• Eng76

5 mån på Koh Lanta för er som har frågor!

Från och med måndag 15 augusti så kommer jag att befinna mig med min familj - man och två döttrar på 2 resp 6 år - på Koh Lanta där vi kommer att bo i 5 månader. Barnen ska gå på Svenska Skolan Sanuk där vår äldsta ska gå i förskoleklass och yngsta i förskolan.

Så undrar ni något som jag ska ta reda på - hör av er!

Vi har nu rest runt mellan öarna Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao i snart en månad så har ni frågor om de öarna så är de också välkomna...

Jennie

• Svar på tråden 5 mån på Koh Lanta för er som har frågor!
  • Billabong
    Skorpis10 skrev 2011-08-28 22:30:36 följande:
    Hej alla

Vi är en familj som också ska stanna lite längre på Koh Lanta... Hela januari och februari flyr vi den svenska vintern. Har bokat boende på Southern residence villas på Klong Dao. Har varit på just Koh lanta några gånger tidigare men inte så länge som denna gång.  småttingar ska med så det känns som det är extra mycket att tänka på. Hur kan jag få ta del av all bra info som har diskuterats eller skrivits om??

//
    MItt bästa tips på att få ihop personligt anpassade resetips och samtidigt roa sig i väntan på långresan är att bygga sin egen guidebok.

Man gör det enklast i ett vanligt word-dokument.  Man kopierar från olika resesajter och forum såsom detta och bygger upp sin genom att bara ta med det man känner att man är i behov av/intresserad av.

Jag har vid långresor haft rubriker ung. som dessa:
    Resmål: allmänt om resmålet), hur det är (lugnt/fartfyllt/barnfamiljer/romantiskt och var det ligger ungefär budgetmässigt.
    Sevärdheter på platsen/utflykter
    Boende: namn, omdömen och priser på olika hotell/bungalows/vandrarhem
    Mat: Tips på restauranger. Och varningar från dåliga sådana...
    Transporter: smidigaste/billigaste/rätta sättet att ta sig dit samt vad det kostar att ta sig till andra platser därifrån.

När jag nu så småningom ska resa med mina (våra) barn och inte är så van vid det, så kommer jag ta med tips på vad som kan vara bra att ha med för att roa dem på flyg/längre inrikestransporter, andra bra leksaker att ha på plats, vad jag ska packa med i reseapoteket som jag inte tänkt på att ha när vi rest utan barn osv.

Det låter kanske inte alls kul i dina öron, men jag har tyckt att det varit toppen och även ett sätt att mentalt ladda inför resan genom att dagdrömma lite medan man letar info på nätet. Äldsta barnet kan säkert också tycka det är kul att vara med och skapa dokumentet genom att bygga på det lite pö om pö.
    Vänner till mig gjorde liknande, där de "redovisade" varje söndag vad de hade hittat för kul.
  • Linur

Koh Ngai syd Lanta är väldigt fint om man gillar primitiv lyx! Klart genuinare än Phi Phi.

• mulle08

Hej igen!

Tänkte på en sak; är det okej att åka tuk-tuk med en 1-åring och en 3-åring på Koh Lanta? Det verkar ju fnnas flera trevliga stränder och utflyktsmål på ön, men läste att det inte går lokal busstrafik på Lanta. Så jag antar att det är tuk-tuk som gäller? Taxi kanske går att få tag på, men det lär väl inte fnnas barnbilstolar att få tag på? Hur har ni transporterat er runt på ön?

Söker igen tips på bra boende, vi har nog riktat in oss på Klong Dao och/eller Long Beach. Gärna någon bra resort anpassad för barn. Max 1000/natt. Tack!

• Eng76

Vi har hyrt oss egen tuk-tuk som vi transporterar våra barn i - men de är 2 och 6 år gamla. Det finns en sorts busslinje som är pick-bilar med stolar och tak och de har vi åkt med på nästan alla ställe i Thailand vi varit och de är okej. 

Nja bilstolar är det svårt att få tag på. Ska du åka längre sträcka så kan Lanta Diver hjälpa till med transport och de har bilstolar. Så vi bokade vår transfer från Krabi till Lanta med dem för att vara säkra på att få stolar 

Vi har bara bott på ett hotell på Klong Dao och det är Cha-Da Beach Resort som är jättefint. Men det finns massor med fina ställen längs stränderna.   

När är det ni ska åka? 

• mulle08

Hej!

Vi ska åka 2 nov - 1 dec. Vi flyger till Phuket och kommer nog ta ett par nätter där för att göra resan lite kortare. Sedan bär det nog av mot Koh Lanta, men vi kommer nog inte boka eller planera exakt datum än, det brukar ju vara okej att få tag på boende på plats? Men det kan vara bra att ha ett par tips, så vi inte behöver snurra runt allt för mycket. Eller tror du att det går att hitta bra på plats? Cha Da såg ju superfint ut! 

