annorlunda uttal bara.

Svar på tråden Du gillar ett namn, men någon har samma namn på sitt barn. Vart går gränsen för att du också tar namnet?