• FinastE2010

Brukar autistiska barn förstå det här?

Kanske jätte dum fråga men jag vill liksom komma närmare lösningen på sonens probem. Verkar iaf bli inkopplade till fler o fler nu vad gäller sonen då hans problem känns självklara men samtidigt diffusa. Själv tänker man u så det knakar när han sover men lever i nuet med sonen när han är vaken.

Undrar bara för har pratat med barnpsykolog tidigare ang t.ex. ögonkontakt och "delad uppmärksamhet" och hon sa då att det har han (fast han mest kolalr på munnen) och hon menade att autistiska barn brukar inte gilla lekar som att bli jagade men det har jag ju förstått att det är många barn som gillar det även autistiska och så läste jag ngt om att jätte dålig ögonkontakt har en minoritet av alla autistiska barn, kan det stämma?

Var ju dock inte det jag skulle komma till egentligen utan brukar autistiska barn förstå och göra saker på begäran när de är runt 1,5 år? Jag kan ju iaf be sonen t.ex. gå o slänga ngt i papperskorgen, säger jag vi ska bada går han till badrummet, gå ut så går han tll dörren, han kan peka på vindruvorna t.ex. om han vill ha fler när han äter och säger jag vi ska värma maten kan han gå till micron eller om han ska få sina vitaminer går han till skåpet där de står o sånna saker. Han vet liksom vad som ska hända ofta eller vad man ska säga. Brukar autistiska barn kunna uppfatta sånt och göra dessa saker? Men sen har han väldiga rutiner också så det är ju klart gör man samma sak om och om igen varje dag så fastnar det ju till slut. Idag gjorde jag en sak annorlunda innan läggdags och han fick ett kraftigt utbrott, vt egentligen inte om det berodde på det eller inte. Tänker dock testa att göra det annorlunda imorrn igen och se om det resulterar i ett till utbrott eller om det kanske bara var tillfälligt.

• Svar på tråden Brukar autistiska barn förstå det här?
  • cruz

Min son kunde inte det som 1-2 åring. Han har lärt sig det nu (är snart fem år).

• FinaFamiljen

Dottern har alltid kunnat, sonen kan inte nu när han är tre.

• FinastE2010
    moegumsan skrev 2011-08-10 21:19:14 följande:
    Dottern har alltid kunnat, sonen kan inte nu när han är tre.
    Pekade hon för sig själv eller "delade" det med dig?
  • FinaFamiljen

Hon delade med sig. Det har hon alltid gjort mer eller mindre, hon hade en period mellan typ 2,3-2,9 år då det var betydligt sämre med allt intresse men det har alltid funnits. Vanligtvis (såsom i fram till iaf 2 års ålder, och sedan från 3 års ålder till nu när hon snart fyller 5) så delar hon alltid med sig. Hon har inte lika grava problem som killen, men dock en full autismdiagnos.
    Oavsett vad som blir för din lille kille, så tycker jag att det är jättebra att du tar tag i det här. Var bor du? Vi har en liten tjej också, 13 månader nu ungefär, som kommer få samma diagnos. Med henne vet vi hur vi ska agera, så vi kan pusha hennes utveckling precis åt rätt håll. Hittills går det ruskigt bra, mycket tack vare Floortime. Känner du till det? Har du möjlighet så delta i workshop på speciella.com och boka sedan privat handledning med Maggi. Det är ovärderligt. Ju tidigare insats desto bättre, jag skulle säga att det är vid iaf 9 månaders ålder som man ska fånga upp barnen för att kunna få rätt så optimala resultat. Helt klart vid ett år i alla fall. Sonen fick sin diagnos vid 2 och då hade han halkat för mycket efter på många områden. Hans HAR stora problem, men det hade helt klart sett väldigt annorlunda ut om vi vetat det vi vet nu när han var ett år.

• FinastE2010
    moegumsan skrev 2011-08-11 07:10:06 följande:
    Hon delade med sig. Det har hon alltid gjort mer eller mindre, hon hade en period mellan typ 2,3-2,9 år då det var betydligt sämre med allt intresse men det har alltid funnits. Vanligtvis (såsom i fram till iaf 2 års ålder, och sedan från 3 års ålder till nu när hon snart fyller 5) så delar hon alltid med sig. Hon har inte lika grava problem som killen, men dock en full autismdiagnos.
    Oavsett vad som blir för din lille kille, så tycker jag att det är jättebra att du tar tag i det här. Var bor du? Vi har en liten tjej också, 13 månader nu ungefär, som kommer få samma diagnos. Med henne vet vi hur vi ska agera, så vi kan pusha hennes utveckling precis åt rätt håll. Hittills går det ruskigt bra, mycket tack vare Floortime. Känner du till det? Har du möjlighet så delta i workshop på speciella.com och boka sedan privat handledning med Maggi. Det är ovärderligt. Ju tidigare insats desto bättre, jag skulle säga att det är vid iaf 9 månaders ålder som man ska fånga upp barnen för att kunna få rätt så optimala resultat. Helt klart vid ett år i alla fall. Sonen fick sin diagnos vid 2 och då hade han halkat för mycket efter på många områden. Hans HAR stora problem, men det hade helt klart sett väldigt annorlunda ut om vi vetat det vi vet nu när han var ett år.
    Jaha okej. Ja många säger ju att de inte delar med sig ang ngt intressant om man har autism, men efter att ha läst en del på forum nu har jag fått en annan uppfattning. Jag tror dock inte psykologen jag pratade med för ett par mån sen var särskilt insatt. Vilka var de främsta tecken på att ni misstänkte dottern?