Tack för tipsen kring transporter! Med svenska vanor så känns det ju lite obehagligt att åka med barnen i knät, men det gör man ju å andra sidan även på stadsbussarna hemma, och de kör ju inte alltid så smidigt. Är det dåliga vägar eller stressade chaufförer på Koh Lanta? Eller går det att ha med barn även på tuk-tuk? 

• Smilla75
    mulle08 skrev 2011-08-31 22:57:54 följande:
    Hej!

Vi ska åka 2 nov - 1 dec. Vi flyger till Phuket och kommer nog ta ett par nätter där för att göra resan lite kortare. Sedan bär det nog av mot Koh Lanta, men vi kommer nog inte boka eller planera exakt datum än, det brukar ju vara okej att få tag på boende på plats? Men det kan vara bra att ha ett par tips, så vi inte behöver snurra runt allt för mycket. Eller tror du att det går att hitta bra på plats? Cha Da såg ju superfint ut! 

Tack för tipsen kring transporter! Med svenska vanor så känns det ju lite obehagligt att åka med barnen i knät, men det gör man ju å andra sidan även på stadsbussarna hemma, och de kör ju inte alltid så smidigt. Är det dåliga vägar eller stressade chaufförer på Koh Lanta? Eller går det att ha med barn även på tuk-tuk? 
    Vägarna är OK tom Long beach. Men längre än så åker man ändå inte tuktuk om det är Saladan man ska till, det är för dammigt och obekvämt. Vi har alltid åkt med tuktukförarna för vi har tre små 5 år och nedåt så då har vi inte kunnat ha egen tuktuk, det behövs ju någon att hålla i alla barn.
    Jag tycker de har kört lugnt och tryggt men det är klart att om något händer så sitter man väldigt oskyddad och kommer inte att klara sig bra. Dödsolyckor med tuktuk inträffar varje år. Det är en risk vi kalkylerar med och försöker minimera genom att be dem köra långsamt, inte åka i mörker osv.
  • Gladskit
    mulle08 skrev 2011-08-31 22:57:54 följande:
    Nu har vi bara ett barn men vi åkte tuktuk med honom utan problem. Jag tyckte att trafiken var rätt lugn på Lanta jämfört med många andra ställen vi besökt. Vi bodde på Southern Lanta och åkte bl.a  nedåt mot Long Beach och till Saladan några gånger. En dag när det var lite mulet och inte så varmt så promenerade vi även till Saladan, det är inte jättelångt och vår femåring klagade inte.

Vi tyckte att Southern Lanta var ett toppenställe, många barn (pga skolan!) och nära till den restaurang som blev vår favorit: Easy Bar!
  • fröken skywalker

Hur är det med uttagsautomater på Koh Lanta?

• Smilla75
    fröken skywalker skrev 2011-09-07 10:32:07 följande:
    Hur är det med uttagsautomater på Koh Lanta?
    det finns i saladon och Klong dao på flera ställen vet jag.
  • mulle08

Har fler frågor på lut....Glad

Är boende billigare på plats jämfört med att boka via tex agoda eller booking.com?
    Finns det babysängar till 1-åring på de bättre hotellen?

Tack igen för tips och svar! 

• Linur

Spjälsäng gick att få på alla ställen vi bodde på i olika prisklasser- från 1000 till 8000 baht/natt.

Finns även ATM vid 7-eleven nära Good Days längst ner på Long Beach.

• tre guldklimpar

Till TS!

Bor ni i hus eller lägenhet?

Vem passar/ ser efter er bostad?

Vad kostar det att bo där nere och vad kostar mat och dricka? 

• ministar

hur är klong nin beach att bo på, planerar att vara där 1månad med tre ungar mellan 1-12år?

• Anne69

Hej på er! Nu har det äntligen blivit dax för mig att kasta mig in i tråden! Har äntligen bokat vår resa som blir av i slutet av februari 2012. Tre veckor med man o 2 barn 3 o 5 år.

Har ni hunnit utforska Lanta än? Vi skulle gärna vilja ha tips på områden längre söderut - har hittills tittat på Klong Nin tex. 

Och har ni hunnit med några utflykter? Vad är värt att göra.....vi har bara 3 veckor på oss.

Och till er andra som landar i Phuket - vad har ni valt för boende där? Vi skulle vilja ha ett riktigt bra hotell nära flygplatsen för 2 nätter. Någon med tips?         

• mojäng
    Eng76 skrev 2011-08-27 06:40:46 följande:
    Vi var på 3 olika stränder på Koh Samui och de är väldigt olika så det är lite beroende på vad ni letar efter. Chaweng är ju mest exploaterad men det är också den finaste sanden och bästa badet för barn då det är långgrunt. Däremot skulle jag rekommendera att bo på södra delen av Chaweng då norra delen är helt galet mycket turister, försäljare och sånt så det var inte så trevligt tyckte vi. Däremot mer söderut var det mycket lugnare. 

