Skorpis10 skrev 2011-08-28 22:30:36 följande:
Hej alla
Vi är en familj som också ska stanna lite längre på Koh Lanta... Hela januari och februari flyr vi den svenska vintern. Har bokat boende på Southern residence villas på Klong Dao. Har varit på just Koh lanta några gånger tidigare men inte så länge som denna gång. småttingar ska med så det känns som det är extra mycket att tänka på. Hur kan jag få ta del av all bra info som har diskuterats eller skrivits om??
//
MItt bästa tips på att få ihop personligt anpassade resetips och samtidigt roa sig i väntan på långresan är att bygga sin egen guidebok.
Man gör det enklast i ett vanligt word-dokument. Man kopierar från olika resesajter och forum såsom detta och bygger upp sin genom att bara ta med det man känner att man är i behov av/intresserad av.
Jag har vid långresor haft rubriker ung. som dessa:
Resmål: allmänt om resmålet), hur det är (lugnt/fartfyllt/barnfamiljer/romantiskt och var det ligger ungefär budgetmässigt.
Sevärdheter på platsen/utflykter
Boende: namn, omdömen och priser på olika hotell/bungalows/vandrarhem
Mat: Tips på restauranger. Och varningar från dåliga sådana...
Transporter: smidigaste/billigaste/rätta sättet att ta sig dit samt vad det kostar att ta sig till andra platser därifrån.
När jag nu så småningom ska r
esa med mina (våra) barn och inte är så van vid det, så kommer jag ta med tips på vad som kan vara bra att ha med för att roa dem på flyg/längre inrikestransporter, andra bra leksaker att ha på plats, vad jag ska packa med i reseapoteket som jag inte tänkt på att ha när vi rest utan barn osv.
Det låter kanske inte alls kul i dina öron, men jag har tyckt att det varit toppen och även ett sätt att mentalt ladda inför resan genom att dagdrömma lite medan man letar info på nätet. Äldsta barnet kan säkert också tycka det är kul att vara med och skapa dokumentet genom att bygga på det lite pö om pö.
Vänner till mig gjorde liknande, där de "redovisade" varje söndag vad de hade hittat för kul.