Tycker det är så himla svårt det här! Ibland tycker jag att han kan vara som vilket barn som helst men sen när jag väl är med barn i hans ålder så känns det som att ngt inte riktigt stämmer ändå. Jag vet ju flera saker som jag tagit upp ang hans "problem" och något säger mig att att allt inte riktigt stämmer, samtidigt kan jag inte sätta fingret på vad. Vi har nu även fått en tid till neuropsykiatrisk mottagning (heter/stavas så?) samt också då logoped som jag nämnt. Så det känns ändå skönt att något händer. Även fast något känns galet så hoppas jag av hela mitt hjärta att jag har så fel..

Vad är floortime? Vad innebär det?

Din minsta tjej uppvisar hon samma tecken då som dina andra barn har gjort?
  • FinaFamiljen

Ett LÅNGT meddelande lyckades jag skriva, innan datorn ville installera uppdateringar och helt plötsligt stängde ner...  Så nu får du en sammanfattning.

Min minsta uppvisar samma tecken ja, tecknen som jag inte kunde tolka när de var små men som jag nu ser och kan erinra mig. Diskret avvikande ögonkontakt (tittar ofta bort när man kommer alltför nära, tittar inte på mig när jag ammar), lite avvikande imitationsförmåga (ansiktsuttryck och sånt, härmade en del aktiviteter bra, sonen hade inget socialt imitationsbeteende)., och diskret avvikande joint attention (visade och pekade - dock inte sonen, delade med sig och hängde med men inte riktigt i samma utsträckning som andra barn och de hade inte riktigt lika intensivt intresse av att kommunicera med oss - t ex för att be om hjälp eller så).

Äldsta dottern har alltid varit intensiv, en high-need-bebis liksom, och otroligt aktiv. Så jag var ganska tidigt inne på adhd, men inte autism. Min mamma var dock lite misstänksam ganska tidigt, eftersom dottern var ganska avvisande mot andra utanför familjen. Så vi såg inget, men andra kunde nog se hur annorlunda hon var. Tror det kan vara antingen eller ibland. Det var dock inte förrän hennes språk liksom stannade av och inte kom igång igen som vi började fundera. Då var hon 3 år. Inte förrän allt  blev så tydligt med lillebror och jag på allvar satte mig in i hur autism kan se ut, så insåg jag att det var det det handlade om. Barnen utreddes samtidigt, hon fick sin diagnos som 3,5-åring och han sin som 2-åring. Minstingen lär det dröja med skulle jag tro, tidig insats gör all skillnad i världen!

Floortime är en speciellt utformad metod för att leka med och stimulera barn med autism. Metoden passar alla barn skulle jag säga, och den tekniken är grunden för hur vi jobbar med minstingen nu. Visst, vi har mycket annan kunskap också nu, Du kan läsa mer om floortime på www.speciella.com och mitt bästa tips är att gå deras workshop samt boka privat handledning. Vi åkte från jämtland för det, men finns du redan i stockholm så har du det ju ordentligt enkelt ..! =)

• FinastE2010
    moegumsan skrev 2011-08-12 09:39:55 följande:

Ett LÅNGT meddelande lyckades jag skriva, innan datorn ville installera uppdateringar och helt plötsligt stängde ner...  Så nu får du en sammanfattning.

Min minsta uppvisar samma tecken ja, tecknen som jag inte kunde tolka när de var små men som jag nu ser och kan erinra mig. Diskret avvikande ögonkontakt (tittar ofta bort när man kommer alltför nära, tittar inte på mig när jag ammar), lite avvikande imitationsförmåga (ansiktsuttryck och sånt, härmade en del aktiviteter bra, sonen hade inget socialt imitationsbeteende)., och diskret avvikande joint attention (visade och pekade - dock inte sonen, delade med sig och hängde med men inte riktigt i samma utsträckning som andra barn och de hade inte riktigt lika intensivt intresse av att kommunicera med oss - t ex för att be om hjälp eller så).