Lamai beach är lugnare men har ändå ett mysigt centrum med lagom med restauranger och affärer. Den stranden är dock inte långgrund.

Bophut beach på norra Koh Samui är väldigt lugn strand med ett fåtal hotell längs stranden och några få strandrestauranger där vi trivdes bra. Nära till färjorna ut till Koh Phangan därifrån. Ej långgrund men lugn och inga försäljare och några få solstolar.

På Koh Phangan kan jag rekommendera Haad Salat eller Haad Yao där vi var. Lugna fina stränder med lagom mycket att göra. Dock lite längre att åka från färjan och vägarna är ganska smala och branta men det gick bra. Haad Rin ligger ju närmast färjan och är mest exploaterad - men där var vi aldrig. Tips på Koh Phangan är att åka upp till den stranden som ligger högst upp på västra sidan. Otroligt bra snorkling där och man behöver inte gå ut så långt.          

Ska ni bo i Ao Nang när ni kommer till Krabi? Då kan jag rekommendera Ao Nang Orchi Resort som har ett superbra poolområde och ligger jättebra till.

Jennie   
    Jag ber så mycket om ursäkt då jag nu såg att du skrivit ett svar till mig som jag totalt missat! Har inte varit inloggad så mycket då vår bebis tar så mycket tid och energi så har svårt att hitta tiden att sitta och läsa och skriva.. Är jättetacksam för alla tips!! Kommer inte riktigt ihåg nu vart vi ska bo på de olika ställena, men har tänkt om lite då vi bokat bungalows och jag tror att det egentligen är bättre att bo på hotell med en liten bebis, tror ni inte det ni som varit där? 

Sen har jag en annan fundering, och det är gällande vaccinationer för vår bebis, som kommer vara nästan 8 månader när vi reser. Vaccinationskliniken säger att han ska ta mässling-vaccinet MPR, men han kommer ju bara vara 7 månader då han ska ta den i så fall, och de på BVC säger att den inte ens har någon effekt innan 9 månader. Enligt socialstyrelsen ska man inte ge den innan åtminstone 9 månader. Så det är så svårt att veta vad som gäller, är det nån annan som har en aning? 
  • CarolineGbg

Hej!!

Denna tråd måste jag följa. Vi planerar att åka nov 2012- feb 2012.

Jag har några frågor..

Hur fixade ni ert boende, ni som är i thailand under en längre period?
    Hur mycket är rimligt att betala i månaden för ett boende med bra/okej standard, nära bad och pool?
    Ska man bo på lite olika ställen när man är iväg på en långresa eller ska man vara på ett och samma ställe, vad tycker ni?

• Sthlm74

Skakar liv i tråden och hopppas att TS fortfarande läser detta. Annars kanske någon annan som varit på Koh Lanta nyligen svara.

Min familjer åker dit i januari med två barn (3år resp 7 månader) och stannar till april och nu funderar jag på det här med blöjor. I andra trådar står det att man främst får tag på paket med ca 30st blöjor i som kostar motsvarande 70 SEK. Är det fortfarande så eller har de börjat ta in större paket i normal storlek (som man är van vid här hemma)? Eftersom vi har två blöjbarn så går det ju åt en del blöjor tyvärr.

Funderar på om det kanske är bättre att försöka bunkra upp på ett större köpcenter i Krabi, innan vi kommer till Koh Lanta.

• Smilla75
    Sthlm74 skrev 2011-12-01 20:23:01 följande:
    Skakar liv i tråden och hopppas att TS fortfarande läser detta. Annars kanske någon annan som varit på Koh Lanta nyligen svara.

Min familjer åker dit i januari med två barn (3år resp 7 månader) och stannar till april och nu funderar jag på det här med blöjor. I andra trådar står det att man främst får tag på paket med ca 30st blöjor i som kostar motsvarande 70 SEK. Är det fortfarande så eller har de börjat ta in större paket i normal storlek (som man är van vid här hemma)? Eftersom vi har två blöjbarn så går det ju åt en del blöjor tyvärr.

Funderar på om det kanske är bättre att försöka bunkra upp på ett större köpcenter i Krabi, innan vi kommer till Koh Lanta.
    Blöjor finns inte alls i våra storpack. Jag har inte heller sett paket med så många som 30 men det kan finnas. Rätt dyrt med blöjor, typ 3 kr styck.
  • loppis7

Försök ta med så mycket blöjor som ni kan ingen som ska åka snart till Ko Lanta ? Vi åker den 13/12 o blir borta 4 veckor.

• Sthlm74

Tack för svaren!
    Vi ska vara borta 13 veckor så det blir lite svårt att ta med allt hemifrån . Vi får några besökare men de ska få släpa med sig en massa gröt, välling och lite barnmatsburkar.
    Men låter som det är en bra idé att bunkra upp i Krabi innan vi kommer till Koh Lanta.  

Svar på tråden 5 mån på Koh Lanta för er som har frågor!