Äldsta dottern har alltid varit intensiv, en high-need-bebis liksom, och otroligt aktiv. Så jag var ganska tidigt inne på adhd, men inte autism. Min mamma var dock lite misstänksam ganska tidigt, eftersom dottern var ganska avvisande mot andra utanför familjen. Så vi såg inget, men andra kunde nog se hur annorlunda hon var. Tror det kan vara antingen eller ibland. Det var dock inte förrän hennes språk liksom stannade av och inte kom igång igen som vi började fundera. Då var hon 3 år. Inte förrän allt  blev så tydligt med lillebror och jag på allvar satte mig in i hur autism kan se ut, så insåg jag att det var det det handlade om. Barnen utreddes samtidigt, hon fick sin diagnos som 3,5-åring och han sin som 2-åring. Minstingen lär det dröja med skulle jag tro, tidig insats gör all skillnad i världen!

Floortime är en speciellt utformad metod för att leka med och stimulera barn med autism. Metoden passar alla barn skulle jag säga, och den tekniken är grunden för hur vi jobbar med minstingen nu. Visst, vi har mycket annan kunskap också nu, Du kan läsa mer om floortime på www.speciella.com och mitt bästa tips är att gå deras workshop samt boka privat handledning. Vi åkte från jämtland för det, men finns du redan i stockholm så har du det ju ordentligt enkelt ..! =)

Tack så mycket för dina svar, det gör mig förhoppningsvis lite kokare iaf! Men blir samtidigt lite "rädd" då det är som att du beskriver min son. Han kan som ditt barn t.ex. också ha ögonkontakt men är det på nära håll kan han liksom undvika den till varje pris. Även när han träffar välkända personer för honom som han morfar så undviker han med blicken när vi hälsar men kan dra ytterst lite på smilbanden samtidigt som han vänder sig om som att personen inte finns där. Det känns lite konstigt bara. Ska bli väldigt intressant o se både vad logopeden säger och på neuropsykiatriska när vi ska dit den 25 aug,. Kan knappt vänta!

Ska ta och kolla upp länken du gav mig, oavsett om han får en diagnos eller inte så är det ju alltid bra att hjälpa han med språket t.ex.
  • FinaFamiljen

Precis. Man ångrar inte att man satsade i onödan, bara att man missade chansen när man hade den - tro mig..!

• FinastE2010
    moegumsan skrev 2011-08-12 20:28:35 följande:
    Precis. Man ångrar inte att man satsade i onödan, bara att man missade chansen när man hade den - tro mig..!
    Absolut! Och bvc sa detsamma till mig att "du vill ju känna att du gjort allt" oavsett hur det blir..o det stämmer så väl. Jag skulle ha sjuk ångest om jag ignorerade allt och tänkte "det visar sig" och sen helt plötsligt kanske får en diagnos med mkt sämre utvecklingsmöjligheter. Skulle bli fruktansvärt irriterad på mig själv att jag då inte litade till min magekänsla. Tyvärr har den ofta haft rätt, är det någon gång jag verkligen vill ha fel så är det nu..
  • Alexis4

Hej.

Vet det är gammal tråd men chansar. Då det ni skriver om är exakt mina funderingar just nu...

Har en ettåring ( blir ett denna vecka) som jag varit orolig för länge. Hat flera barn sen innan och tycker hon skiljer sig så i detta med kontakten. Blir så förbryllad och vet snart inte vad jag ska tro.

Min lilla klappar händer, vinkar ibland och pekar överallt och hela tiden. När hon klappar händerna ler hon och tittar på mig. När hon pekar tittar hon nästan aldrig tillbaka på mig om hon är i min famn, men är hon på golvet händer det ibland att hon gör det. Är hon på golvet händer det dock rätt ofta att hon sträcker upp saker som för att visa mig ( eller ngn annan). De gångerna tar hon kort ögonkontakt.

Det som fått mig att oroa mig är att hon, precis som många sv er ovan beskrivit, inte tittar länge och intensivt i ögonen. Detta upplever jag som sådan skillnad sen mina äldre barn. Detta plus att hon är mycket svår att busa med. Det verkar inte intressera henne. Hissar jag upp henne i luften kan hon le, men tittar åt andra håll. Ofta får hon syn på ngt som hon istället pekar på.

Hon förstår några ord. Pratar ngt enstaka ord men inte mer.

Jag har haft kontakt länge med barnpsykologen. Hon tycker inte det finns ngt oroande just nu, men jag kan i te släppa oroskänslan.

Ni som ändå upplevde att era små pekade och bekräftade som små. Vad var det i det som ni ändå tyckte avvek?

Har skrivit fler trådar här i forumet kring min dotter. Känner att oron äter upp en. Min man är inte orolig kring dottern, så känner mig sååå ensam i mina funderingar.

Vad tänker ni med era erfarenheter då ni läser detta?

• mammaAB

Min son är 2,5 och han har precis börjat förstå lite, men inte när han är 1,5. Pratar fortfarande inte. Har alltid tyckt om att bli jagad!

Svar på tråden Brukar autistiska barn förstå det här?